Social skills, soft skills and indicators of employability in law graduates

Authors

  • Luz Karine Jiménez-Ruiz Fundación Universitaria del Área Andina.
  • José del Carmen Villalobos-Tovar Fundación Universitaria del Área Andina.
  • Carlos Andrés Ochoa-Arrieta
  • Miladys Paola Redondo-Marín Fundación Universitaria del Área Andina

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic..2859

Keywords:

Soft skills, social skills, employability, graduates.

Abstract

A correlational scope study was carried out to identify the relationship between soft and social skills and the employability of graduates of a law program. A sample of 48 graduates was taken to whom the Soft Skills Scale and the Social Skills Check List were applied, and their employability was characterized. An analysis was carried out and the results only partially support the hypothesis of the relationship between social skills and employability, in particular with the relationship of job content; regarding soft skills, there are no differences associated with the employment situation, salary, hiring or relationship between work and career studied.

References

Albandea, I., & Giret, J.-F. (2018). The effect of soft skills on French post-secondary graduates’ earnings. International Journal of Manpower, 39(6), 782-799. https://doi.org/10.1108/IJM-01-2017-0014.

Barrero, A., & Yara, E. (2018). Articulación del trabajo: la universidad, la investigación y la sociedad. Indagare, (6), 11-13.

Capcha, D. M., & Rodríguez, G. M. (2020). Habilidades blandas e inserción laboral en egresados de la carrera profesional de Administración de Negocios FACAP - Tarma periodo 2016—2018 [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/6038

Colorado, L. K., & Rojas, M. M. (2021). Relación de las habilidades blandas y el éxito profesional en los agremiados del Colegio de Sociólogos de Cajamarca [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de Cajamarca]. http://repositorio. unc.edu.pe/handle/UNC/4240

DANE. (2021). Mercado laboral. Principales resultados. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ ech/pres_web_empleo_resultados_jul_21.pdf

Fernandez, F., & Liu, H. (2019). Examining relationships between soft skills and occupational outcomes among U.S. adults with—And without—University degrees. Journal of Education and Work, 32(8), 650-664. https://doi.or g/10.1080/13639080.2019.1697802

Forrest, C. J., & Swanton, T. (2021). Longitudinal associations between soft skills, education and labour market outcomes: Evidence from a survey of young Australians. Education + Training, ahead-of-print(ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/ET-10-2020-0325

Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicologia Escolar e Educacional, 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

León, A. A. (2020). Estudio bibliométrico de artículos científicos sobre la empleabilidad juvenil en la base de datos de Alicia Concytec en el periodo de publicación 2010—2020 [Tesis de Pregrado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/654790

Liu, H., & Fernandez, F. (2018). Examining the Ways that Numeracy Skills and Soft Skills are Related to Occupational Status: The Case of U.S. Workers. https://www.researchgate.net/profile/Huacong-Liu/publication/326507750_ Examining_the_Ways_that_Numeracy_Skills_and_Soft_Skills_are_Related_to_Occupational_Status_The_ Case_of_US_Workers/links/5b51a2a345851507a7b25a0b/Examining-the-Ways-that-Numeracy-Skills-and- Soft-Skills-are-Related-to-Occupational-Status-The-Case-of-US-Workers.pdf

Morocho, A. F. (2017). Propiedades Psicométricas de la Escala de Habilidades Blandas en Personal Administrativo de la UGEL AYABACA [Tesis de Pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/ handle/20.500.12692/10665

Naranjo, T. C. (2019). Habilidades sociales como factor crítico en la satisfacción laboral. Podium, 36, 89-102. https:// doi.org/10.31095/podium.2019.36.6

Núñez, N., & Núñez, D. (2020). Las habilidades blandas y el teatro. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 8(1), 22-27.

Remedos, R. (2012). The role of soft skills in employability. International Journal of Management Research and Reviews, 2(7), 1285-1292.

Rojas, A. T. (1995). Manual de calificación y diagnóstico de la lista de lista de chequeo de habilidades sociales. https:// www.academia.edu/36913711/MANUAL_DE_CALIFICACI%C3%93N_Y_DIAGN%C3%93STICO_DE_ LA_LISTA_DE_LISTA_DE_CHEQUEO_DE_HABILIDADES_SOCIALES

Romero, J. A., Granados, I. N., López, S. L., & González, G. M. (2021). Habilidades blandas en el contexto universitario y laboral: Revisión documental. Inclusión y Desarrollo, 8(2), 113-127. https://doi.org/10.26620/ uniminuto. inclusion.8.2.2021.2749

Sharma, G., & Sharma, P. (2010). Importance of Soft skills development in 21st century Curriculum. International Journal of Education & Allied Sciences, 2(2), 39-44.

Vera, F. (2017). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: Clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Revista Akadèmeia, 15(1), 53-73.

Zuleta, E., & Giraldo, A. (2019). Análisis de la Inserción Laboral y la Empleabilidad de los Egresados. ¿Condición de Calidad o imposición que distorsiona los sistemas de medición de calidad de la Educación Superior? Estudios de derecho, 76(168), 273-296.

Zarta, J. & Trujillo, J. (2020). Análisis de los factores para la empleabilidad en los profesionales del Espinal- Tolima. Revista Innova ITFIP, 6(1), 9-28.

Published

2023-12-11

How to Cite

Jiménez-Ruiz, L. K., Villalobos-Tovar, J. del C., Ochoa-Arrieta, C. A. ., & Redondo-Marín, M. P. . (2023). Social skills, soft skills and indicators of employability in law graduates. REVISTA ENCUENTROS, 21(02-Julio-Dic.), 1-10. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic.2859