Pedagogical experiences for historical memory and the construction of peace. Rethinking rural schools amid the Colombian armed conflict

Authors

  • Héctor Betancur-Giraldo Egresado UNAD
  • José Alexander Monroy Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Jesús María Pineda-Patrón Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Daniel Olivera-Paniagua Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2707

Keywords:

colombian armed conflict, rural education, historical memory, narratives.

Abstract

This research article addresses the experiences around the pedagogical practices of a group of rural teachers in contexts of armed conflict, through a process of historical memory and construction of a culture of peace from the pedagogical task, taking into account cultural diversity of the territory and the sensitive needs of the communities that have been affected by the internal war and that have suffered the abandonment of the State. As a methodological foundation in the research, theoretical perspectives of narratives were implemented, making the voices of teachers visible in an interpretive exercise, from Discourse Analysis (AD) in the logic of the Systematization of Experiences (SE), delving into the essential elements to promote a culture of peace, processes of memory reconstruction and reparation from the pedagogical events. In this way, it is helping to project and rethink an education that embraces different subjectivities. It concludes with the role that pedagogy must fulfill to re-signify the experiences of the Colombian armed conflict, as an ethical and political act of reparation to the victims, proposing the understanding-transformation of realities from the paths of memory, reconciliation and the construction of peace in the country.

References

Arias, G. J. (2014). Educación rural y saberes campesinos en Tierradentro Cauca: Estudio del proceso organizativo de la Asociación Campesina de Inzá Tierradentro (ACIT). Universidad Nacional de Colombia.

Baudrillard, J. (2005). El sistema de objetos (3). Verso. https://bit.ly/3iCgdvq

Bautista, M., González, G. (2019). Docencia Rural en Colombia: Educar para la Paz en medio del Conflicto Armado. Fundación Compartir. Bogotá.

https://bit.ly/2SxpDxn

Bolívar, A., Fernández, M., & Molina, E. (2005). La identidad profesional del profesorado de Secundaria: Crisis y reconstrucción. Cap. Investigar la identidad del profesorado: una triangulación secuencial. Ediciones Aljibe. Articulo. FQS

CNMH Centro Nacional de Memoria Histórica. (2018). Los caminos de la memoria histórica. https://bit.ly/3xgcpDZ

Cifuentes, R. M. (2011). La escritura: clave en procesos de sistematización de experiencias. Decisio, 28, 41-6. https://bit.ly/3iC435u

Clandinin, P. y Murray. (2007). “Navigating Sites for Narrative Inquiry”, Journal of Teacher Education, Sage,

Correa, E. P. (1998). Una visión del desarrollo rural en Colombia. Cuadernos De Desarrollo Rural (41). https://bit.ly/3xeP19Y

De la Ossa, E. D., & González, J. D. H. (2013). La investigación narrativa en psicología: definición y funciones. Psicología desde el Caribe, 30(3), 620-641. https://bit.ly/3zol4WY

Denzin, N. (2003). Foreword: narrative’s moment. En M. Andrews, S. Sclater, C. Squire & A. Treacher (Eds.), Lines of narrative (pp. xi-xiii). Londres: Routledge.

Duranti, A., Ochs, E. y Schieffelin, BB (Eds.). (2011). El manual de socialización del lenguaje (72). John Wiley e hijos.

Fazio, V. H. (1998). La historia del tiempo presente: una historia en construcción. Historia Crítica, (17), 47-57. https://bit.ly/3vok1mM

Giraldo, H. B. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 145-160. https://bit.ly/3zlVpxU

González, E. (2000). La definición y la caracterización de la violencia desde el punto de vista de las ciencias sociales. Arbor, (167), 153-185. https://bit.ly/3gjokvj

Halbwachs, M. (1991). Fragmentos de la memoria colectiva (M. A. Aguilar. Trad., 1). Revista de Cultura Psicológica, (1)

Hammersley, L. (2012). Community-Based Service-Learning: Partnerships of Reciprocal Exchange? Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 14(3), 171-184. https://eric.ed.gov/?id=EJ1113703

Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies 0 teaching. Teachers' College Record. 103(6).

Hernández, R. (2004). Estudio sobre la Educación para la Población Rural en Honduras. En FAO-UNESCO (ed) Educación de la Población Rural en Brasil, Chile, Colombia, Honduras, México, Paraguay y Perú, 217-263. https://bit.ly/3gjommV

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. https://bit.ly/3zkRj9m

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.

Kuri, P, E. (2017). La construcción social de la memoria en el espacio: una aproximación sociológica. Península, 12(1), 9-30. https://bit.ly/3wiz4PP

Lizarralde, M. (2003). Maestros en zonas de conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2) 79-114. https://bit.ly/35it0uM

López, R. L. R. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación, (51),138-159. https://bit.ly/3wmOxyG

Mejía, N. J. (2002). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales-UNMSM. https://n9.cl/3zvh

Mèlich, J. C. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto (Vol. 2). Anthropos Editorial.

Mishler, E. (2006) Narrativa e identidad: la doble flecha del tiempo, en De Fina, Anna, Deborah Schiffrin y Michael Bamberg. Discurso e Identidad. 30-47

Ortega, P., Castro, C., Merchán, J. y Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.17227/tm.2015.8410

Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Suny

Riaño, P. (2004), Encuentros artísticos con el dolor, las memorias y las violencias. Revista de Ciencias Sociales, (21), 91-104

Ricoeur, P. (1972) “L’hermeneutique du témoignage”. Archivio di Filosofia, 42, 1-2, 35-61.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI.

Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 15 (1). https://bit.ly/3czpq3O

Sacavino, S. (2015). Pedagogía de la memoria y educación para el "nunca más" para la construcción de la democracia. Folios, (41), 69-85. https://bit.ly/2U5Aqzz

Searle, J. R. (1994). Actos de habla. Ediciones Cátedra SA.

Taylor, S. J., y Bogdan, R. (2008). La entrevista en profundidad. Métodos cuantitativos aplicados, 2, 194-216. https://n9.cl/lo3r

Van Dijk, T. A. (1996). Discourse. Cognition and Society', Discourse & Society, 7(1), 5-6.

Vélez, V. G. (2012). Pedagogías de las memorias de la historia reciente colombiana: ¿construir memoria, en el campo de una memoria imposible. Revista Colombiana De Educación, 245-264. https://bit.ly/3x8CpRM

Published

2021-07-12

How to Cite

Betancur-Giraldo, H., Monroy, . J. A., Pineda-Patrón, J. M. ., & Olivera-Paniagua, D. . (2021). Pedagogical experiences for historical memory and the construction of peace. Rethinking rural schools amid the Colombian armed conflict. REVISTA ENCUENTROS, 19(02). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2707

Most read articles by the same author(s)