El The right of petition as a textual genre that promotes the recognition of the right of university students
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2640Keywords:
Right of petition, textual function, textual genre, citenzishipAbstract
This paper presents the results obtained in the analysis of the right to petition (RP) as a textual genre that promotes the recognition of rights in a university institution in Antioquia (Colombia) in 2019. This research was qualitative, hermeneutical-comprehensive. The unit of analysis collected was made up of 46 RP corresponding to all of the RP filed, three interviews with officials of said institution and a focus group made up of four petitioners. From the analysis, it was concluded that the RP has different structures, which vary depending on the petitioner, ranging from the disciplinary to the merely enunciative, with its function predominant in the citizen participation of the public administration.
References
Acosta, J. y Maya, M. (2009). El Derecho de petición individual en el sistema interamericano de derechos humanos y su relación con las obligaciones que surgen de las medidas interinas y provisionales. Estudios de Derecho, 66(148), 13-40. Disponible en: https://bit.ly/3gd0IHo
Belandria, J. (2013). El derecho de petición en España y Venezuela (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Disponible en: https://bit.ly/3fU1YAg
Berdejo, A. (2009). El derecho de petición y las finalidades del silencio administrativo. Algunas concepciones doctrinarias. Justicia Juris, 6(11), 25-32. Disponible en: https://bit.ly/3iitw3S
Bhatia, V. K. (2014). Analysing genre: Language use in professional settings. New York: Routledge.
Bhatia, V. K. (2016). Critical genre analysis: Investigating interdiscursive performance in professional practice. New York: Taylor & Francis.
Bulla, J. (2010). Derecho de petición. Bogotá. Editorial: Nueva jurídica.
Camargo, A., & Gómez, N. (2020). Infancia, paz y conflicto: procesos de reconciliación desde la mirada de los niños y las niñas. Encuentros, 18(01), 35-47. Disponible en: https://bit.ly/3wa2wYB
Cárdenas, H. (2015). El desarrollo histórico del derecho de petición en Colombia y su evolución como mecanismo de protección de los derechos fundamentales (Monografía de Especialización, Universidad Santo Tomás – Villavicencio). Disponible en: https://bit.ly/3z8E3ET
Carsten, M. K., Uhl-Bien, M., West, B. J., Patera, J. L., & McGregor, R. (2010). Exploring social constructions of followership: A qualitative study. The leadership quarterly, 21(3), 543-562. Disponible en: https://bit.ly/3wa2Bvn
Cassany, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.
Cassany, D., & López, A. (2010). De la universidad al mundo laboral: Continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales. En: G. Parodi (ed). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas (347-374). Santiago: Ariel.
Cassany, D., & Morales, O. (2009). Leer y escribir en la universidad: Los géneros científicos (pp. 109-128). En Cassany, D. (Comp.), Para ser letrados. Barcelona, España: Paidós.
Castro, M.C., Hernández, L., & Sánchez, M. (2010). El ensayo como género académico: Una aproximación a las prácticas de escritura en la universidad pública mexicana. En: G. Parodi (ed). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas (49-70). Santiago: Ariel.
Congreso de la República de Colombia (1886). Constitución Política de Colombia. Bogotá: Leyer.
Congreso de la República de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá: Leyer.
Congreso de la República de Colombia (2015). Ley 1755: Por medio de la cual se regula el Derecho Fundamental de Petición y se sustituye un título del Código de Procedimiento Administrativo y de lo Contencioso Administrativo. Bogotá: Congreso de la República.
Corte Constitutional de Colombia (1995). Sentencia No. T-334 sobre Derecho de Petición. Bogotá: Corte Constitutional de Colombia.
Denzin, N. K. (2012). Triangulation 2.0. Journal of mixed methods research, 6(2), 80-88. Disponibble en: https://bit.ly/3chp4yz
Echeverri, C. F. (2010). La participación ciudadana en Colombia: reflexiones desde la perspectiva constitucional y la normatividad estatutaria. Estudios de Derecho, 67(149), 61-86. Disponible en: https://bit.ly/3w026nj
Erazo, M. S. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, docencia y tecnología, 22(42), 107-136. Disponible en: https://bit.ly/3vXLiNT
Freire, P. (1991). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI Editores.
Galeano, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: el giro en la mirada. Medellín: Fondo Editorial FCSH.
García, A. (1991). El derecho de petición. Revista de derecho político, (32), 119-169. Disponible en: https://bit.ly/2T6tZvh
Gómez, L., Muriel, L., & Londoño, D. (2019). Teacher´ s role in the meaningful learning achievement based on ICT. Encuentros, 17(02), 118-131. Disponible en: https://bit.ly/3fVVGQH
Guzmán, A. (2011). Democracia participativa en Colombia: Un sueño veinte años después. Revista Jurídicas, 8(2). Disponible en: https://bit.ly/3z6lWzj
Hammarberg, K., Kirkman, M., & de Lacey, S. (2016). Qualitative research methods: when to use them and how to judge them. Human reproduction, 31(3), 498-501. Disponible en: https://bit.ly/3vZ3yGv
Herrera, J. D. (2010). La comprensión de lo social horizonte hermenéutico de las ciencias sociales. Manizales: CINDE, Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.
