Pedagogical experiences for historical memory and the construction of peace. Rethinking rural schools amid the Colombian armed conflict
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2707Keywords:
colombian armed conflict, rural education, historical memory, narratives.Abstract
This research article addresses the experiences around the pedagogical practices of a group of rural teachers in contexts of armed conflict, through a process of historical memory and construction of a culture of peace from the pedagogical task, taking into account cultural diversity of the territory and the sensitive needs of the communities that have been affected by the internal war and that have suffered the abandonment of the State. As a methodological foundation in the research, theoretical perspectives of narratives were implemented, making the voices of teachers visible in an interpretive exercise, from Discourse Analysis (AD) in the logic of the Systematization of Experiences (SE), delving into the essential elements to promote a culture of peace, processes of memory reconstruction and reparation from the pedagogical events. In this way, it is helping to project and rethink an education that embraces different subjectivities. It concludes with the role that pedagogy must fulfill to re-signify the experiences of the Colombian armed conflict, as an ethical and political act of reparation to the victims, proposing the understanding-transformation of realities from the paths of memory, reconciliation and the construction of peace in the country.
References
Arias, G. J. (2014). Educación rural y saberes campesinos en Tierradentro Cauca: Estudio del proceso organizativo de la Asociación Campesina de Inzá Tierradentro (ACIT). Universidad Nacional de Colombia.
Baudrillard, J. (2005). El sistema de objetos (3). Verso. https://bit.ly/3iCgdvq
Bautista, M., González, G. (2019). Docencia Rural en Colombia: Educar para la Paz en medio del Conflicto Armado. Fundación Compartir. Bogotá.
Bolívar, A., Fernández, M., & Molina, E. (2005). La identidad profesional del profesorado de Secundaria: Crisis y reconstrucción. Cap. Investigar la identidad del profesorado: una triangulación secuencial. Ediciones Aljibe. Articulo. FQS
CNMH Centro Nacional de Memoria Histórica. (2018). Los caminos de la memoria histórica. https://bit.ly/3xgcpDZ
Cifuentes, R. M. (2011). La escritura: clave en procesos de sistematización de experiencias. Decisio, 28, 41-6. https://bit.ly/3iC435u
Clandinin, P. y Murray. (2007). “Navigating Sites for Narrative Inquiry”, Journal of Teacher Education, Sage,
Correa, E. P. (1998). Una visión del desarrollo rural en Colombia. Cuadernos De Desarrollo Rural (41). https://bit.ly/3xeP19Y
De la Ossa, E. D., & González, J. D. H. (2013). La investigación narrativa en psicología: definición y funciones. Psicología desde el Caribe, 30(3), 620-641. https://bit.ly/3zol4WY
Denzin, N. (2003). Foreword: narrative’s moment. En M. Andrews, S. Sclater, C. Squire & A. Treacher (Eds.), Lines of narrative (pp. xi-xiii). Londres: Routledge.
Duranti, A., Ochs, E. y Schieffelin, BB (Eds.). (2011). El manual de socialización del lenguaje (72). John Wiley e hijos.
Fazio, V. H. (1998). La historia del tiempo presente: una historia en construcción. Historia Crítica, (17), 47-57. https://bit.ly/3vok1mM
Giraldo, H. B. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 145-160. https://bit.ly/3zlVpxU
González, E. (2000). La definición y la caracterización de la violencia desde el punto de vista de las ciencias sociales. Arbor, (167), 153-185. https://bit.ly/3gjokvj
Halbwachs, M. (1991). Fragmentos de la memoria colectiva (M. A. Aguilar. Trad., 1). Revista de Cultura Psicológica, (1)
Hammersley, L. (2012). Community-Based Service-Learning: Partnerships of Reciprocal Exchange? Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 14(3), 171-184. https://eric.ed.gov/?id=EJ1113703
Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies 0 teaching. Teachers' College Record. 103(6).
Hernández, R. (2004). Estudio sobre la Educación para la Población Rural en Honduras. En FAO-UNESCO (ed) Educación de la Población Rural en Brasil, Chile, Colombia, Honduras, México, Paraguay y Perú, 217-263. https://bit.ly/3gjommV
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. https://bit.ly/3zkRj9m
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.
Kuri, P, E. (2017). La construcción social de la memoria en el espacio: una aproximación sociológica. Península, 12(1), 9-30. https://bit.ly/3wiz4PP
Lizarralde, M. (2003). Maestros en zonas de conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2) 79-114. https://bit.ly/35it0uM
López, R. L. R. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación, (51),138-159. https://bit.ly/3wmOxyG
Mejía, N. J. (2002). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales-UNMSM. https://n9.cl/3zvh
Mèlich, J. C. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto (Vol. 2). Anthropos Editorial.
Mishler, E. (2006) Narrativa e identidad: la doble flecha del tiempo, en De Fina, Anna, Deborah Schiffrin y Michael Bamberg. Discurso e Identidad. 30-47
Ortega, P., Castro, C., Merchán, J. y Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.17227/tm.2015.8410
Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Suny
Riaño, P. (2004), Encuentros artísticos con el dolor, las memorias y las violencias. Revista de Ciencias Sociales, (21), 91-104
Ricoeur, P. (1972) “L’hermeneutique du témoignage”. Archivio di Filosofia, 42, 1-2, 35-61.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI.
Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 15 (1). https://bit.ly/3czpq3O
Sacavino, S. (2015). Pedagogía de la memoria y educación para el "nunca más" para la construcción de la democracia. Folios, (41), 69-85. https://bit.ly/2U5Aqzz
Searle, J. R. (1994). Actos de habla. Ediciones Cátedra SA.
Taylor, S. J., y Bogdan, R. (2008). La entrevista en profundidad. Métodos cuantitativos aplicados, 2, 194-216. https://n9.cl/lo3r
Van Dijk, T. A. (1996). Discourse. Cognition and Society', Discourse & Society, 7(1), 5-6.
Vélez, V. G. (2012). Pedagogías de las memorias de la historia reciente colombiana: ¿construir memoria, en el campo de una memoria imposible. Revista Colombiana De Educación, 245-264. https://bit.ly/3x8CpRM
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Héctor Betancur-Giraldo, José Alexander Monroy, Jesús María Pineda-Patrón, Daniel Olivera-Paniagua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).