The teacher in the development of children's experiences of peace
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic..2955Keywords:
Peacebuilding, experiences, childhood, children, teachers.Abstract
In the family, school and other settings, violence is a common denominator in the social contexts where girls and boys converge in various regions of the country. In this context, the purpose of the article is to explore the experiences of minors within the school and to identify the teaching role in the face of the contributions they make to the processes of social, emotional and behavioral development inside and outside the classroom. This raises the importance of sharing school experiences to generate spaces for socialization and development of critical thinking through problem-solving and contributing to conflict resolution as the central axis of peacebuilding for schoolchildren. The documentary review methodology was used, categorizing the different research products and identifying them in specialized databases, managing to identify through the review, the need to redesign peacebuilding processes in the classroom according to the needs of the educational context, being the teacher a fundamental pillar of the teaching-learning process. The school must generate significant learning spaces, from a structured, challenging, and propitiatory learning of multiple stimuli and experiences for children. Also, it becomes a space to enhance the construction of knowledge and behaviors that strengthen their thinking and problem-solving.
References
Acevedo Castellanos, P., Acuña Villamizar, A., Becerra Llamosa, J., Beltrán Sánchez, D., Campoalegre Septien, R., Castaño
Gómez, J. I., & Valencia Moreno, W. A. (2016). Familia, escuela y desarrollo humano: Rutas de investigación educativa.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P., & Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista argentina de sociología, 6(11), 19-43. http://www.scielo.org.ar/pdf/ras/v6n11/v6n11a03.pdf
Arboleda, Z., Herrera, M., & Prada, M. (2017). ¿Qué es educar y formar para la paz y cómo hacerlo? Educación y Pedagogía para la Paz, Material para la práctica, Acción Ca Paz, Colombia. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2019/10/DOC2-educar.pdf
Betancur-Giraldo, H., Monroy, J. A., Pineda-Patrón, J. M., & Olivera-Paniagua, D. (2021). Experiencias pedagógicas para la memoria histórica y la construcción de la paz. Repensando la escuela rural en medio del conflicto armado colombiano. Encuentros, 19(02). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2707
Bruner, J. S. (1997). La educación, puerta de la cultura. Editorial Visor
CaPaz, A. (2017). ¿Qué es educar y formar para la paz y cómo hacerlo? Educación y Pedagogía para la Paz–Material para la práctica. Oficina del Alto Comisionado para la Paz Acción CaPaz, Bogotá.
Chevallard, Y. (1997). Del Saber sabio al Saber enseñado. Editorial AIQUE.
Colom, A.J. y Melich, J.C. (1997). Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la educación. Paidós.
Correa, A. G., & Cristofolini, G. M. F. (2005). La convivencia escolar en las aulas. International journal of developmental and educational psychology, 2(1), 163-183. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309012.pdf
Cruz, J. D., & Fontan, V. (2014). Una mirada subalterna y desde abajo de la cultura de paz. Ra Ximhai, 10(2), 135-152. https://www.redalyc.org/pdf/461/46131266006.pdf
De Colombia, C. P. (1991). Constitución política de Colombia. Leyer, 1.
Freire, P. (2005). La educación como práctica de la libertad (22ª Ed). Siglo Veintiuno Editores. http://www.rogelio.argumedo.mx/docs/178291547-Paulo-Freire-La-Educacion-Como-Practica-de-La-Libertad-Ocr.pdf
Freire, P. (2015). Pedagogía de los Sueños Posibles. Siglo XXI.
Giraldo, H. B. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 145-160. file:///C:/Users/DIR%20INVEST%20E%20INNOVAC/Downloads/administrador,+v13n26a6%20(3).pdf
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Education.
