Governance and school performance in Colombia: A subnational look from the new institutional economy

Authors

  • David J. Luquetta-Cediel Universidad Autónoma del Caribe http://orcid.org/0000-0002-6541-1973
  • Marco Ariza-Dau Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Gustavo Rodríguez-Albor Universidad Autónoma del Caribe
  • José L. Ramos-Ruíz Universidad del Norte

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic..3355

Keywords:

School governance, School outcome, School autonomy, New Institutional Economy

Abstract

The article examines from a contractual logic the problems of quality and equity of education in the Colombian educational system, within a subnational context. The study applies a mixed and sequential approach considering the transaction and its attributes as the basic unit of analysis. The findings suggest that more autonomous educational systems are associated with better performance and indicate that the risks of inequity in performance are greater when the organization mode of the educational system has greater autonomy.

Author Biographies

David J. Luquetta-Cediel, Universidad Autónoma del Caribe

Antropólogo, doctor en Ciencias Sociales. Docente - Investigador del programa de Comunicación Social - Periodismo de la Universidad Autónoma del Caribe.

Marco Ariza-Dau, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Economist of the Atlantic invert, Doctor in Social Sciences, Master in Economics from the Universidad del Norte and Specialist from the National University. Teacher in economics, econometrics and applied statistics. Recognized Junior Researcher. Expert in educational economics, regional and local economic development, institutions and business development with various articles in these areas.

Gustavo Rodríguez-Albor, Universidad Autónoma del Caribe

Economísta y Doctor en Ciencias Sociales.

References

Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documentos de trabajo sobre economía regional, No. 217. Banco de la República.

Balu, R.; Patrinos, E. y Vegas. (2009). GDN Educational Issues Paper. Global Development Network, GND.

Barrera, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. Fedesarrollo. Centro de investigación económica y social. Bogotá, Colombia.

Bishop, J. y Woessmann, L. (2004). Institutional Effects in a Simple Model of Educational Production. Faculty Publications - Human Resource Studies. Cornell University.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1986). La Planeación educativa en Colombia 1950-1986. Programa de Planeación Educativa Regional, PLANER. Bogotá.

Colombia, Ministerio de educación Nacional (2016). La educación en Colombia. Publicado originalmente por la OCDE (2016) en inglés bajo el título: Education in Colombia, Paris. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264250604-en.

Colombia, Ministerio de educación Nacional. ICFES (2017). Informe nacional de resultados. Colombia en PISA 2015. Bogotá. Recuperado de: https://www.icfes.gov.co/documents/20143/237304/Informe%20nacional%20pisa-2015.pdf.

Cortés, D. y Vargas, J. (2012). Inequidad regional en Colombia. Serie documentos de trabajo, No. 127. Universidad del Rosario.

Galvis, L. y Bonilla, L. desigualdades regionales en el nivel educativo de los profesores en Colombia. Revista de Economía Institucional, vol. 14, n.º 26, primer semestre/2011, pp. 223-240.

Gulati R y H. Singh. (1998). The Architecture of Cooperation: Managing Coordination Costs and Appropriation Concerns in Strategic Alliances. Administrative Science Quarterly 43, 4, p. 781.

Hanushek, E. y Woessmann, L. (2010). The Economics of International Differences in Educational Achievement. IZA Discussion Paper No. 4925.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (2010). Guía de orientación Saber 11. Recuperado de: www.icfes.gov.co

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (2017). Metodología de construcción del indice de nivel socioeconomico de los estudiantes – INSE y de la clasificación socioeconómica –CSE- de los colegios. Recuperado de: www.icfes.gov.co

Melo, L.; Hahn, L.; Ariza, D. y Carmona, C. (2016). El desempeño municipal en el sector educativo: un análisis a partir de una función multiproducto. Documentos de trabajo sobre economía regional, No. 243. Banco de la República.

Parada, J. (2003). Economía institucional original y nueva economía institucional: semejanzas y diferencias. Revista de economía institucional, vol. 5, n° 8. Primer semestre.

Sánchez, A. (2014). Etnia y rendimiento académico en Colombia. En A. Sánchez Jabba y A. Otero Cortés (Editores). Educación y desarrollo regional en Colombia. (pp. 57-100). Bogotá: Banco de la República.

Williamson, O. (1999). Public and Private Bureaucracies: A Transaction Cost Economics Perspective. Journal of Law, Economics & Organization, Vol. 15, No. 1, JLEO Bureaucracy Conference, pp. 306-342. Oxford University Press.

Williamson, O. (1989). Las instituciones económicas del capitalismo. México, Fondo de Cultura Económica.

Woessmann, L. (2016). The Importance of School Systems: Evidence from International Differences in Student Achievement. IZA Discussion Paper No. 10001.

Woessmann, L. (2007). Fundamental Determinants of School Efficiency and Equity: German States as a Microcosm for OECD Countries. IZA DP No. 2880.

Downloads

Published

2024-08-20

How to Cite

Luquetta Cediel, D. J., Ariza-Dau, M., Rodríguez-Albor, G., & Ramos-Ruíz, J. L. . (2024). Governance and school performance in Colombia: A subnational look from the new institutional economy. Encuentros, 22(02-Julio-dic.), 26-42. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic.3355