Governance and school performance in Colombia: A subnational look from the new institutional economy

Autores/as

  • David J. Luquetta-Cediel Universidad Autónoma del Caribe http://orcid.org/0000-0002-6541-1973
  • Marco Ariza-Dau Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Gustavo Rodríguez-Albor Universidad Autónoma del Caribe
  • José L. Ramos-Ruíz Universidad del Norte

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic..3355

Palabras clave:

Gobernanza escolar, Resultado escolar, Autonomía escolar, Nueva Economía Institucional

Resumen

The article examines from a contractual logic the problems of quality and equity of education in the Colombian educational system, within a subnational context. The study applies a mixed and sequential approach considering the transaction and its attributes as the basic unit of analysis. The findings suggest that more autonomous educational systems are associated with better performance and indicate that the risks of inequity in performance are greater when the organization mode of the educational system has greater autonomy.

Biografía del autor/a

David J. Luquetta-Cediel, Universidad Autónoma del Caribe

Antropólogo, doctor en Ciencias Sociales. Docente - Investigador del programa de Comunicación Social - Periodismo de la Universidad Autónoma del Caribe.

Marco Ariza-Dau, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Economista de la invertida del Atlántico, Doctor en Ciencias Sociales, Magister en Economía de la Universidad del Norte y Especialista de la Universidad Nacional. Docente en economía, econometría y estadística aplicada. Investigador Junior reconocido. Experto en economía de la educación, desarrollo económico regional y local, instituciones y desarrollo empresarial con diversos artículos publicados en estas áreas. 

Gustavo Rodríguez-Albor, Universidad Autónoma del Caribe

Economísta y Doctor en Ciencias Sociales.

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Publicado

2024-06-18

Cómo citar

Luquetta Cediel, D. J., Ariza-Dau, M., Rodríguez-Albor, G., & Ramos-Ruíz, J. L. . (2024). Governance and school performance in Colombia: A subnational look from the new institutional economy. Encuentros, 22(02-Julio-dic.), 26-42. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic.3355