School performance in second grade in a public institution related to significant people´s support
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v22i01-%20%20%20%20%20Enero-Junio-.3284Keywords:
School accompaniment, perseverance, family, significant personAbstract
This paper presents the results obtained in a master's degree research, whose general objective was to analyze the relationship between the practices of accompanying significant persons for second grade students of the IEAVB in Envigado city with their school performance. For this, a qualitative, hermeneutic-comprehensive methodology was proposed. The participants were 6 second grade students of such institution, men, and women for each academic performance (Low, Basic, and High) and 6 significant persons, one for each student. In the collection of the analysis unit, semi-structured interviews and observations recorded in a field diary were used with the selected students, a focus group with their significant persons and a questionnaire with 20 parents of second grade students. Among the main findings is that the family and the school keep on being pillars for children´s formation and their articulation is reflected on them. In addition, the accompaniment of significant people affects the students´ school performance, as well as their constancy in practices and emotional well-being as a basis for other learning processes.
References
Arciniegas, M., Puentes, A., Trujillo, E., Gamba F., Gutiérrez, C., y Beltrán , A. (2018). Estilos parentales, función familiar y rendimiento académico: un estudio de caso de seis familias de un colegio público en Bogotá, Colombia. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 9(2), 4–36. https://doi.org/10.18175/vys9.2.2018.02
Arias, F. (2017). El Proyecto de Investigación, Introducción a la metodología Científica. Editorial Episteme.
Atehortúa, M., Giraldo, M., y Gallego, A. (2016). Acompañamiento escolar: punto de conexión para el rendimiento académico en niñas de primer grado. JSR Funlam Journal of Students’ Research, 1, 53. https://doi.org/10.21501/25007858.2140
Benítez, M. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible. Revista Novedades en Población, 13(26), pp.58-68. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782017000200005
Berns, R. (2015). Child, family, school, community: Socialization and support. Cengage Learning.
Borges, L., & Angeli, A. (2016). Sintomatología depresiva y desempeño escolar: un estudio con niños brasileños. Ciencias Psicológicas, 10(2), 189-197. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-42212016000200008&script=sci_arttext
Botero, A. y Jiménez , A. (2019). Relaciones familiares de la población con rendimiento escolar bajo. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(4), pp.484-486. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55964256018
Buzdar, M., Mohsin, M., Akbar, R., & Mohammad, N. (2017). Students' Academic Performance and its Relationship with their Intrinsic and Extrinsic Motivation. Journal of Educational Research (1027-9776), 20(1). https://rb.gy/airmx9
Carey, M., & Asbury, J. (2016). Focus group research. Routledge.
Caro, F., y Núñez, C. (2018). El desempeño académico y su influencia en índices de eficiencia y calidad educativa en el Municipio de Santa Fe de Antioquia, Colombia. Revista Espacios, 39(15), 15. https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p15.pdf
Celio, R., Gomes, N., Victor, S. y Pantaleão, E. (2021). Educação em tempo integral na educação infantil: pressupostos, indicativos legais, ações governamentais e institucionais. Revista Colombiana de Educación, (83). https://doi.org/10.17227/rce.num83-11000
Curbelo, E., & Yusta, R. (2022). La observación y el diario de campo en el Trabajo Social: innovaciones desde la intervención social. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, (105), 4. https://www.margen.org/suscri/margen105/Curbelo-105.pdf
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2012). El campo de la investigación cualitativa: Manual de investigación cualitativa Vol. I. Editorial Gedisa.
Falabella, A., & De la Vega, L. (2016). Políticas de responsabilización por desempeño escolar: Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(2), 395-413. https://shorturl.at/emnRV
Flórez, G., Villalobos, J., y Londoño, D. (2017). El acompañamiento familiar en el proceso de formación escolar para la realidad colombiana: de la responsabilidad a la necesidad. Psicoespacios, 11(18), pp.1- 25. https://doi.org/10.25057/21452776.888
Gadamer, H. (1977). Verdad y Método. Salamanca: Salamanca Editores.
Galeano, M. (2020). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.
Gómez, L., Muñoz, L., & Londoño, D. (2019). Prácticas evaluativas en la escuela. Una ruta pedagógica hacia la construcción de aprendizajes significativos. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 11(1), pp.37-68.
Guerrero, S. (2020). Lenguaje y representaciones sociales: pensar, actuar y formarse. Encuentros, 18(01). Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2193
Hardman, M., Egan, M., & Drew, C. (2016). Human exceptionality: School, community, and family. Cengage learning.
Herrera, B. (2020). El papel de personas significativas en el desarrollo de la resiliencia. Cuadernos Fronterizos, (48). http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/cuadfront/article/view/3681
Herrera, J. (2009). La comprensión de lo social: horizonte hermenéutico de las ciencias sociales. Cinde.
