Covid-19: Actions, strategies, and quality in Higher Education.
Keywords:
Quality, Higher Education, Covid-19, Teaching, LearningAbstract
The objective of this study establishes the analysis of the actions and strategies implemented by managers, authorities, agencies, and national governments around the quality assurance of higher education in times of Covid-19. The methodology used was the argumentative exploratory documentary review. From the findings found despite the digital divide and little teacher training in the distance education modality, both teachers and students have managed to maintain assertive communication and adequate adaptability in the new "normality".
References
Astur, A., Flores, E., Isasmendi, G., Jakubowicz, F., Larrea, M., Lepore, E., Merega, M., Pazos, N., Puppo, C. (2020). Políticas de Educación Superior en la pandemia: repertorios para la contingencia. Integración Y Conocimiento, 9(2), 131–147. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/2955 6
Baculima Suárez, J., Sánchez Pinto, A., Román Collazo, C., Andrade Campoverde, D. (2020). Tecnologías emergentes en la enseñanza, el cambio a la educación virtual. En: Segundo Encuentro En Línea CHAT: Ciudadanía y mediación digital. Resumen de congreso. Recuperado de: https://chat.iztacala.unam.mx/elchat/envio-de-comunicacion/tecnologias- emergentes
BANCO INTERAMERICANO DE DESARROLLO (2020b). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Doi: http://dx.doi.org/10.18235/0002337.
Barsky, O. (2019) Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual. América Latina Debate Universitario /Vol. 8 Nº15 (noviembre 2019) 59-60. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/279524479.pdf
Beltrán, J., Venegas, M., Villar, A., Andrés, S., Jareño, D., Gracia, P. (2020). Educar en época de confinamiento: La tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación (RASE) 13 (2) Especial COVID-19. 92-104. DOI: doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187
Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: Cuando la emergencia se vuelve permanente. Aportes para el Diálogo y la Acción, 1(1), 1-9. Recuperado de http://www.grade.org.pe/creer/archivos/Art%C3%ADculo-Roberto-Bustamante- parte1.pdf
Cadena, O. (2018). Gestión de la calidad y productividad. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Primera edición electrónica digital. Sangolquí, Ecuador. Recuperado de https://repositorio.espe.edu.ec
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)(2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe CEPAL-UNESCO. Recuperado de:https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.p df
Flores, Meléndez y Baptista, M. (2020). Educación a distancia en las universidades venezolanas ante la pandemia COVID-19: Desafíos y Oportunidades. Revista Scientific, 5(18), 85-107. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.4.85-107
Fontana, A. (2020). Pandemia, tecnologías digitales y formación docente. Preguntas a partir de la experiencia. En América Latina: Dussel, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Editores). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp 201-211). Buenos Aires, UNIPE. Recuperado de: "http://biblioteca.clacso.org/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la- educacion.pdf
García, F. (12/05/2020). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo: Universídad. Recuperado de: https://bit.ly/2YPUeXU
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between- emergency-remote-teaching-and-online-learning
IESALC (2020a). Aportes para una respuesta educativa frente al COVID-19 en América Latina. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373761
IESALC (2020b) Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Instituto Internacional de la UNESCO. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES- 130520.pdf
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) (2015). La educación superior pública y privada en américa latina y el caribe. Contexto de internacionalización y proyecciones de políticas públicas. Recuperado de https://www.ses.unam.mx/curso2016/pdf/11-nov-IESALC.pdf
Lago, D., Gamoba, A., Montes, M. (2014). Calidad de la educación superior. Saber, Ciencia Y Libertad, 9(1), 157-170. https://doi.org/10.18041/2382- 3240/saber.2014v9n1.2006
Magnani, E. (2020). Educación y tecnologías. Adentro de la caja. En América Latina: Dussel, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Editores). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp 85-99). Buenos Aires, UNIPE. Recuperado de: "http://biblioteca.clacso.org/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la- educacion.pdf
Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. Doi: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Olivero, F., Valdano, G., Iglesias, M. (2017). Sistema de evaluación, seguimiento y acreditación de la calidad educativa en Venezuela. Mito o realidad. Revista Ciencia Unemi. 10 (22),.118-127. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6151216
Pardo, H., Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School. Barcelona. Recuperado de https://outliersschool.net/wp-content/uploads/2020/05/Expandir_la_universidad.pdf
Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8 (SPE3), e589. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia. En América Latina: Dussel, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Editores). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp.33-42). Buenos Aires, UNIPE. Recuperado de: "http://biblioteca.clacso.org/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la- educacion.pdf
Rama, C. (2019). Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual en América Latina. Salta: EUCASA (Ediciones Universidad Católica de Salta). Libro digital, PDF.
Rama, C. (s/f). Evaluación en la educación no presencial: Desde el paradigma tradicional de evaluar procesos de enseñanza (indicadores educativos) a modelos emergentes de evaluación del aprendizaje (competencias adquiridas). En Rama, C. y Domínguez, J. (Ed.) Aseguramiento de la calidad educativa virtual. (pp. 25-42). Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, Perú.
Romero, Z. (2014). El sistema de aseguramiento de la calidad en la educación superior. Saber, Ciencia y Libertad. Vol. 9 (2), 11-14. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.1742
Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003.
Sánchez, L. (2020). Impacto del aula virtual en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de bachillerato general. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 75-82. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.105
UNESCO (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizajes permanentes para todos. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Valdés, M., Briceño, M., Suárez, W., Hadweh, M., Correa, S. (2019) Aseguramiento de la calidad en la educación virtual. Un análisis desde las políticas públicas en Chile. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/339146468
Vera, R. (2020) Conversando sobre TIC y docencia en contexto de pandemia. En Actas del Segundo Encuentro En Línea CHAT: La ciudadanía en la mediación digital. Del 22 al 26 de junio de 2020. Universidad Nacional Autónoma de México, México. 118-120. Recuperado de https://chat.iztacala.unam.mx/elchat/libro/Actas2ELCHAT
Zubillaga, A., Gortazar, L. (2020) COVID-19 y EDUCACIÓN: problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. Fundación COTEC, España. Recuperado de: https://online.flippingbook.com/view/967738/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Carlos Armijos, Luis Araya Castillo, Juan Pablo Armijos, Nicolás Barrientos-Oradini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.