Instagram, from social networks to virtual learning environment: an experience with unexpected results

Authors

  • José Julián Ñáñez Rodríguez Universidad del Tolima
  • Carlos Mario Piragua Rugeles Universidad del Tolima

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2485

Keywords:

Social Networks, Instagram, Mobile Learning, Storytelling, Plastic Arts, Identity.

Abstract

The article presents some results after integrating Instagram as a virtual learning environment for the
teaching of visual and plastic arts to ninth-grade students. Some objectives of the research were the design
of usage guidelines for such integration, the development of a curriculum that effectively integrated the
social network, and the evaluation of significant experiences throughout the artistic practice. Research of
a qualitative nature was developed thanks to the action-research method which made it possible to integrate
each research aspect together with the application of different techniques and instruments typical of
the method used. Some results highlighted were the use of Instagram in each creative process, the design
of conceptualized narratives for social networks, the promotion of collaborative and critical learning, and
unexpected aspects of the problem of identity in networks.

References

Agudelo, Mónica. 2009. Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. (Nombre de la Revista), Universidad de Antioquia, Medellín – Colombia. Recuperado de: https://bit.ly/39VkHIM

Arriaga, A.; Marcellán, I. y Reyes-González, M. (2016). Las redes sociales: espacios de participación y aprendizaje para la producción de imágenes digitales de los jóvenes. Revista estudios sobre educación, vol. 30, pp. 197 – 216. Recuperado de: https://bit.ly/3jnXbXQ

Berger, J. (1972). Modos de Ver. Barcelona – España, editorial Gustavo Gil.

Buxarrais, María Rosa. 2016. Redes Sociales y Educación. Universidad de Salamanca, Revista Education in the Knowledge Society, vol. 17 núm. 2, pp. 15-20.

Cantor, M., Pérez E., y Carrillo, S. (2018). Redes sociales e identidad social. Aibi Revista de investigación, administración e ingenieria, 6(1), 70-77.

Castañeda Quintero, Linda. 2010. Aprendizaje con Redes Sociales, Tejidos Educativos para los Nuevos Entornos. Editorial MAD, S. L., Sevilla – España.

Cohen, L., y Manion, L. (1990). La naturaleza de la investigación en métodos de investigación educativa. Madrid: Ediciones la Muralla.

Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío. Madrid: Anagrama.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2004) La pantalla global. Madrid: Anagrama.

Rodriguez Chacón, Luz Marina. 2019. Implementación de una AVA como estratégia para mejorar el proceso de evaluación de las artes plásticas en la media académica (grado 10 y 11) del colegio Caldas Villavicencio. Universidad de la Sabana, Bogotá - Colombia. 2019. Recuperado de: https://bit.ly/3oTVcMc

Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. Recuperado de: https://bit.ly/36Opslw

Santoveña-Casal, Sonia; Navarro, María del Carmen; Bernal César. 2018. Investigación en metodologías virtuales, Redes Sociales y Comunicación. Proyecto CoRen. Ediciones Octaedro. 2018. Barcelona - España. Recuperado de: https://bit.ly/2Lvfr5c

Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado de: https://bit.ly/2LqjMGG

Scolari, C. (2014). Narrativas Transmedia: Nuevas formas de comunicar en la era digital, tema seis. Recuperado de: https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf

Suárez Barrera, José Alberto. 2019. Las TIC en el desarrollo del pensamiento artístico perceptivo y creativo: una estrategia de enseñanza. Universidad de la Sabana, Bogotá - Colombia. Recuperado de: https://bit.ly/3cP1iLs

Taborda, Yarmin y López, Laura. 2020. Pensamiento Crítico: una emergencia en los ambientes virtuales de aprendizaje. Recuperado de: https://bit.ly/3jrgwat

Published

2021-02-06

How to Cite

Ñáñez Rodríguez, J. J., & Piragua Rugeles, C. M. . (2021). Instagram, from social networks to virtual learning environment: an experience with unexpected results. Encuentros, 19(01), 203-218. https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2485