Herrera, J., & Ochoa, E. (2023). Una mirada del racionalismo al constructivismo en la generación de conocimiento en la escuela. Encuentros, 21(01-Enero-junio), 126-141. Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuen.v21i01-Enero-junio.2849
Herrera, O., Bedoya, L. y Alviar, M. (2019). Crianza contemporánea: formas de acompañamiento, significados y comprensiones desde las realidades familiares. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57),40-59. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1942/194260035004
Isáziga, C., Vásquez, F., y Gabalán, J. (2019). El saber y calidad de vida: Apuntes sobre el papel de las pruebas censales. Programa Editorial Universidad Autónoma de Occidente.
Krosnick, J. (2018). Questionnaire design. The Palgrave handbook of survey research, 439-455. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-54395-6_53
Lara, L., Saracostti, M., Navarro, J., De-Toro, X., Miranda-Zapata, E., Trigger, J., & Fuster, J. (2018). Compromiso escolar: Desarrollo y validación de un instrumento. Revista Mexicana de Psicología, 35(1), 52-62. https://shorturl.at/cyBD5
Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, (80). https://doi.org/10.17227/rce.num80, pp.8219
Londoño, D., y Castañeda, L. (2010). La comprensión como método en las ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 227-252. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistauCn/article/view/43
López, V., Llamas, F., Sospedra, M. y Martínez, I. (2022). Relación entre creatividad y rendimiento académico en España y Colombia. Revista Colombiana de Educación, (86), 31–52. https://doi.org/10.17227/rce.num86-12171
Martin, A., & Guthrie, J. (2018). Human capital loss in an academic performance measurement system. Journal of Intellectual Capital. https://shorturl.at/deoH5
Martín, A., & Molina, E. (2017). Valor del conocimiento pedagógico para la docencia en Educación Secundaria: diseño y validación de un cuestionario. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), pp.195-220. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052017000200011&script=sci_arttext
Mejías, E., Santana, A. y Saracostti, M. (2019). Involucramiento parental-materno. Trayectorias vitales maternas y procesos de participación escolar en la transición a la Educación Media. En Saracostti, M., Santana, A. y Lara, L. (Eds.) La Relación entre Familias y Escuela en Chile (pp. 142- 182). RIL Editores.
Meneses, J. (2016). El cuestionario. Universitat Oberta de Catalunya.
Pavez, I., Alfaro, C. y Ochoa, L. (2019). Igualdad de género, educación y trabajo: aproximación hacia la situación de Chile, Cuba y Finlandia. Journal de Ciencias Sociales, 0(12). pp.22- 44 https://doi.org/10.18682/jcs.v0i12.888
Pierella, M. y Pidello, M. (2022). La escuela secundaria y el porvenir. Jóvenes de sectores populares en un momento de transición. Revista Colombiana de Educación, (86), 75–94. https://doi.org/10.17227/rce.num86-12243
Quinto, M. y Mora, C. (2018). Acompañamiento familiar: una estrategia para fortalecer el rendimiento académico de los estudiantes de los grados 4 y 5 de las instituciones educativas benjamín herrera y sierra morena en Bogotá. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 000.
Ramírez, L. y Fernández, J. (2023). Vínculo familia-escuela: análisis de las necesidades sociales desde la perspectiva de padres de familia en Aguascalientes, México. Revista Colombiana de Educación, (87), pp.81–110. https://doi.org/10.17227/rce.num87-12903
Rebolledo, M., Tirado, M., Mahecha, D., & Villalobos, J. (2021). Incidencia del autoconcepto en el rendimiento académico de los estudiantes de educación secundaria. Encuentros, 19(01). Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2407
Restrepo, N. (2022). Educación infantil en Colombia: análisis sobre la articulación entre los niveles educativos. Revista Colombiana de Educación, (84). https://doi.org/10.17227/rce.num84-11317
Riquelme, A., & Londoño, D. (2020). Investigación educativa con niños y niñas: Desafíos éticos y metodológicos. Voces infantiles, 234.
Rodríguez, A., & Redondo, M. (2021). El Malestar psicológico, resiliencia y rendimiento académico en estudiantes caracterizados como desplazados. Encuentros, 19(02). Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2691
Rodríguez, C. (2022). Concepciones frente a los niños y las niñas como sujetos de participación en programas y políticas públicas de América Latina. Encuentros, 20(02-Julio-Dic.), 57-69. Universidad Autónoma del Caribe. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2265
Rodríguez, M., Poblano, E., Alvarado, L., González, A., & Rodríguez, M. (2021). Validación por juicio de expertos de un instrumento de evaluación para evidencias de aprendizaje conceptual. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22).https://shorturl.at/BHJW9
Sánchez O., Reyes , F., y Villarroel, V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 347–367. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000400019
Serrano, N., Aragón, E., & Mérida, R. (2022). Percepción de las familias sobre el desempeño escolar durante el confinamiento por COVID-19. Comunicar, 30(70), 59-68. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C70-2022-05
Vargas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, (81). https://doi.org/10.17227/rce.num81-9906
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
Williams, M., & Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 45-55. http://www.imrjournal.org/uploads/1/4/2/8/14286482/imr-v15n1art4.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 David Alberto Londoño-Vásquez, Selene Bolívar-Garcés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).