Field trips in the initial training of teachers: a study in the Colombia center

Authors

  • Nidia Torres-Merchán
  • Elías Francisco Amórtegui-Cedeño

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2732

Keywords:

Prácticas de campo, formación de profesores, apropiación conceptual, conocimiento profesional

Abstract

The study analyzes Field Practices in teacher training and their relationship with Professional Knowledge. A process of identification and representation of the content of questionnaires and interviews was carried out based on outputs carried out in a teacher training program. Categories such as TheoryPractice Relationship; Planning; Contribution to teacher training and Difficulties. The results reveal the conceptual strengthening of the practice to subjects of the subjects, and lack of participation of the future teachers in the planning of the exit; aspect, which indicates the need to favor Practices developed from an Investigative perspective. Student perceptions suggest the importance of evaluating practice work during the tour, not just the final product.

 

References

Amórtegui Cedeño, E. F. (2018). Contribución de las Prácticas de Campo a la construcción del Conocimiento Profesional del Profesorado de Biología. Un estudio con futuros docentes de la Universidad Surcolombiana. (Neiva, Colombia), Tesis de Doctorado Universidad de Valencia.

Anderson, D., Thomas, G. P., & Nashon, S. M. (2009). "Social barriers to meaningful engagement in biology field trip group work", in Science Education, vol. 93, núm. 3, 511-534.

Bardín, L. (1977). Analyse de contenu. Paris: Presses Universitaries de France. (Tra.cast. Análisis del contenido. Madrid: Akal, 1986).

Borges, R., Cordeiro, N., Morcillo, J. C., Calvo, M. A., Rodrigo, M., García, F., & Raviolo, A. (1999). "Concepciones sobre el Trabajo Práctico de campo (TPc): Una aproximación al pensamiento de los futuros profesores", en Revista complutense de educación, vol. 10, núm. 2, 261-285.

Bromme, R. (1988). "Conocimientos profesionales de los profesores", en Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 19-29.

Costillo, E., Borrachero, A. B., Villalobos, A. M., Mellado, V., & Sánchez, J. (2014). "Utilización de la modelización para trabajar salidas al medio natural en profesores en formación de educación secundaria", en Bio-grafía, vol. 7, núm. 13, 165-175.

Cutter, E. G. (1993). Fieldwork: An essential component of biological training.

Díaz, E. G. (2006). "La integración de la teoría con la práctica en la formación inicial de profesorado", en Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, núm. 47, 65-73.

Dourado, L., & Leite, L. (2013). "Field activities, science education and problem-solving", in Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 106, 1232-1241.

Ley general de Educación, L. (1995). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Bogotá:[sn].

Gess-Newsome, J. (2015). "A model of teacher professional knowledge and skill including PCK", in Re-examining pedagogical content knowledge in science education, vol. 41, núm. 7, 28-42.

Henze, I., & Van Driel, J. H. (2015). "Toward a more comprehensive way to capture PCK in its complexity", in Re-examining pedagogical content knowledge in science education, 120-134.

Hernández, R; Fernández, C y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México, D.F., Mc Graw Hill.

Lavie Alon, N., & Tal, T. (2015). "Student self-reported learning outcomes of field trips: The pedagogical impact", in International Journal of Science Education, vol. 37, núm. 8, 1279-1298.

Legarralde, T. I., Martín, V. A., & Darrigran, G. (2009). El trabajo de campo en la formación de los profesores de Biología: Una estrategia didáctica para mejorar la práctica docente. II Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales.

Lock, R. (2010). "Biology fieldwork in schools and colleges in the UK: An analysis of empirical research from 1963 to 2009", in Journal of Biological Education, vol. 44, núm. 2, 58-64.

Losada, M. A. G., Luna, O. L. P., & Cedeño, E. F. A. (2015). Diseño y aplicación de una unidad didáctica para la enseñanza-aprendizaje del concepto diversidad vegetal en estudiantes de noveno grado de la institución educativa Eugenio Ferro Falla, Campoalegre, Huila. Tecné Episteme y Didaxis: TED, 37.

Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación. Bogotá, Colombia.

Morag, O., & Tal, T. (2012). "Assessing learning in the outdoors with the field trip in natural environments (FiNE) framework",International Journal of Science Education, 34(5), 745-777.

Park, S., & Chen, Y.-C. (2012). "Mapping out the integration of the components of pedagogical content knowledge (PCK): Examples from high school biology classrooms", in Journal of Research in Science Teaching, vol. 49, núm. 7, 922-941.

Shulman, L. S. (1986). "Those who understand: Knowledge growth in teaching", in Educational researcher, vol.15, núm.2, 4-14.

Stolpe, K., & Björklund, L. (2012). "Seeing the Wood for the Trees: Applying the dual-memory system model to investigate expert teachers’ observational skills in natural ecological learning environments", in International Journal of Science Education, vol. 34, núm. 1, 101-125.

Tal, T., Lavie Alon, N., & Morag, O. (2014). "Exemplary practices in field trips to natural environments", in Journal of research in science teaching, vol. 51, núm. 4, 430-461.

Tilling, S. (2004). "Fieldwork in UK secondary schools: Influences and provision", in Journal of Biological education, vol.38, núm.2, 54-58.

Valbuena Edgar. (2007). El conocimiento didáctico del contenido biológico: Estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la Universidad Pedagógica Nacional (Colombia) [Http://purl.org/dc/dcmitype/Text, Universidad Complutense de Madrid]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=17298

van Driel, J. H., Berry, A., & Meirink, J. (2014). Research on science teacher knowledge. En Handbook of research on science education (pp. 848-870). Routledge.

Varma, T., & Hanuscin, D. L. (2008). "Pre-service elementary teachers’ field experiences in classrooms led by science specialists", in Journal of Science Teacher Education, vol. 19, núm. 6, 593-614.

Zanten, A. van, Nóvoa, A., Popkewitz, T. S., Boote, D., Lelis, I., Maroy, C., Moon, R., Perrenoud, P., Anderson, S. E., Thiessen, D., Lang, V., Dutercq, Y., & Karsenti, T. (2014). Ofício de professor: História, perspectivas e desafios internacionais (6a edição). Editora Vozes.

Published

2022-01-29

How to Cite

Torres-Merchán, N., & Amórtegui-Cedeño, E. F. . (2022). Field trips in the initial training of teachers: a study in the Colombia center. REVISTA ENCUENTROS, 20(01- Enero-Junio-), 150-163. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2732