Psychophysical program based on the principles of taekwondo on aggressiveness in Colombian schoolchildren between 9 and 12 years
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v22i01-%20%20%20%20%20Enero-Junio-.3015Keywords:
Child aggressiveness, Taekwondo, psychophysical program, EUROFIT battery, schoolchildren.Abstract
The objective of this research was to implement a psychophysical program based on the principles of Taekwondo in schoolchildren on aggressiveness. The sample consisted of a group of 120 children, who were distributed by convenience into three sub-groups, namely: Group 1 (GEF): Physical Education Classes. Group 2 (GET): Sports Training in Taekwondo, Group 3 (GTP): This group received comprehensive training in the tools of Sports Psychology and the philosophical principles of Taekwondo. The methodological design was quasi-experimental with a 14-week intervention. The results regarding aggressiveness were a decrease in aggressive behaviors in the three groups, who went from a high and medium level of aggressiveness to a low level, although without significant differences. Regarding the evaluation of physical condition, the EUROFIT battery showed significant differences in the flamenco, taiping and horizontal jump tests.
References
Alink, L., Mesman, J., van Zejil, J., Stolk, M., Juffer, F., Koot, M. (2006). The early childhood aggression curve: Development of physical aggression in 10-to 50-month-old children. Child Development, 77(4), pp.954-966. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00912.x
Ampudia, R. A., Sánchez, G., Jiménez, F. Medina, A. (2012). Conducta agresiva entre jóvenes en nivel de secundaria. Revista Avances en Psicología Clínica. ISBN: 978-84-695-3599-8
Armstrong, MEG, Lambert, MI y Lambert, EV (2017). Relaciones entre diferentes estados antropométricos nutricionales y aptitud física relacionada con la salud de niños de primaria sudafricanos. Anales de biología humana, 44 (3), pp.208-213.
Broidy, L. M., Nagin, D. S., Tremblay, R. E., Bates, J. E., Brame, B., Dodge, K. A.,Vitaro, F. (2003). Developmental trajectories of childhood disruptive behaviors and adolescent delinquency: A six-site, crossnational study. Developmental Psychology, 39, pp.222–245. https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.2.222
Carranque (2004). Programa Autoaplicado para el control de la ansiedad. Universidad de Almería. Ministerio de Educación y Ciencia, España. ISBN: 978-84-691-2454-3
Contini N, Coronel P. (2015). Las Habilidades Sociales en la Infancia y Adolescencia. Conceptos y Marco Teórico. En N. Contini, Agresividad en Adolescentes hoy. Las Habilidades Sociales como Claves para su Abordaje (págs. 13-60). Tucumán: EDUNT; 32. https://doi.org/10.18682/pd.v15i2.533
Cuello, M. y Oros, L. (2013). Adaptación de una escala de agresividad física, verbal y relacional para niños argentinos de 9 a 13 años. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación/e Avaliaçao Psicológica. ISSN: 1135-3848. https://doi.org/10.21865/ridep44.2.14
Díaz Álzate M, Mejía Zapata S. (2018). La mirada de los adolescentes al modelo de habilidades para la vida. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 16(2) pp. 709-718
Fong SS, Fu SN, Ng GY. (2012).Taekwondo training speeds up the development of balance and sensory functions in young adolescents. J Sci Med Sport.;15(1) pp.64-8.
Fong SS, Chung JW, Chow LP, Ma AW, Tsang WW. (2013).Differential effect of Taekwondo training on knee muscle strength and reactive and static balance control in children with developmental coordination disorder: a randomized controlled trial. Res Dev Disabil. 34(5):1446-55
García, J. A. G., Rodriguez, C. L. B., & Bezerra, D. R. (2018). Características del equilibrio a través de test te flamenco en escolares de 6 a 17 años Bogotá - Colombia. Revista educación física, deporte y salud ISSN: 2619-5526, 1(1), 1-12.
