Key dimensions of organizational culture: from the company to the public sector in Mexico

Authors

  • Francisco Ganga Contreras Universidad de Tarapacá
  • Oswaldo Leyva-Cordero Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Gabriela Baltodano-García Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Nicolás Barrientos-Oradini Universidad Alberto Hurtado

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v21i1.3471

Keywords:

organizational culture, higher education institutions, companies, university governance

Abstract

It seeks to comparatively analyze two cultural ecosystems: one of an organizational nature (commercial companies), the other institutional (Mexican public universities). The organizational culture is evaluated to determine key dimensions in both scenarios. The Denison model was used, which has allowed the generalization of results in several Latin American countries, as well as in various contexts, so it is pertinent to propose it to be implemented in this case under four cultural dimensions: (1) Consistency, (2) Participation, (3) Adaptability and (4) Mission. The research design is cross-sectional, with a quantitative methodological approach, using intentional non-probabilistic sampling by criteria. The results made it possible to identify bilateral meanings in all the proposed cultural dimensions, highlighting: "mission" and "participation". It was evidenced that there are bilateral meanings in all the cultural dimensions raised.

References

Almansa-Martínez, A., Fernández-Torres, M. J., & Rodríguez-Fernández, L. (2022). Desinformación en España un año después de la COVID-19. Análisis de las verificaciones de Newtral y Maldita. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 183–200. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1538

Barney, J. (1986). Strategic Factor Markets: Expectations, Luck and Business Strategy. Management Science, 42, 1231-1241.

Barrios Del Ángel, A. X., Reyna Castillo, M. Ángel, & Bucio Gutierrez, D. (2022). Activos intangibles y la competitividad sostenible en las empresas familiares. Revista De Ciencias Sociales, 28(3), 94-109. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38453

Bonavia, T., Prado, G., Vicente , J., & Barberá Tomás, D. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. 21(4), 633-638. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/727/72711895022.pdf

Cavalli-Sforza, L. L. (2007). La evolución de la cultura. Anagrama.

Cerdá Suárez, L. M., & Cristófol Rodriguez, C. (2022). Un estudio exploratorio sobre el impacto del neuromarketing en entornos virtuales de aprendizaje. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 155, 1–16. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1391

Cordero-Guzmán, D., Beltrán-Tenorio, N., & Bermeo-Pazmiño, V. (2022). Cultura organizacional y salario emocional. Revista Venezolana De Gerencia, 27(7), 118-131. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.10

Cújar Vertel, A., Ramos Paternina, C., & Hernández Riaño, H. (16 de Septiembre de 2013). Cultura organizacional: evolución en la medición. Córdoba, Montería, Colombia: Elsevier España.

De Vicente Domínguez, A. M., Cea Esteruela, N., & Carballeda Camacho, M. R. (2022). La guía de expertos en las universidades privadas españolas: análisis de su presencia y gestión para la tranferencia del conocimiento científico. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 27, 61–75. https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e247

Denison Consulting. (2018). The OD Consulting Group. Obtenido de https://www.theodcg.com/

Denison, D. R., & Neale, W. (2000). Denison Organizacional Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting.

Fleitman, J. (2000). Negocios Exitosos. Ed. McGraw Hill.

García Navarro, V. A. (2017). Desarrollo de un Modelo de Diagnóstico de Cultura Organizacional. Perspectivas, 20(39), 75 - 102. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4259/425951181004.pdf

García Navarro, V. A. (Mayo de 2017). Development a model of diagnosis of organizational culture. Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Unidad Académica regional Cochabamba, 75-102.

García Navarro, V. A. (Mayo de 2017). Development a model of diagnosis of organizational culture. Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Unidad Académica regional Cochabamba, 75-102.

Gómez Díaz, D. &. (2005). La Gestión del conocimiento y su importancia en las Organizaciones. Ingeniería Industrial, XXV(2), 37-46. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3604/360433559006.pdf

Grayson, L. (2019). Rasgos y características de una organización efectiva. Obtenido de La Voz de Houston: https://pyme.lavoztx.com/rasgos-y-caractersticas-de-una-organizacin-efectiva-12323.html

Guerrero Navarro, D., Cristófol Rodríguez, C., & Gutiérrez Ortega, P. (2022). La evolución de la relación entre marcas e influencers españolas de moda tras la pandemia. Revista de Comunicación de la SEECI, 55, 1–28. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.55.e754

Guerrero-Vega, R. N. (2020). Modelos de calidad aplicados al servicio de mediación en México. Revista Política, Globalidad Y Ciudadanía, 6(12), 149-169. doi:https://doi.org/10.29105/pgc6.12-8

Hidalgo Troya, A. (2019). Técnicas estadísticas en el análisis Cuantitativo de datos. Revista SIGMA, 15(1), 28-44. Obtenido de http://coes.udenar.edu.co/revistasigma/articulosXV/1.pdf

Hosftede, G. (1994). The business of international business is culture. International Business Review, 3(1), 1-14. doi:https://doi.org/10.1016/0969-5931(94)90011-6

Hueso González, A., & Cascant i Sempere, M. J. (2012). Metología y Técnicas Cuantitativas de Investigación. Valencia, España: Universidad Politénica de Valencia. Obtenido de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/17004/Metodolog%C3%ADa%20y%20t%C3%A9cnicas%20cuantitativas%20de%20investigaci%C3%B3n_6060.pdf?sequence

IDE. (2009). Adaptación al Español del Instrumento sobre Cultura Organizacional de Denison. Chile: Instituto de Investigación para el Desarrollo, Psicothema. Vol. 21, nº 4, pp. 633-638.

