Teacher´s role in the meaningful learning achievement based on ICT

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1907

Resumen

n this paper, we analyze the role of the teacher that seeks in students the development of competences, such as those formulated by critical didactics for the development of knowledge, skills and values; which should be supported in the proper use of Information and Communication Technologies, in order to facilitate learning that is meaningful and useful in their family, social and work context; likewise, it invites to the discussion on how from educational practices access to the construction of knowledge in a critical, argumentative, proactive and communicative way, where the interests of each subject that intervenes in the educational process, focuses on learning. Similarly, teacher´s role in the development of meaningful learning is exposed with the approach to knowledge that today allow the means of communication and information, which aims to strengthen the teaching-learning process from the interests, needs and opportunities presented the context

Key words: Significant Learning; Information and Communication Technologies; Competencies; Educational Process.

 

Biografía del autor/a

Luz Estela Gómez Vahos, Docente vinculada al Municipio de Sabaneta en educación preescolar.

Docente Tiempo Completo

Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

 

Citas

Acevedo-Franco, H., Londoño-Vásquez, D. A., y Restrepo-Ochoa, D. A. (2017). Habilidades para la vida en jóvenes universitarios: una experiencia investigativa en Antioquia. Revista Katharsis, (24). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6134479

Ahumada, A. P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Chile. Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-36. Recuperado de: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.31.2.211

Area-Moreira, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de educación, 352, 77-97. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=dZ47AezyxawC&oi=fnd&pg=PA77&dq=proyectos+educativos+pedagogicos&ots=R8uwJP5Z0_&sig=RGZFgCZxUAgNAOQ_s4eVvkwMGXM#v=onepage&q=proyectos%20educativos%20pedagogicos&f=false

Area-Moreira, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12). Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr8290

Area-Moreira, M. (1997). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Actas del encuentro internacional sobre el aprendizaje significativo, 19, 44. Recuperado de: http://www.arnaldomartinez.net/docencia_universitaria/ausubel03.pdf

Area-Moreira, M. A. (2005). La escuela y la sociedad de la información. En: Nuevas tecnologías, globalización y migraciones (p.13-54). Barcelona: Editorial OCTAEDRO.

Arends, R., & Castle, S. (1991). Learning to teach (Vol. 2). New York: McGraw-Hill.

Ares, P. (2002). Psicología de Familia. Una aproximación a su estudio. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1-10. Recuperado de: http://mc142.uib.es:8080/rid=1PNRKBXQH-ZPXP9T-1XB/Aprendizaje_significativo.pdf

Ausubel, D. P. (1962). A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention. The Journal of General Psychology, 66(2), 213-224. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221309.1962.9711837?journalCode=vgen20

Ausubel, D. P. (1977). The facilitation of meaningful verbal learning in the classroom. Educational psychologist, 12(2), 162-178. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00461527709529171

Ausubel, D. P. (1978). In defense of advance organizers: A reply to the critics. Review of Educational research, 48(2), 251-257. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543048002251

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: a cognitive view. Nueva York: Holt, Rinehart, and Winston.

Barragán, D.F., Gamboa, A.A. y Urbina, J. E. (2012). Práctica pedagógica: perspectivas teóricas. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Bates, A. W., & Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education: Foundations for Success. Jossey-Bass, An Imprint of Wiley. 10475 Crosspoint Blvd, Indianapolis, IN 46256.

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Editorial Gedisa.

Bauman, Z. (2008). Múltiples culturas, una sola humanidad. Buenos Aires: Katz editores.

Bermúdez-Celia, F. I., y López-Ramos, S. L. (2016). Incidencia de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el desarrollo de la competencia interpretativa en niños de básica primaria con TDA (Doctoral dissertation, Universidad de la Costa). Recuperado de: http://repositorio.cuc.edu.co/xmlui/handle/11323/1827

Bourdieu, P. (2003). Capital cultural, escuela y espacio social. Bs. Aires, Argentina. Siglo veintiuno editores.

Bruner, J. S. (2001). El proceso mental en el aprendizaje. Madrid: Narcea Ediciones.

Brunner, J. J. (2018). Educación superior y mundo del trabajo: horizontes de indagación. Calidad en la Educación, (29), 230-240. Recuperado de: https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/195

Calzadilla, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de educación, 29(1), 1-10. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/2868

Chaves, A. L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Educación, 25(2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/440/44025206/

Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., & Zabala, A. (1997). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

Díaz, L., y Omara, S. (2014). Prácticas innovadoras de enseñanza con mediación TIC que generan ambientes creativos de aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 4(43), 147-160. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/557

Díaz-Barriga, F., y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.

Doolittle, P. E., & Camp, W. G. (1999). Constructivism: The career and technical education perspective. Journal of vocational and technical education, 16(1), 23-46. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=EJ598590

Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (2013). Constructivism and the technology of instruction: A conversation. Routledge.

Durkheim, E. (2017). Les règles de la méthode sociologique. Flammarion.