García García, P.A.; Martínez, J.A. y González-Gómez, F.J. (2017). Influencia de la agresividad sobre el rendimiento de equipos de fútbol en España / The Influence of Aggressiveness on the Performance of Football Teams in Spain. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 17 (66) pp. 317 334.https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.66.007
Gómez Jiménez, J.E.; Pico Fonseca, S.M.; Bueno Fernández, E. y Pachón, H. (2013) Comparando la condición física entre niños colombianos y referencias cubanas / Physical fitness in colombian children versus cuban references. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 13 (52) pp. 687-702. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista52/artcomparacion394.htm
Gómez-Mármol, A; Sánchez-Alcaraz, B.J.; Molina-Saorín, J. y Bazaco, M.J. (2017). Violencia escolar y autoimagen en adolescentes de la región de Murcia (España) / School Violence and Self-Image in Adolescents from the Region of Murcia (Spain). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 17 (68) pp. 677-692. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.68.007
Gómez Morales, Y. (2007). La violencia en la conducta de los adolescentes y su prevención. “Didasc@lia: Didáctica y Educación”Vol. XI. Año 2020. Número 1, Enero-Marzo, ISSN 2224-2643.
Gontarev, S., Kalac, R., Velickovska, L. A., & Zivkovic, V. (2018). Physical fitness reference standards in Macedonian children and adolescents: the MAKFIT study. Nutrición hospitalaria: Organo oficial de la Sociedad española de nutrición parenteral y enteral, 35(6), 1275-1286. https://doi.org/10.20960/nh.1881
González Pando D, Beltrán García P, Martínez Suarez PC. (2016). Exploring learning potential in schizophrenic inpatients in different psychopathological conditions. Clínica y Salud. 27(2), 88-pp.95. 55.
Heugas, Am., Nummela, A., Amorim, MA., (2007). Multidimensional analysis of metabolism contributions involved in running track tests. J Sci Med Sport;10(5):280-287.
Hernández Páez R.F., Peña Hernández, A.C. & Rubiano Mesa, L. (2006) Representaciones sociales de interrelaciones Familiares de Escolares: Factores generadores de violencia. Universidad de los Llanos Villavicencio, Colombia En: Orinoquia, vol. 10, número 002. pp. 69-78. ISSN: 0121-3709. https://doi.org/10.22579/20112629.335
Jimenez Abel. (2017). Cuestionario de agresividad. Opción de grado en Psicología. Universidad de La Laguna. Comunidad Autónoma de Canarias.
Jumbo SP. (2015). Influencia del medio familiar y su repercusión en la conducta agresiva de los estudiantes del 8vo. y 9no año de Básica de la Escuela Adolfo Jurado González de la ciudad de Loja. https://doi.org/10.15332/tg.pre.2020.00085
Kukkiwon. (2009). World Taekwondo Headquarters. WebSite oficial. Recuperado en Septiembre 27, 2021 disponible en: http: //www. kukkiwon.or.kr/english/index.jsp
Larsen, M. N., Nielsen, C. M., Ørntoft, C. Ø., Randers, M. B., Manniche, V., Hansen, L., ... &
Krustrup, P. (2017). Physical fitness and body composition in 8–10-year-old Danish children are associated with sports club participation. Journal of strength and conditioning research, 31(12), 3425. https://doi.org/10.1519/jsc.0000000000001952
Magendzo, A. & Toledo, M. (2008). Intimidación (bullying) en la escuela: investigaciones sobre clima y rendimiento escolar. En UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura & Ministerio de Educación y Ciencia, España, II Jornadas de Cooperación con Iberoamérica sobre Educación en Cultura de Paz. Santiago de Chile: Salesianos impresores. https://doi.org/10.15381/anales.v45i3-4.6061
Mejail S, Contini N. (2016). Agresividad y habilidades sociales Un estudio preliminar con adolescentes de escuelas públicas. Cuadernos Universitarios. (9) ,85-100.
