El U-Learning as a learning and adaptability ubiquitous scenario
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v21i01-Enero-junio.3083Keywords:
Virtual education, U-Learning, ubiquitous learning, ubiquity, multipresence.Abstract
The world is changing, and with it, the emergence of new needs demanded by a changing population makes some large-scale evolutions and/or developments urgent. One of them, a key matter for the productivity of a nation, is education. Pedagogical models have a certain impact on the labor capacity of a State, to which this sector refers as a key piece to respond to the needs of the environment, in this case labor, with respect to the demand that has been growing around training. of ICT personnel. In the article, a bibliographic review is made on the definition of U-Learning, a ubiquitous learning model that lands on a comprehensive context of generic and computational skills, which is believed to help build a more qualified job profile from the primary academy.
References
Ramirez, G. M., Collazos, C. A., Moreira, F., & Fardoun, H. M. (2018). Relación entre el U-Learning, aprendizaje conectivo y el estándar xAPI: Revisión Sistemática.
Yahya, S., Ahmad, E. & Abd Jalil, K. (2010). The definition and characteristics of ubiquitous learning: A discussion. International Journal of Education and Development using ICT, 6(1),. Open Campus, The University of the West Indies, West Indies. Retrieved September 11, 2022, from https://www.learntechlib.org/p/188069/.
Reinoso, G. G. L., & Suárez, E. F. G. (2020). Aplicación del U-Learning en la educación superior del Ecuador frente al COVID-19. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 19-32.
Huang, Y. M., Chiu, P. S., Liu, T. C., & Chen, T. S. (2011). The design and implementation of a meaningful learning-based evaluation method for ubiquitous learning. Computers & Education, 57(4), 2291-2302.
García, M., & Moreno, J. (2016). El U-Learning direcciona y enfoca al docente a un nuevo rol: el TEACHERPRENEUR.
Peralta Chang, E. N. (2019). U-learning en las habilidades lecto-escritoras en el área de lengua y literatura (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
Coto, M., Collazos, C. A., & Rivera, S. M. (2016). Modelo Colaborativo y Ubicuo para apoyar los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel Iberoamericano. Revista de Educación a Distancia (RED), (48).
Azpiri, M. Á. P., & Nahón, A. E. (2020). Aproximaciones al aprendizaje ubicuo en ambientes educativos formales. Una revisión sistemática de la literatura, 2014-2019. Revista Trilogía, 12(23), 187-212.
González Campos, D., Olarte Dussán, F., & Corredor Aristizabal, J. (2017). La alfabetización tecnológica: de la informática al desarrollo de competencias tecnológicas. Estudios pedagógicos (valdivia), 43(1), 193-212.
Pascual, M. A., Ortega-Carrillo, J. A., Pérez-Ferra, M., & Fombona, J. (2019). Competencias digitales en los estudiantes del grado de maestro de educación primaria. El caso de tres universidades españolas. Formación universitaria, 12(6), 141-150.
Cabrera Delgado, J. M. (2015). Programación informática y robótica en la enseñanza básica. Avances en supervisión educativa.
Hassan, Y., Martín Fernández, F. J., & Iazza, G. (2004). Diseño web centrado en el usuario: usabilidad y arquitectura de la información. Hipertext. net, (2).
Araya, R. A. G. (2013). Tecnología Móvil: desarrollo de sistemas y aplicaciones para las Unidades de Información. E-Ciencias de la Información, 3(2), 1-15.
Muñoz Parrales, K. D. (2021). Desarrollo de software tipo SAAS con servicios en la nube para administración y control de complejos habitacionales y ciudadelas privadas para la Empresa GMC
Bravo, Á. H. (2009). El SaaS y el Cloud-Computing: una opción innovadora para tiempos de crisis. REICIS. Revista Española de Innovación, Calidad e Ingeniería del Software, 5(1), 38-41.
Almenara, C. (1992). Diseño de software informático. Universidad de Sevilla. Bordón, 44(4), 383-391.
Yolanda Argudín y María Luna, Procesos docentes I, II, III, México, Posgrado en Historiografía/ UAM-A/, 2007. (Edición limitada en CD).
Trujillo, J. A., & Jaramillo, C. M. (2006). Estrategias didácticas en educación superior con la mediación de la computación móvil. Revista Educación y Pedagogía, 18(45), 93-107.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 David J. Luquetta-Cediel, Carolina Garzón-Rodríguez, Farid González-Castellanos, Ketty Miranda-Orozco, Shirly Mercado-Pacheco, Deyarine Pedraza-Padilla, Fabian Ramos-Torres, Edgardo Buelvas-Castro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).