Ferreiro, R. (2004). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. México. Ed. Trillas

Freire, J., y Brunet, K. S. (2016). Políticas y prácticas para la construcción de una Universidad Digital. La cuestión universitaria, (6), 85-94. Recuperado de: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3401

Freire, P. (1998) Pedagogía de la autonomía. México. Siglo veintiuno editores.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Getha-Eby, T. J., Beery, T., Xu, Y., & O'Brien, B. A. (2014). Meaningful learning: Theoretical support for concept-based teaching. Journal of Nursing Education, 53(9), 494-500. Recuperado de: https://www.healio.com/nursing/journals/jne/2014-9-53-9/%7Bdb60087b-ec15-4b1e-90b4-f152dc471dec%7D/meaningful-learning-theoretical-support-for-concept-based-teaching

Giroux, H. A. (2007). Border crossings: Cultural workers and the politics of education. Routledge.

Gow, L., & Kember, D. (1993). Conceptions of teaching and their relationship to student learning. British journal of educational psychology, 63(1), 20-23. Recuperado de: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8279.1993.tb01039.x

Grabe, M., & Grabe, C. (1999). Integrating the Internet for meaningful learning. Houghton Mifflin Co.

Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age: Web 2.0 and classroom research: What path should we take now?. Educational researcher, 38(4), 246-259. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X09336671

Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Gubernamentalidad y pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 307. Recuperado de: http://pdfhumanidades.com/sites/default/files/apuntes/02%20-%20Sautu%20leer%20pp%20156-176.pdf#page=308

Gros, B. (2004). La construcción del conocimiento en la red: límites y posibilidades. Revista Electrónica - Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Recuperado de: http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros.htm

Henao, J. I., & Londoño-Vásquez, D. A. (2017). Relación literacidad, contexto sociocultural y rendimiento académico: La experiencia de la Facultad de Ciencias Empresariales de la Institución Universitaria de Envigado. Encuentros, 15(1), 29-46. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5846738

Henson, K. T. (2015). Curriculum planning: Integrating multiculturalism, constructivism, and education reform. Waveland Press.

Huang, Y. M., & Chiu, P. S. (2015). The effectiveness of a meaningful learning‐based evaluation model for context‐aware mobile learning. British Journal of Educational Technology, 46(2), 437-447. Recuperado de: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjet.12147

Isaza, L. (2014). Estilos de Aprendizaje: una apuesta por el desempeño académico de los estudiantes en la Educación Superior. Encuentros, 12(2), 25-34. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4766/476655660002.pdf

Isáziga-David, C. H., Gabalán-Coello, J. y Vásquez-Rizo, F. E. (2014). La intervención académica en la construcción de una sociedad con calidad: análisis del valor agregado en el proceso formativo colombiano. Hallazgos, 11(22). Disponible en: http://revistas.usta.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1449/0

Ivie, S. D. (1998). Ausubel's learning theory: An approach to teaching higher order thinking skills. The High School Journal, 82(1), 35-42. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/40364708?seq=1#page_scan_tab_contents

Jonassen, D. H. (2008). Meaningful learning with technology. London: Prentice Hall.

Kostiainen, E., Ukskoski, T., Ruohotie-Lyhty, M., Kauppinen, M., Kainulainen, J., & Mäkinen, T. (2018). Meaningful learning in teacher education. Teaching and Teacher education, 71, 66-77. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17307576

Lipovetsky, G., y Serroy, J. (2010). La cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama.

Londoño Vásquez, D. A. (2008). Error analysis in a written composition. Profile Issues in TeachersProfessional Development, (10), 135-146. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-07902008000200008&script=sci_arttext&tlng=pt

Maffesoli, M. (2017). «Le Pont et la porte» ou le sens du fini. Contemporary French and Francophone Studies, 21(4), 368-379. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17409292.2017.1432333

Martínez-Rizo, F. (2016). Impacto de las pruebas en gran escala en contextos de débil tradición técnica: Experiencia de México y el Grupo Iberoamericano de PISA. RELIEVE, 22(1). DOI: http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.1.8244

Mayer, R. E. (2002). Rote versus meaningful learning. Theory into practice, 41(4), 226-232. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15430421tip4104_4?journalCode=htip20

Mayer, R.E. (1992). Guiding students' cognitive processing of scientific information in text. En M. Pressley, K. R. Harris y J. T. Guthrie (Eds.), Promoting academic competence and literacy in school. San Diego: Academic Press.

Novak, J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science education, 86(4), 548-571. Recuperado de: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.10032

Novak, J. D., Gowin, D. B., & Otero, J. (1988). Aprendiendo a aprender (pp. 117-134). Barcelona: Martínez Roca.

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.