Montánchez Torres ML, Martínez Suarez PC, Jara Saldaña G, García Guevara W, Cedillo Armijos M, Jaramillo Ortiz F. (2019). Proyecto PHI: Funcionamiento intelectual límite o extremo inferior y dificultades de aprendizaje. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 37(5), 700-705.
Ortiz Solórzano, E. Y Sánchez Vásquez, O. (2020). Sistematización del proyecto de fortalecimiento del espacio potencial según D.W. Winnicott. Para reducir la agresividad a través de la integración corporal en 10 estudiantes de la unidad educativa fisco misional San Patricio U.E.S.P.A de los niveles 1, 3a y 3b correspondientes al año lectivo 2018-2019. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Psicólogo, Universidad Politécnica Salesiana Sede Quito.
Pacurucu N, Rodríguez D, Puente C, Quito J, Armijos D, Carrasco E. (2019). Factores asociados a la desnutrición en grupo de adultos mayores en zonas rurales ecuatorianas. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 38(6), 700-705. 54.
Rodríguez, G. Camacho, J. Rodrigo, M.J. Martín, J.C y Máiquez M. (2006). Evaluación del riesgo psicosocial en familias usuarias de servicios sociales municipales. Universidad de La Laguna. ISSN 0214 - 9915 coden psoteg.
Rodríguez, I. (2017). Funcionamiento familiar y agresividad infantil. Trabajo de grado. Ambato, Ecuador, Universidad Técnica de Ambato. https://doi.org/10.17151/kepes.2015.12.12.16
Sandoval, J. (2006). Ambiente escolar, familiar y comunitario en relación con los comportamientos agresivos y prosociales en niños de 3 a 12 años, Medellín, Colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, vol. 24, núm. 1, enero-junio, 2006, pp. 30-39. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v38n1e338423
Sepulveda, X., Mendez, J., Duarte, C.,Herrera, M.,Gomez, R.,Lazari, E., Cossio-Bolaños, M. (2018). Relación entre la adiposidad corporal y el salto horizontal en niños y adolescentes escolares. Revista Chilena de Pediatría. 89(6):701-708 https://doi.org/10.4067/s0370-41062018005001003
Suarez, P y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: Una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista psicoespacios, 12 (20) pp.153-172. https://doi.org/10.25057/21452776.1046
Tremblay, R. E., Gervais, J. & Petitclerc, A. (2008). Prevenir la violencia a través del aprendizaje de la primera infancia. Infant Mental Health Journal. Recuperado de http://www.excellence-earlychildhood.ca/documents/Tremblay_ReporteAgresion_SP.pdf
Tremblay, R. E. (2004). Decade of behavior distinguished lecture: Development of physical aggression during infancy. Infant Mental Health Journal, 25, pp.399-407.
Tomkinson, G. R., Carver, K. D., Atkinson, F., Daniell, N. D., Lewis, L. K., Fitzgerald, J. S. & Ortega, F. B. (2018). European normative values for physical fitness in children and adolescents aged 9–17 years: results from 2 779 165 Eurofit performances representing 30 countries. Br J Sports Med, 52(22), 1445-14563. https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-098253
Wilson, Oliveira Marcio Rogério de, Coelho Vinícius Arantes, Silva Gustavo Balthazzar (2014). Comparison of postural balance between professional taekwondo athletes and young adults.
Xu, Y., Mei, M., Wang, H., Yan, Q., & He, G. (2020). Association between weight status and physical fitness in Chinese Mainland children and adolescents: a cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(7), 2468. https://doi.org/10.3390/ijerph17072468
Yupanqui, A.,Condori, J.,Yupanqui, E. (2021). Estudio de la composición corporal y condición física en escolares de instituciones educativas primarias. Revista de investigaciones. Vol.10. Número 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pabla Vanessa Bermúdez-Zea, Yennys González -de los Reyes, Darío Mendoza-Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).