School discourse and technologies of the self "Self-care"

Authors

  • Jesús Antonio Correa-Paéz Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v21i01-Enero-junio.3026

Keywords:

subject, pedagogical relationship, school discourse, technologies of the self.

Abstract

      This research, more than an academic work that yielded quantitative or qualitative results, involves a deliberation on the scholar discourse in relation to the project of an ethical reflection under the parameters of 'good-living'. Under the above premise we adopt the ontosemiotics or semiotics of subjectivity-affectivity, whose main argumentative postulate lies in the consideration of the subject as a text that can be read through the enunciative quadrant: author-text-reader-context. In this sense, this researching is aimed at evidencing whether the scholar discursive action points to the recognition of the school subject as a transcedental subject; hat is, the recognition of a conscious and consistent subject within the framework of the pedagogical relationship, in the environment of the family and that is reflected, in general, collectively in the society in which its existence transits.

References

Aldana, E. et al. (1996) Colombia al filo de la oportunidad. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Althusser, L. (1971) Ideología y Aparatos ideológicos de Estado. Oveja Negra. Medellín.

Correa Páez, J “Recepción teatral y semiótica de la subjetividad-afectividad. Algunos elementos teóricos”. Revista Ontosemiótica. Año 2, N°4, septiembre de 2015, págs. 51 a 61 en http://erevistas.saber.ula.ve/ontosemiótica/

Congreso de la República de Colombia (febrero 8. 1994). Ley 115. Ley General de Educación. DO. 41214

Congreso de la República de Colombia (noviembre 8. 2006). Ley 1098. Código de la Infancia y la Adolescencia. DO. 46446.

Constitución Política de Colombia (1991) Artículo 26. Gaceta Asamblea Constituyente de 1991 N°85.

Courtés, J. (1997) Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a la enunciación. Madrid: Gredos.

Deleuze-Guattari. Noviembre 20 de 1923: Postulados de la lingüística. Revista de la Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de Colombia. Medellín. Volumen 2. N° 2. Julio de 1982.

Foucault, M. (2008) Tecnologías del yo. Buenos Aires: Paidós.

__________. (1994) Hermenéutica del sujeto. Madrid: Las ediciones de La Piqueta.

__________. (1999) Estética, ética y hermenéutica. Barcelona: Paidós.

Gadamer, H. (1984) Verdad y Método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Goffman, E. (2001) La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Greimas A. y Courtés, J. (1982) Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.

Habermas, J. (1992) Teoría de la acción comunicativa I. Barcelona: Taurus.

Halliday, M.A.K (1982) El lenguaje como semiótica social. México: Fondo de Cultura Económica

Hernández, L. (2013) Hermenéutica y semiosis en la red intersubjetiva de la nostalgia. Mérida: Ediciones Universidad de Los Andes (Venezuela).

________. (2014) La pedagogía de la sensibilidad y los acercamientos al sujeto descentrado. Educere. 18 (59), pgs. 229-236. (Consultado 2015 noviembre 15).

Disponible en: http://saber.ula.ve/bitstream/123456789/38871/articulo4.pdf

Lyotard, J.F. (1994) Los Derechos del Otro. Actualidad Estética. Medellín: Universidad Nacional.

Perelman, Ch. (1997) El imperio retórico. Retórica y argumentación. Santa fe de Bogotá: Grupo editorial Norma.

Ricoeur, P. (2006) Sí mismo como otro. México: Siglo XXI.

Silvestri, A. y Blanck, G. (1993) Bajtín y Vigotski: la organización semiótica de la conciencia. Barcelona: Anthropos.

Trucco, D., e Inostroza, P. (2017) Las violencias en el espacio escolar. Santiago: Naciones Unidas.

Wolf, M. (1994) Sociologías de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.

Zilberberg, C., (2016) Semiótica tensiva. Traducción Desiderio Blanco. Lima: Universidad de Lima, Fondo editorial.

Referencias electrónicas

https://www.canalinstitucional.tv/derechos-fundamentales-ninos-colombia

https://www.unicef.org/colombia/30-a%C3%B1os-de-la-convencion-sobre-los-derechos-del-nino

https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/indignacion-por-insulto-de-profesor-a-estudiante-de-colegio-en-pereira-634567

Published

2023-01-16

How to Cite

Correa-Paéz, J. A. (2023). School discourse and technologies of the self "Self-care". Encuentros, 21(01-Enero-junio), 142-157. https://doi.org/10.15665/encuen.v21i01-Enero-junio.3026