Characterization of the specialized knowledge of the mathematics teacher in the teaching of fractions

Authors

  • Ivan Padilla-Escorcia Universidad del Atlántico
  • Sebastián Solano-Díaz Universidad de los Andes, Colombia
  • Robinson Junior Conde-Carmona Universidad del Atlántico, Colombia
  • Yira Mariana Hernández-Pérez Universidad de la Costa, Colombia
  • Carolina Méndez-Parra Universidad de los Andes, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i01-%20%20%20%20%20Enero-Junio-.3097

Abstract

This research aimed to characterize the specialized knowledge of the teacher who teaches fractions in basic secondary education. For this, through a qualitative approach and an instrumental type case study design, a teacher with experience in teaching this content and with management of technological resources was selected, two three episodes of classes were observed. The data analysis was done through the knowledge indicators adapted from Padilla-Escorcia (2020). It was found that the Mathematics teacher who teaches the subject of fractions evidences specialized knowledge in the Kot and KMT components in elements related to content, representations, phenomenology and applications. It was concluded that for the mathematics teacher to carry out the teaching of fractions through technological tools, he must have a broad and robust domain theoretically speaking of said knowledge, as well as of strategies and ways of teaching them.

References

Ávila Lavid, J. (2020). Las estrategias lúdicas en la enseñanza de la matemática. Recuperado a partir de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/48692

Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores, E., Escudero, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar, A., Ribeiro, M., y Muñoz, M. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, pp.236-253, DOI: 10.108 0/14794802.2018.1479981

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L., y Muñoz, M. (2013). Determining specialized knowledge for mathematics. In Proceedings of the CERME, 8, 2985-2994

Chang, C., Montesdeoca, V., Mora, D., y Rodríguez, N. C. (2021). Conocimiento especializado de un profesor universitario sobre medidas de centralización y de dispersión, aplicando el modelo MTSK. NÚMEROS, 108.

Climent, N., Espinoza-Vásquez, G., Carrillo, J., Rivas, C., y Ponce, R. (2021). Una lección sobre el teorema de Thales, vista desde el conocimiento especializado del profesor. Educación Matemática, 33, 2021. Doi: 10.24844/EM3301.04.

Delgado, R., y Zakaryan, D. (2019). Relationships Between the Knowledge of Practices in Mathematics and the Pedagogical Content Knowledge of a Mathematics Lecturer. International Journal of Science and Mathematics Education, pp.1 – 21

Escudero, D., y Carrillo, J. (2020). El Conocimiento Didáctico del Contenido: Bases teóricas y metodológicas para su caracterización como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Educación Matemática, 32(2), pp.1-38. DOI: 10.24844/EM3202.01

Flores, E., Escudero, D., Montes, M., Aguilar, A., y Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. Publisher Universidad de Huelva Publicaciones, pp.57 -72

Hernández-Sánchez, J., Borjón-Robles, E., y Torres-Ibarra, M. (2016). Dimensiones de la tecnología en la formación inicial de profesores de matemáticas: un estudio desde el currículum oficial. Eco Matemático. 7(1), pp. 6–19. DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.1008

Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa.

Liñan, M. (2017). Conocimiento especializado en Geometría en un aula de 5° de primaria. Universidad de Huelva, Departamento de Didácticas Integradas.

Montes, M. (2015). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas acerca del infinito. Un estudio de caso. Universidad de Huelva – Departamento de Didáctica de las Ciencias y la Filosofía. Huelva.

Padilla-Escorcia, I. (2020). Una caracterización del conocimiento especializado del profesor de matemáticas para el uso efectivo de las TIC en la enseñanza. [Tesis de Maestría en Educación de la Universidad del Norte-Colombia]

Padilla-Escorcia, I., y Conde-Carmona, R. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), pp.116-136. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a7

Padilla- Escorcia, I.A., Acevedo- Rincón, J.P. (2021). Conocimiento especializado del profesor que enseña la reflexión de la función trigonométrica seno: Mediaciones con TIC. Eco Matemático, 12 (1), 93-106. DOI: 10.22463/17948231.3072

Padilla-Escorcia, I., y Acevedo-Rincón, J. (2022). Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas en la Enseñanza de la Modelación de la Elipse a Través de Recursos Tecnológicos. Revista Lasallista de Investigación, 19(1), 67-83. https://doi.org/10.22507/rli.v19n1a4

Padilla-Escorcia, I. (2022). Caracterización del conocimiento especializado del profesor en la modelación de las funciones trigonométricas en GeoGebra. Encuentros, 20, pp.23-39. Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2850

Paternina-Borja, O., Juárez-Ruiz, E., y Zakaryan, D. Conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: caracterización de relaciones en tema de simetrías.

Peñaherrera, C., Segovia, V., Vasco, D., & Climent, N. (2021). Conocimiento especializado de un profesor universitario sobre medidas de centralización y de dispersión, aplicando el modelo MTSK. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 108, pp.99-117.

Rodríguez, A. L., & Teixeira, B. R. (2021). Conhecimento Especializado do Professor de Matemática em Dissertações e Teses Brasileiras. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 22(3), pp.310-316.

Rojas, N., Flores, P., y Carrillo, J. (2015). Conocimiento Especializado de un Profesor de Matemáticas de Educación Primaria al Enseñar los Números Racionales. Bolema, 51, pp.143-167. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a08

Sánchez-Gómez, J., Quiroga, K. y Ospina, P. (2020). Desafíos tecnológicos para el sector educativo en América Latina en tiempos de pandemia. Programa de Investigación de Política Exterior Colombiana.

Zegarra, Jaime., y Juliá, Carmen. (2021). Conocimiento matemático de estudiantes para docentes de Educación Primaria: Análisis de variables. Uniciencia, 35(1), pp.124-138. https://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.8

Published

2024-01-23

How to Cite

Padilla-Escorcia, I., Solano-Díaz , S. ., Conde-Carmona, R. J. ., Hernández-Pérez, Y. M. ., & Méndez-Parra, C. . (2024). Characterization of the specialized knowledge of the mathematics teacher in the teaching of fractions. Encuentros, 22(01- Enero-Junio-), 98-113. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i01- Enero-Junio-.3097