Instagram, from social networks to virtual learning environment: an experience with unexpected results
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2485Keywords:
Social Networks, Instagram, Mobile Learning, Storytelling, Plastic Arts, Identity.Abstract
The article presents some results after integrating Instagram as a virtual learning environment for the
teaching of visual and plastic arts to ninth-grade students. Some objectives of the research were the design
of usage guidelines for such integration, the development of a curriculum that effectively integrated the
social network, and the evaluation of significant experiences throughout the artistic practice. Research of
a qualitative nature was developed thanks to the action-research method which made it possible to integrate
each research aspect together with the application of different techniques and instruments typical of
the method used. Some results highlighted were the use of Instagram in each creative process, the design
of conceptualized narratives for social networks, the promotion of collaborative and critical learning, and
unexpected aspects of the problem of identity in networks.
References
Agudelo, Mónica. 2009. Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. (Nombre de la Revista), Universidad de Antioquia, Medellín – Colombia. Recuperado de: https://bit.ly/39VkHIM
Arriaga, A.; Marcellán, I. y Reyes-González, M. (2016). Las redes sociales: espacios de participación y aprendizaje para la producción de imágenes digitales de los jóvenes. Revista estudios sobre educación, vol. 30, pp. 197 – 216. Recuperado de: https://bit.ly/3jnXbXQ
Berger, J. (1972). Modos de Ver. Barcelona – España, editorial Gustavo Gil.
Buxarrais, María Rosa. 2016. Redes Sociales y Educación. Universidad de Salamanca, Revista Education in the Knowledge Society, vol. 17 núm. 2, pp. 15-20.
Cantor, M., Pérez E., y Carrillo, S. (2018). Redes sociales e identidad social. Aibi Revista de investigación, administración e ingenieria, 6(1), 70-77.
Castañeda Quintero, Linda. 2010. Aprendizaje con Redes Sociales, Tejidos Educativos para los Nuevos Entornos. Editorial MAD, S. L., Sevilla – España.
Cohen, L., y Manion, L. (1990). La naturaleza de la investigación en métodos de investigación educativa. Madrid: Ediciones la Muralla.
Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío. Madrid: Anagrama.
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2004) La pantalla global. Madrid: Anagrama.
Rodriguez Chacón, Luz Marina. 2019. Implementación de una AVA como estratégia para mejorar el proceso de evaluación de las artes plásticas en la media académica (grado 10 y 11) del colegio Caldas Villavicencio. Universidad de la Sabana, Bogotá - Colombia. 2019. Recuperado de: https://bit.ly/3oTVcMc
Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. Recuperado de: https://bit.ly/36Opslw
Santoveña-Casal, Sonia; Navarro, María del Carmen; Bernal César. 2018. Investigación en metodologías virtuales, Redes Sociales y Comunicación. Proyecto CoRen. Ediciones Octaedro. 2018. Barcelona - España. Recuperado de: https://bit.ly/2Lvfr5c
Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado de: https://bit.ly/2LqjMGG
Scolari, C. (2014). Narrativas Transmedia: Nuevas formas de comunicar en la era digital, tema seis. Recuperado de: https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf
Suárez Barrera, José Alberto. 2019. Las TIC en el desarrollo del pensamiento artístico perceptivo y creativo: una estrategia de enseñanza. Universidad de la Sabana, Bogotá - Colombia. Recuperado de: https://bit.ly/3cP1iLs
Taborda, Yarmin y López, Laura. 2020. Pensamiento Crítico: una emergencia en los ambientes virtuales de aprendizaje. Recuperado de: https://bit.ly/3jrgwat
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Julián Ñáñez Rodríguez, Carlos Mario Piragua Rugeles
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).