The legislative and curricular history of the Analytical Geometry course in secondary education in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v22i01-%20%20%20%20%20Enero-Junio-.2779Keywords:
Analytical Geomatry, secondary education, decrees, educational reformsAbstract
The Analytical Geometry subject of Colombian high school does not have a written history, despite having exceptional importance in the development of time-space thinking and metric systems, since in this course activities related to the analysis of distances are studied between points, projectile movements, navigation systems, current issues of georeference, satellite location, GPS, among other issues that potentially involve time-space relationships that were not worked on in the preceding courses of school training. It is intended to show the legislative and curricular history of this course, in the sense of showing or analyzing the international context that gave its origin, as well as the different decrees, resolutions, and theoretical supports that could be found and that little by little were giving shape to what nowadays is known as 10 ° Analytical Geometry.
References
Aroca, A. (2019). La enseñanza de la geometría analítica en la educación media. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 22(1), pp.1-7. https://doi.org/10.31910/rudca.v22.n1.2019.1222
Beltrán, L.; Rodríguez, B.; Dimaté, M. (1997). Matemáticas con tecnología aplicada. Bogotá: Prentice Hall.
Moreno, V.; Restrepo, M. (2003). Alfa 10, con estándares. Serie matemáticas para educación secundaria y media. Bogotá: Grupo editorial Norma. Buitrago, L.; Romero, J.; Ortiz, L.;
Jiménez, J. (2013). Los caminos del saber. Matemáticas 10. Bogotá: Santillana.
Bishop, A. (2005). Aproximación Sociocultural a la Educación Matemática. Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.
Bloom, B.S., Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. New York: Longman, Green.
Bourbaki, N. (1969). Formas cuadráticas. Geometría elemental. En: J. Hernández. (Ed.), Elementos de historia de las matemáticas (pp. 173-191). España: Alianza Editorial.
Cocho, F. (1985). El Programa de Erlangen. Felix Klein. Revista del Seminario de Enseñanza y Titulación, 2(49), pp.1-3.
Colombiana. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-103663_archivo_pdf.pdf
Dieudonné, J. (1964). Prólogo del libro Álgebra lineal y geometría elemental. En Piaget, J.; Choquet, G.; Dieudonné, J.; Thom, R. (Eds.), La enseñanza de las matemáticas modernas. Madrid: Alianza Editorial.
Gascón, J. (2001). Evolución de la controversia entre geometría sintética y geometría analítica. Un punto de vista didáctico-matemático. Disertaciones del Seminario de Matemáticas Fundamentales, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 28, pp.1-20.
Gascón, J. (2002). Geometría sintética en la ESO y analítica en el Bachillerato. ¿Dos mundos completamente separados? SUMA, Revista sobre la enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas, 39, pp.13-25.
Gerdes, P. (1996). Women, Culture and Geometry in Southern Africa. Mozambique: Lulu.
Gerdes, P. (1999). Geometry from Africa: Mathematical and Educational Explorations. USA: The mathematical Association of America.
Gerdes, P. (2014). Sona geometry from Angola. Mathematics of an African tradition. Mozambique: ISTEG-University, Mozambique & Lulu.
Harris, P. (1984). Teaching about Time in Tribal Aboriginal Communities, Mathematics in Aboriginal Schools Project 2. Darwin, Australia: D.D.C. and N.T. Department of Education.
Howson, A.G. (1973). Developments in Mathematical Education. Proceedings of the Second lnternational Congress on Mathematical Education. Cambridge U. P., Cambridge.
Jones, K.; Tzekaki, M. (2016). Research on the teaching and learning of geometry. In A. Gutiérrez.; Leder, G.; P. Boero. (Eds.), The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: The Journey Continues (pp. 109-149). Rotterdam: Sende.
Lehmann, C. (1989). Geometría Analítica. Edición 13. México: Editorial Limusa.
Leithold, L. (1998). El cálculo. Séptima edición. México: Oxford University Press- Harla.
Lluis, E. (1986). Enseñanza de geometría en América Latina. En Morrys, E. (Ed.). Enseñanza de geometría. Vol. 5. Uruguay: Oficina Regional de Ciencia y Tecnología de la Unesco para América Latina y el Caribe - ROSTLAC.
