Key dimensions of organizational culture: from the company to the public sector in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15665/dem.v21i1.3471Keywords:
organizational culture, higher education institutions, companies, university governanceAbstract
It seeks to comparatively analyze two cultural ecosystems: one of an organizational nature (commercial companies), the other institutional (Mexican public universities). The organizational culture is evaluated to determine key dimensions in both scenarios. The Denison model was used, which has allowed the generalization of results in several Latin American countries, as well as in various contexts, so it is pertinent to propose it to be implemented in this case under four cultural dimensions: (1) Consistency, (2) Participation, (3) Adaptability and (4) Mission. The research design is cross-sectional, with a quantitative methodological approach, using intentional non-probabilistic sampling by criteria. The results made it possible to identify bilateral meanings in all the proposed cultural dimensions, highlighting: "mission" and "participation". It was evidenced that there are bilateral meanings in all the cultural dimensions raised.
References
Almansa-Martínez, A., Fernández-Torres, M. J., & Rodríguez-Fernández, L. (2022). Desinformación en España un año después de la COVID-19. Análisis de las verificaciones de Newtral y Maldita. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 183–200. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1538
Barney, J. (1986). Strategic Factor Markets: Expectations, Luck and Business Strategy. Management Science, 42, 1231-1241.
Barrios Del Ángel, A. X., Reyna Castillo, M. Ángel, & Bucio Gutierrez, D. (2022). Activos intangibles y la competitividad sostenible en las empresas familiares. Revista De Ciencias Sociales, 28(3), 94-109. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38453
Bonavia, T., Prado, G., Vicente , J., & Barberá Tomás, D. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. 21(4), 633-638. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/727/72711895022.pdf
Cavalli-Sforza, L. L. (2007). La evolución de la cultura. Anagrama.
Cerdá Suárez, L. M., & Cristófol Rodriguez, C. (2022). Un estudio exploratorio sobre el impacto del neuromarketing en entornos virtuales de aprendizaje. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 155, 1–16. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1391
Cordero-Guzmán, D., Beltrán-Tenorio, N., & Bermeo-Pazmiño, V. (2022). Cultura organizacional y salario emocional. Revista Venezolana De Gerencia, 27(7), 118-131. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.10
Cújar Vertel, A., Ramos Paternina, C., & Hernández Riaño, H. (16 de Septiembre de 2013). Cultura organizacional: evolución en la medición. Córdoba, Montería, Colombia: Elsevier España.
De Vicente Domínguez, A. M., Cea Esteruela, N., & Carballeda Camacho, M. R. (2022). La guía de expertos en las universidades privadas españolas: análisis de su presencia y gestión para la tranferencia del conocimiento científico. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 27, 61–75. https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e247
Denison Consulting. (2018). The OD Consulting Group. Obtenido de https://www.theodcg.com/
Denison, D. R., & Neale, W. (2000). Denison Organizacional Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting.
Fleitman, J. (2000). Negocios Exitosos. Ed. McGraw Hill.
García Navarro, V. A. (2017). Desarrollo de un Modelo de Diagnóstico de Cultura Organizacional. Perspectivas, 20(39), 75 - 102. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4259/425951181004.pdf
García Navarro, V. A. (Mayo de 2017). Development a model of diagnosis of organizational culture. Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Unidad Académica regional Cochabamba, 75-102.
García Navarro, V. A. (Mayo de 2017). Development a model of diagnosis of organizational culture. Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Unidad Académica regional Cochabamba, 75-102.
Gómez Díaz, D. &. (2005). La Gestión del conocimiento y su importancia en las Organizaciones. Ingeniería Industrial, XXV(2), 37-46. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3604/360433559006.pdf
Grayson, L. (2019). Rasgos y características de una organización efectiva. Obtenido de La Voz de Houston: https://pyme.lavoztx.com/rasgos-y-caractersticas-de-una-organizacin-efectiva-12323.html
Guerrero Navarro, D., Cristófol Rodríguez, C., & Gutiérrez Ortega, P. (2022). La evolución de la relación entre marcas e influencers españolas de moda tras la pandemia. Revista de Comunicación de la SEECI, 55, 1–28. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.55.e754
Guerrero-Vega, R. N. (2020). Modelos de calidad aplicados al servicio de mediación en México. Revista Política, Globalidad Y Ciudadanía, 6(12), 149-169. doi:https://doi.org/10.29105/pgc6.12-8
Hidalgo Troya, A. (2019). Técnicas estadísticas en el análisis Cuantitativo de datos. Revista SIGMA, 15(1), 28-44. Obtenido de http://coes.udenar.edu.co/revistasigma/articulosXV/1.pdf
Hosftede, G. (1994). The business of international business is culture. International Business Review, 3(1), 1-14. doi:https://doi.org/10.1016/0969-5931(94)90011-6
Hueso González, A., & Cascant i Sempere, M. J. (2012). Metología y Técnicas Cuantitativas de Investigación. Valencia, España: Universidad Politénica de Valencia. Obtenido de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/17004/Metodolog%C3%ADa%20y%20t%C3%A9cnicas%20cuantitativas%20de%20investigaci%C3%B3n_6060.pdf?sequence
IDE. (2009). Adaptación al Español del Instrumento sobre Cultura Organizacional de Denison. Chile: Instituto de Investigación para el Desarrollo, Psicothema. Vol. 21, nº 4, pp. 633-638.