Olivera, G. (2011). El Aprendizaje y las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación Superior. Cultura (25), 289-306. Recuperado de: http://www.revistacultura.com.pe/imagenes/pdf/25_14.pdf

Ospina, H. F., Orofino, I., Llobet, V., da Silva Araujo, S. M., Del Valle, L., & Cardona, M. (2015). Infancias, instituciones sociales y contextos políticos en América Latina y el Caribe. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ninez y Juventud, 13(1), 21-27.

Ozouf, M. (2013). L'Ecole de la France-Essais sur la Révolution, l'utopie et l'enseignement. Editions Gallimard.

Pérez-Posada, D. C., Arrieta-Osorio, F. D., Quintana-Castillo, J. Q., y Londoño-Vásquez, D. A. (2016). Análisis de narrativas de los y las estudiantes con bajo rendimiento académico de algunas instituciones de educación secundaria del departamento de Antioquia en el año 2013. Katharsis, (21), 272-310. Recuperado de: http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/769

Perkins, D. (1999). The many faces of constructivism. Educational leadership, 57(3), 6-11. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=EJ597073

Perrenoud, P. (2018). Construire des compétences dès l'école. ESF Sciences Humaines.

Piscitelli, A. (2002). Ciberculturas 2.0: en la era de las máquinas inteligentes (p. 286). Buenos Aires: Paidós.

Puren, C. (2004). De l’approche par les tâches à la perspective co-actionnelle. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, 23(1), 10-26. Recuperado de: https://journals.openedition.org/apliut/3416

Rentería, E., Lledios, E., y Giraldo, A. (2008). Convivencia familiar como lectura aproximativa desde elementos de la psicología social. Colombia Revista Psicología Social, 4, 427-441. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/679/67940215.pdf

Restrepo, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y educadores, (7), 45-56. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2041013

Rockwell, E. (2015). Contradicciones de la evaluación del desempeño docente: lo que muestra la evidencia cuantitativa. Educación, Formación e Investigación., 1(1). Recuperado de: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/article/view/6221

Rodríguez, M. L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3634413

Romero-Ariza, M. y Quesada-Armenteros, A. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 0101-115. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/record/116583

Rust, C., O’Donovan, B., & Price, M. (2005). A social constructivist assessment process model: how the research literature shows us this could be best practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(3), 231-240. Recuperado de: https://srhe.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02602930500063819#.XAl-kjaWzIU

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Editorial Gedisa.

Somyürek, S. (2015). An effective educational tool: construction kits for fun and meaningful learning. International Journal of Technology and Design Education, 25(1), 25-41. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s10798-014-9272-1

Suárez-Palacio, P. A., Vélez-Múnera, M., y Londoño-Vásquez, D. A. (2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 184-198. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/990

Tamayo-Lopera, D. A., Merchán-Morales, V., Hernández-Calle, J. A., Ramírez-Brand, S. M., & Gallo-Restrepo, N. E. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. CES Psicología, 11(2), 21-36. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2011-30802018000200021&script=sci_abstract&tlng=en

Tedesco, J. C. (2005). La educación en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2005.

Teppa, S. (2016). Modelo didáctico constructivista para la excelencia del aprendizaje y el desarrollo de la creatividad. SINOPSIS EDUCATIVA. Revista venezolana de investigación, 5(1-2), 57-94. Recuperado de: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/3567

Valverde, J., Garrido. D. C. y Sosa, M. J. (2010). Políticas educativas para la integración de las TIC en Extremadura y sus efectos sobre la innovación didáctica y el proceso enseñanza-aprendizaje: la percepción del profesorado. Revista de educación, 352, 99-124. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=dZ47AezyxawC&oi=fnd&pg=PA99&dq=aprendizaje+significativo+politicas&ots=R8uwJP5XZ-&sig=uVIGJyjfUJAlA-0u5MPo_ERm03c#v=onepage&q=aprendizaje%20significativo%20politicas&f=false

Van Hoorn, J. L., Monighan-Nourot, P., Scales, B., & Alward, K. R. (2014). Play at the center of the curriculum. Pearson.

Vazquez-Calvo, B., Martinez-Ortega, F. J., & Cassany, D. (2018). Retos y oportunidades en la educación lingüística y tecnológica desde tres centros en Cataluña. Edmetic 7(2), 100-119. Recuperado de: https://helvia.uco.es/handle/10396/17192

Villalobos-Martínez, J. L., Florez-Romero, G. A. y Londoño-Vásquez, D. A. (2017). La escuela y la familia en relación con el alcance del logro académico. La experiencia de la Institución Educativa Antonio José de Sucre de Itagüí (Antioquia) 2015. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 9(1), 58-75. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-03662017000100058&script=sci_abstract&tlng=pt

Vygotsky, L. S. (1997). The collected works of LS Vygotsky: Problems of the theory and history of psychology (Vol. 3). Springer Science & Business Media.

Descargas

Publicado

2019-07-19

Cómo citar

Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). Teacher´s role in the meaningful learning achievement based on ICT. Encuentros, 17(02). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1907

Número

Sección

Artículo