Marín, A.; Lupiañez, J.L. (2005). Principios y estándares para la educación matemática: una visión de las matemáticas escolares. https://core.ac.uk/download/pdf/12342118.pdf
Medina, C. (2018). Los planes y programas de matemáticas en bachillerato: discursos, saberes y prácticas. Historia de la enseñanza de las matemáticas en la segunda mitad del siglo XX en Colombia. Tesis de maestría. Maestría en Educación, Facultad de Educación. Universidad Pedagógica Nacional, Colombia.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1951a). Decreto número 0075 del 17 de enero de 1951. Por el cual se adopta el Plan de Estudios para la enseñanza secundaria y se dictan otras disposiciones. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-103400_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1951b). Decreto número 2550 del 11 de diciembre de 1951. Modificaciones en el plan de estudios de enseñanza secundaria y otras disposiciones. Por el cual se introducen algunas modificaciones en el Plan de Estudios de Enseñanza Secundaria, y se deroga una disposición. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-103340_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1952). Programas de matemáticas. Publicación oficial. Bogotá: Prensas del Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1962). Decreto 45 de 1962, por el cual se establece el Ciclo Básico de Educación Media, se determina el Plan de Estudios para el Bachillerato, y se fijan Calendario y Normas para evaluar el trabajo escolar. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-103679.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1974). Decreto 080 de 1974. Por el cual se deroga el Decreto número 045 de 1962 y se dictan otras disposiciones sobre Educación Media. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-104657_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1975). Decreto 080. Por la cual se adoptan unos Programas de estudio para la Educación Media. https://drive.google.com/drive/folders/1qhJuFpXyOgB8-4FjDr1Agwp6EOUfBiMd
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1978). Decreto 1419 de 1978, por el cual se señalan las normas y orientaciones básicas para la administración curricular en los niveles de educación preescolar básica (primaria y secundaria) media vocacional e intermedia profesional. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/normatividad/1753/w3-article-102770.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1978). Decreto número 1419 del 17 de julio de 1978. Por el cual se señalan las normas y orientaciones básicas para la administración curricular en los niveles de educación pre-escolar básica (primaria y secundaria) media vocacional e intermedia profesional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-102770_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1984). Decreto 1002 de 1984, por el cual se establece el Plan de Estudios Para la Educación Preescolar, Básica (Primaria y Secundaria) y Media Vocacional de la Educación Formal Colombiana. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-103663.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1994a). Ley General de Educación. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1994b). Decreto 1860. Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1996). Serie documentos especiales. Resolución número 234 de junio 6 de 1996. Por la cual se adopta un diseño de lineamientos generales de los procesos curriculares del servicio público educativo y se establecen los indicadores de ogros curriculares para la educación formal. Bogotá: Departamento de Arte. El espectador.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1998a). Indicadores de logros curriculares. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf11.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (1998b). Lineamientos curriculares en matemáticas. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Documento No. 3. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (2016a). Derechos Básicos de Aprendizaje para Matemáticas. Vol. 2. Bogotá: Panamericana Formas E Impresos S.A.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (2016b). Derechos Básicos de Aprendizaje para Matemáticas. Vol. 2. Bogotá: Panamericana Formas E Impresos S.A.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (2016c). Documento Fundamentación Teórica de los Derechos Básicos de Aprendizaje, Vol. 2, y de las Mallas de Aprendizaje para el Área de Matemáticas. Medellín: Universidad de Antioquia.
Ministerio de Instrucción Pública, MIP. (1904). Decreto número 491 de 1904, por el cual se reglamenta la ley 89 de 1903, sobre instrucción pública. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-102515.html?_noredirect=1
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Patiño, G. (1977). Fundamentos de matemática superior moderna: cursos quinto y sexto de enseñanza media. Medellín: Bedout.
Piaget, J.; Choquet, G.; Dieudonnné, J.; Thom, R.; et al. (1978). La enseñanza de las matemáticas modernas. Madrid: Alianza Editorial.
Pinxten, R.; Van Dooren, I.; Harvey, F. (1983). The Anthropology of Space. Pennsylvania: University Pennsylvania Press.
Riaño, C.A. (2017a). Matemáticas 10. Guía del docente. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Riaño, C.A. (2017b). Matemáticas 10. Guía del alumno. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Santaló, L. (1980). Situación de la enseñanza de la geometría frente a las nuevas tendencias de la Educación matemática. Revista de Bachillerato, suplemento, (13): pp.23-28.
Torres-Sánchez, J.; Salazar-Hurtado, L.A. (2002). Introducción a la historia de la ingeniería y de la educación en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Unesco. (1986). Estudios en Educación Matemática. Enseñanza de geometría. Vol. 5. En E. Morrys. (Ed.). Uruguay: Oficina Regional de Ciencia y Tecnología de la Unesco para América Latina y el Caribe - ROSTLAC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sorangela Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).