Højholt, C. (2005). El desarrollo infantil a través de sus contextos sociales. Psicología y ciencia social, 7(1-2), 22-40. https://forskning.ruc.dk/en/publications/el-desarrollo-infantil-a-trav%C3%A9s-de-sus-contextos-sociales
Jaramillo, L. (2007). Concepciones de infancia. Zona próxima, (8), 108-123. https://www.redalyc.org/pdf/853/85300809.pdf
Jiménez P. A. M., Londoño B. P. A., & Rinta P. M. J. (2016). Las representaciones e interacciones pedagógicas de agentes educativos, en torno a la manera en que se puede hacer efectivo el derecho a la participación de los niños y niñas de primera infancia. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional y Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano] Repositorio Institucional CINDE. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/1628
Konner, MJ (1972). Aspectos de la etología del desarrollo de un pueblo forrajero. En NB Jones, Estudios etológicos del comportamiento infantil. Prensa de la Universidad de Cambridge.
Laue, J. H. & Cormick, G. W. (1978). The ethics of in tervention in community disputes. En G. Bermant, H. C. Kelman & D. P. Warwick (Eds.), The ethics of social intervention, (pp. 205-232). NewYork: Wiley
Ley 1098 de 2006. (2006, 8 de noviembre). Congreso de la República de Colombia. Diario oficial 46.446. https://www.politicacriminal.gov.co/Portals/0/Documentos%20SRPA/1098%20Ley%20de%20infancia.pdf
Llanos Román, G., & Valladares Gutiérrez, P. (2007). Junta de vecinos infantil: Una experiencia de participación. [Tesis de pregrado, Universidad de Chile] Repositorio académico Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/106547
Londoño Osorio, N. A., Betancur Giraldo, H., Saldarriaga Montoya, J. F., & Ruiz Sandoval, N. M. (2021). Reflexión sobre las dinámicas de poder en el aula: la relación maestro estudiante. Un estudio de caso. Aletheia, 13(1), 15-46. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/649
López-Jiménez, N. E., Castro-Javela, C. P., & Ramírez-Pérez, L. F. (2019). El maestro para la paz, la equidad y la reconciliación, ¿un proceso posible? Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15(1), 176-192. https://www.redalyc.org/journal/1341/134157920010/134157920010.pdf
Mora-Cifuentes, P. M. (2016). Conocimientos, habilidades y actitudes de los docentes constructores de paz. Mundo Fesc, 6(11), 72-79. file:///C:/Users/DIR%20INVEST%20E%20INNOVAC/Downloads/84-Texto%20del%20art%C3%ADculo-205-1-10-20160902%20(1).pdf
Naranjo, J. (2015). Los niños piensan la paz. Banco de la República.
Perkins, D. (2001). La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria la educación de la mente. Gedisa
Porlán-Ariza, R., Rivero-García, A., & Martín del Pozo, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias 15 (2), 155-171. https://idus.us.es/handle/11441/25530
Ramírez, C. & Arcila, W. (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Educación y Educadores, 16 (3),411-429. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v16n3/v16n3a02.pdf
Ruíz, J. Martínez, M. Burgos, D. (2017). Formación de maestros enfocada a la construcción de paz desde el reconocimiento y la justicia social. Análisis. 49 (91), 359-380. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.05
Salgado, S. V. A., & Serna, H. F. O. (2006). Las concepciones de equidad y justicia en niños y niñas: desafíos en los procesos de configuración de la subjetividad política. Revista colombiana de educación, (50), 198-215. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635244011.pdf
Sánchez, J. (1997). La nueva educación infantil. AMEI.
Simmel, Georg. (1910). “Para una metafísica de la muerte”. En El individuo y la libertad: ensayos de crítica de la cultura, editado por Georg Simmel. Península.
Strauss, L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Zaccagnini, M. C. (2003). Impacto de los paradigmas pedagógicos históricos en las prácticas educativas contemporáneas. Revista Iberoamericana de educación, 33(2), 1-29. file:///C:/Users/DIR%20INVEST%20E%20INNOVAC/Downloads/2982-Texto%20del%20art%C3%ADculo-1040-1-10-20180219.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Loaiza-Zuluaga, Yasaldez, Mejía-Manrique, Mauricio , Arcila-Rodríguez, William, Betancur-Giraldo, Héctor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).