Mapuche ethnicity and vulnerability: a look from the indicators of socioeducational deficiency
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2232Abstract
Mapuche communities have faced a persistent territorial and symbolic exclusion in the educational services that the State has provided for its national population. Therefore, this article analyzes the situation of socio-educational vulnerability that affects the population with Mapuche ancestry residing in the southern macrozone from a multidimensional perspective. The design is quantitative, descriptive and transversal. The results show that the Mapuche population has higher levels of rurality and poverty. Among the indicators of multidimensional poverty, Schooling and Environment showed the highest prevalence. In terms of educational quality, Mapuche students achieve lower scores on standardized SIMCE tests and mostly attend municipal educational establishments that serve vulnerable populations. Moreover, they share classroom with low-performing students and curricular proficiency. The conclusions indicate the need to resolve existing cultural differences and educational gaps to generate a more inclusive educational system with the indigenous population and that provides equal opportunities for access, permanence and quality.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).