Iriarte, E., Hernández, M. J., Piña, F., & Valdés, C. (2020). Aspectos éticos del consentimiento informado: tópico fundamental en la investigación a lo largo de la historia. Revista Horizonte de Enfermería, 28(1), 61-73. Disponible en: https://bit.ly/3fWiZJX
Janssen, G., Meier, V., & Trace, J. (2015). Building a better rubric: Mixed methods rubric revision. Assessing writing, 26, 51-66. Disponible en: https://bit.ly/2RreJsv
Krueger, R. A. (2014). Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage publications.
Legis, (2016). El nuevo derecho de petición. Bogotá: Legis.
Londoño, D. A., & Bermúdez, H. L. (2018). Niveles de literacidad en jóvenes universitarios: entrevistas cualitativas y análisis sociolingüístico. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 315-330. Disponible en: https://bit.ly/3cowCQ9
Londoño, D. A., & Castañeda, L. S. (2010). La comprensión como método en las ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 227-252. Disponible en: https://bit.ly/3uQAH60
Londoño, D. A., & Ramírez, Á. (2020). Aproximación a los géneros académicos y profesionales usados en el ámbito jurídico. Enunciación, 25(2). Disponible en: https://bit.ly/3z48Qm5
Londoño, D., Castellanos, M., Ramírez, A., & K. Garay (2018). Prácticas de literacidad en las facultades de Derecho de la Universidad de San Buenaventura y la Institución Universitaria de Envigado (Informe de Investigación). Institución Universitaria de Envigado: Envigado.
Machicado, J. (2008). Carta Magna de Juan sin tierra. Panalysis. Centro de estudios de derecho TM, 3, 1-20.
Meza, P. (2015). La comunicación del conocimiento en el género Tesis de Lingüística: Comparación entre grados académicos. En: G. Parodi y G. Burdile (eds). Leer y escribir en contextos académicos y profesionales: Géneros, Corpus y Métodos (67-112). Santiago: Ariel.
Meza, P., González, F., López, C., & Gutiérrez, I. (2020). Plain writing in the legal field: An approach from the discourse of specialists. Discourse Studies, 22(3), 356-383. Disponible en: https://bit.ly/3ghe9G8
Montolío, E. & López, A. (2010). Especificidades discursivas de los textos profesionales frente a los textos académicos: El caso de la recomendación profesional. En: G. Parodi (ed). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas (215-248). Santiago: Ariel.
Moron, Y. & Quintero, J. (2017). Derecho de petición en Colombia y su comparativo con las legislaciones de México y Chile (Tesis de Pregrado, Universidad Francisco de Paula Santander). Disponible en: https://bit.ly/3uWdAXC
Parodi, G., Boudon, E., & C. Julio. (2015). El Manual de Economía: Género entre dos mundos disciplinares. En: G. Parodi y G. Burdile (eds). Leer y escribir en contextos académicos y profesionales: Géneros, Corpus y Métodos (153-186). Santiago: Ariel.
Parodi, G., Ibáñez, R., Venegas, R., & González, C. (2010). Identificación de géneros académicos y géneros profesionales: Principios teóricos y propuesta metodológica. En: G. Parodi (ed). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas (249-290). Santiago: Ariel.
Presidencia de la República de Colombia (1959). Decreto 2733: Por el cual se reglamenta el derecho de petición, y se dictan normas sobre procedimientos administrativos. Bogotá: Presidencia de la República.
Presidencia de la República de Colombia (2016). Decreto 1166: Por el cual se adiciona el capítulo 12 al Título 3 de la Parte 2 del Libro 2 del Decreto 1069 de 2015, Decreto Único Reglamentario del Sector Justicia y del Derecho, relacionado con la presentación, tratamiento y radicación de las peticiones presentadas verbalmente. Bogotá: Presidencia.
Ramírez, A. (2019). Análisis de la democracia participativa colombiana: A propósito del plebiscito por la paz de 2016. Revista española de derecho constitucional, 39(115), 171-203. Disponible en: https://bit.ly/3iihibz
Restrepo, J., Cotrina, Y., & Daza, A. (2020). Obligaciones de los estados en materia de derechos económicos, sociales y culturales en el sistema universal de derechos humanos. Encuentros, 18(02), 164-173. Disponible en: https://bit.ly/3inqHhY
Secretaría General de la Alcaldía Mayor de Bogotá (2019). Manual para la gestión de peticiones ciudadanas. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.
Serrano, L. E., & Espinosa, A. (2020). Semiótica y educación en las Ciencias Humanas: Notas sobre teorías y métodos de semiótica en investigación educativa. Encuentros, 18(2), 157-160. Disponible en: https://bit.ly/34TUB5C
Uribe, M., Ramírez, A. y Londoño, D. (2020). La actualidad de Hermes: De la semiosfera a la ética de la comunicación. En: Gherab, K. (ed). Psiché y Polis. Restos socio-político-psicológicos de la educación. Madrid: Gobal Knowledge Academics.
Villar, L. (2007). Estado de derecho y Estado social de derecho. Rev. Derecho del Estado, 20, 73. Disponible en: https://bit.ly/3fVOG66
Zuñiga, D. (2018). El derecho de petición como herramienta de participación ciudadana y fortalecimiento del Estado de derecho: análisis de un caso replicable. Revista legislativa de estudios sociales y de opinión pública, 11(23), 65-111. Disponible en: https://bit.ly/3w2tukE
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 David Alberto Londoño-Vásquez, Margarita María Uribe Viveros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).