IESALC-UNESCO. (2020). Investigación y vínculo con las sociedad en universidades de América Latina. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/12/PaperInvestigacion-Universidades-ES-1.pdf
IIPE-Unesco. (2004). Trabajo en Equipo, . Buenos Aires: Modulo 9.
INEGI. (2015). Esperanza de Vida de los Negocios a nivel Nacional y por entidad Federativa, Instituro Nacional de Estadística y Geografía. México. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2015/especiales/especiales2015_02_38.pdf
IPN. (2016). The Role of the Empowerment in Business Success. Honduras: núm. 117, 2016, Instituto Politécnico Nacional.
Julia, D. R. (2011). ¿Es la Cultura Organizativa un determinante para la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 15, núm. 2, 2012, pp. 63-72, España, .
Kamm, J., & Nurick, A. (. (1992). The stages of team venture formation: a decision-making model. 17(2), 17-27.
Larson, A., & Starr, J. (1993). A network model of organization formation”, Entrepreneurship: Theory and. 17(2), 5-15.
Leyva Cordero, O., Baltodano-García, G., & Hernández Paz, A. A. (2021). La cultura organizacional como mecanismo para mejorar la gobernabilidad de Instituciones de Educación Superior de México y Nicaragua. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(14), 1-25. doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2764
Lippman, S., & Rumelt, R. (2003). A Bargaining Perspective on Resource Advantage. Strategic Management Journal, 24(11), 1069-1086.
Lozano Correa, L. J. (Mayo-Agosto de 2007). El talento humano, una estrategia de éxito en las empresas culturales. Revista Escuela de Administración de Negocios [en linea](60), 147-164. Obtenido de <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20606008>
Malhotra, N. K. (2008). Investigación de Mercados (5ta ed.). (M. E. Ortiz Salinas, Trad.) Georgia: Georgia Institute of Technology. Obtenido de www.pearsoneducacion.net/malhotra
Martínez, M. (2010). Relaciones entre cultura y desempeño organizacional en una muestra de empresas colombianas: reflexiones sobre la utilización del modelo de Denison. Cuadernos de Administración, 23(40).
Martínez Martínez, I. J., Aguado, J. M., & Sánchez Cobarro, P. del H. . (2022). Smart Advertising: Innovación y disrupción tecnológica asociadas a la IA en el ecosistema publicitario. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 69–90. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-2022-1693
Mayo, E. (2010). The social problems of an industrial civilization (Vol. 20). Buenos Aires. Obtenido de https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/22405/34732
Olivera Pérez, D., & Fernández Hernández , C. (2022). Servicio público vs. autonomía, el dilema de la cultura periodística cubana. Revista de Comunicación de la SEECI, 55, 123–146. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.55.e778
Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4). Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009
Peteraf, M. (1993). The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource Based. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191.
Petit Torres, E. E. (2007). Liderazgo con Empowerment: Promotor de la innovación. Revista Venezolana de Gerencia [en linea]. 12. Recuperado el 5 de mayo de 2019, de :<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29014472004>
PLANELLAS, M. (2003). De la idea a la empresa. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000 S.A.
Román-San-Miguel, A., Sánchez-Gey Valenzuela, N., & Elías Zambrano, R. . (2022). Los profesionales de la información y las fake news durante la pandemia del covid-19. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 155, 131–149. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1312
Samán Chingay, S. N., Mendoza Alfaro, W. I., Miranda Guerra, M. del P., & Esparza Huamanchumo, R. M. (2022). Resiliencia y competitividad empresarial: Una revisión sistemática, período 2011 – 2021. Revista De Ciencias Sociales, 28(3), 306-317. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38476
Senge, P. (1990). The Fifth Discipline. The Arts & Practices of the Learning Organization. Nuevo México: Doubleday.
Silva Murillo, R. (2010). Enfoque Conceptual de la Dirección Estratégica. Universidad Católica Boliviana San Pablo . Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/4259/425941230008.pdf
UNESCO. (1996). Learning: the Treasure Within. Higher Education and Education throughout Life. Recuperado el 19 de 03 de 2021, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590
Urrea, F. y. (2000). Culturas empresariales en Colombia. En Innovación y cultura de las organizaciones en tres regiones de Colombia. Bogotá, Colombia: Colciencias y Corporación Calidad.
Vázquez Almendros, P., & Paniagua Rojano, F. J. (2022). La labor de verificación de noticias desde el departamento de comunicación. Estudio de casos en el sector agroalimentario. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 27, 1–23. https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e238
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Ganga Contreras, Dr. Leyva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.