IESALC-UNESCO. (2020). Investigación y vínculo con las sociedad en universidades de América Latina. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/12/PaperInvestigacion-Universidades-ES-1.pdf

IIPE-Unesco. (2004). Trabajo en Equipo, . Buenos Aires: Modulo 9.

INEGI. (2015). Esperanza de Vida de los Negocios a nivel Nacional y por entidad Federativa, Instituro Nacional de Estadística y Geografía. México. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2015/especiales/especiales2015_02_38.pdf

IPN. (2016). The Role of the Empowerment in Business Success. Honduras: núm. 117, 2016, Instituto Politécnico Nacional.

Julia, D. R. (2011). ¿Es la Cultura Organizativa un determinante para la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 15, núm. 2, 2012, pp. 63-72, España, .

Kamm, J., & Nurick, A. (. (1992). The stages of team venture formation: a decision-making model. 17(2), 17-27.

Larson, A., & Starr, J. (1993). A network model of organization formation”, Entrepreneurship: Theory and. 17(2), 5-15.

Leyva Cordero, O., Baltodano-García, G., & Hernández Paz, A. A. (2021). La cultura organizacional como mecanismo para mejorar la gobernabilidad de Instituciones de Educación Superior de México y Nicaragua. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(14), 1-25. doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2764

Lippman, S., & Rumelt, R. (2003). A Bargaining Perspective on Resource Advantage. Strategic Management Journal, 24(11), 1069-1086.

Lozano Correa, L. J. (Mayo-Agosto de 2007). El talento humano, una estrategia de éxito en las empresas culturales. Revista Escuela de Administración de Negocios [en linea](60), 147-164. Obtenido de <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20606008>

Malhotra, N. K. (2008). Investigación de Mercados (5ta ed.). (M. E. Ortiz Salinas, Trad.) Georgia: Georgia Institute of Technology. Obtenido de www.pearsoneducacion.net/malhotra

Martínez, M. (2010). Relaciones entre cultura y desempeño organizacional en una muestra de empresas colombianas: reflexiones sobre la utilización del modelo de Denison. Cuadernos de Administración, 23(40).

Martínez Martínez, I. J., Aguado, J. M., & Sánchez Cobarro, P. del H. . (2022). Smart Advertising: Innovación y disrupción tecnológica asociadas a la IA en el ecosistema publicitario. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 69–90. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-2022-1693

Mayo, E. (2010). The social problems of an industrial civilization (Vol. 20). Buenos Aires. Obtenido de https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/22405/34732

Olivera Pérez, D., & Fernández Hernández , C. (2022). Servicio público vs. autonomía, el dilema de la cultura periodística cubana. Revista de Comunicación de la SEECI, 55, 123–146. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.55.e778

Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4). Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009

Peteraf, M. (1993). The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource Based. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191.

Petit Torres, E. E. (2007). Liderazgo con Empowerment: Promotor de la innovación. Revista Venezolana de Gerencia [en linea]. 12. Recuperado el 5 de mayo de 2019, de :<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29014472004>

PLANELLAS, M. (2003). De la idea a la empresa. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000 S.A.

Román-San-Miguel, A., Sánchez-Gey Valenzuela, N., & Elías Zambrano, R. . (2022). Los profesionales de la información y las fake news durante la pandemia del covid-19. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 155, 131–149. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1312

Samán Chingay, S. N., Mendoza Alfaro, W. I., Miranda Guerra, M. del P., & Esparza Huamanchumo, R. M. (2022). Resiliencia y competitividad empresarial: Una revisión sistemática, período 2011 – 2021. Revista De Ciencias Sociales, 28(3), 306-317. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38476

Senge, P. (1990). The Fifth Discipline. The Arts & Practices of the Learning Organization. Nuevo México: Doubleday.

Silva Murillo, R. (2010). Enfoque Conceptual de la Dirección Estratégica. Universidad Católica Boliviana San Pablo . Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/4259/425941230008.pdf

UNESCO. (1996). Learning: the Treasure Within. Higher Education and Education throughout Life. Recuperado el 19 de 03 de 2021, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590

Urrea, F. y. (2000). Culturas empresariales en Colombia. En Innovación y cultura de las organizaciones en tres regiones de Colombia. Bogotá, Colombia: Colciencias y Corporación Calidad.

Vázquez Almendros, P., & Paniagua Rojano, F. J. (2022). La labor de verificación de noticias desde el departamento de comunicación. Estudio de casos en el sector agroalimentario. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 27, 1–23. https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e238

Published

2024-10-22

How to Cite

Ganga Contreras, F., Leyva-Cordero, O., Baltodano-García, G., & Barrientos-Oradini, N. (2024). Key dimensions of organizational culture: from the company to the public sector in Mexico. Dimensión Empresarial, 21(5). https://doi.org/10.15665/dem.v21i1.3471

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES

Most read articles by the same author(s)