Research questions in Mathematics Education, a look from the conceptions of future teachers
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2522Keywords:
Conceptions, Research, Questions, Mathematics, EducationAbstract
The aim of this research is to characterize the conceptions of future mathematics teachers when posing research questions within the framework of writing graduate work. Questionnaires were applied to 36 students enrolled in the last semesters of the mathematics undergraduate program and were analyzed based on a thematic analysis. The results indicate that the conceptions of future mathematics teachers refer to the research question as the means by which the problem under investigation is materialized, the main function is to guide the research from theoretical-methodological aspects, they recognize the need to carry out meaningful research questions that impact the educational context.
References
Alarco, J. J., y Álvarez-Andrade, E. V. (2012). Google Docs: una alternativa de encuestas online. Educ Med, 15(1): 9-10.
Anacona, M. (2003). La historia de las matemáticas en la educación matemática. Revista EMA, 8(1), 30-46.
Ball, D. L., Hill, H. C., & Bass, H. (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third grade, and how can we decide? American Educator, 14–22.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3, 77-101.
Cervantes-Barraza, J. (2020). Concepciones de futuros profesores de matemáticas en el contexto de la argumentación. Academia y virtualidad, 13(1), 10-22.
Cresswell, J. W. (2014). Research Design, quantitative, qualitative and mixed methods approaches. SAGE Publications, Inc. Thousand Oaks, California.
Cai, J., Morris, A., Hohensee, C., Hwang, S., Robison, V., Cirillo, M., Kramer, S., & Hiebert, J. (2019). Posing Significant Research Questions. Journal for Research in Mathematics Education, 50(2), 114–120.
Common Core State Standards Initiative (CCSSI). (2010). Common core state standards for mathematics. Washington, DC: National Governors Association Center for Best Practices and Council of Chief State School Officers. http://www.cores tanda rds.org/wp-conte nt/uploa ds/Math_Stand ards.pdf
González Astudillo, M., & Sierra Vázquez, T. (2004). Metodología de análisis de libros de texto de matemáticas. Los puntos críticos en la enseñanza secundaria en España durante el siglo xx. Enseñanza de las ciencias, 22(3), 389–408.
Macera, M. (2012). Un estudio de las concepciones docentes acerca de la formación permanente. Educación y Educadores, 15(3), 513-531.
Martínez-Sierra, G., Cervantes-Barraza, J., & Jiménez-Sandoval, L. (2021/en prensa) Experiences of Mexican teenage students when choosing a math degree: A mathematical narrative identity study. Uniciencia, 35(1), 245-264.
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares en Tecnología. Bogotá: Autor.
Morrisey, J. (2010). El uso de TIC en la enseñanza y el aprendizaje. Cuestiones y desafíos. http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD30/co ntenido/pdf/morrisey.pdf
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Orrantia, J. (2006). Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva evolutiva. Revista Psicopedagogia, 23(71), 158-180. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862006000200010&lng=pt&tlng=es
Rodríguez Nieto, C., Mosquera García, G., y Aroca-Araujo, A. (2019). Dos sistemas de medidas no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Cenizas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12, (1)
Simarra Obeso, R., & Cuartas López, L. (2017). Consideraciones sobre el concepto de concepciones y sus implicaciones en el proceso de enseñanza. Hexágono Pedagógico, 8(1), 198-216
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonathan Cervantes Barraza, Sonia Valbuena-Duarte
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).