Corporate social responsibility and competitive advantage. The study of small mining companies in Chile/Responsabilidad social empresarial y ventaja competitiva. El estudio de pequeñas empresas mineras de Chile
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.979Resumen
Social responsibility is considered as a key success factor for business. Transforming thus into a central component in the strategies assumed by the organizations; in its constant search for sustainable development. That is why, this research aims to design a battery of proposals for improvements to the industrial sector of non-metallic minerals on the banks of the Ñuble River (Chile). For which theguidelines of the quantitative methodology have been used due to the supply of a self-application instrument. It should be noted that it is important that future research can use instruments that are created and validated in Chile that respond to the national context. Finally, there is a weak development of actions in the dimension related to competitiveness and relationship with stakeholders.
Keywords: Corporate social responsibility; Stakeholders; Competitive Advantage;Environment; Mining.
Citas
Acción RSE (2011). Responsabilidad Social Empresarial: Gobernanza, medición y control de gestión. Santiago, Chile: AcciónRSE.
Aguilera, A. & Puerto. D. (2012). Crecimiento empresarial basado en Responsabilidad Social. Revista Pensamiento & Gestión, (32), 01-26.
Avendaño, W. (2013). Responsabilidad social (RS) y responsabilidad social corporativa (RSC): una nueva perspectiva para las empresas. Revista Lasallista de Investigación, 10(1), pp. 152-163.
Ayuso, S., Rodríguez, M., García-Castro, R. y Arino, M. (2014). Maximizing Stakeholders' Interests: An Empirical Analysis of the Stakeholder Approach to Corporate Governance. Business & Society, 53(32), 414-439.
Carroll A. & Shabana, K. (2010). The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
Carroll, A. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsability: Towards the Moral Management of Organisational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39 - 38.
Cho, C. H., Michelon, G., Patten, D. M., & Roberts, R. W. (2015). CSR disclosure: the more things change?. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 28(1), 14-35.
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro Verde: Fomentar un marco europeo para responsabilidad social de las empresas. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas (CCE).
Cortina, A. (2000). La ética de la sociedad civil. (4ta. Edición). Madrid, España: Editorial Anaya.
Duque, Y. Cardona, M. & Rendón, J. (2013). Responsabilidad Social Empresarial: Teorías, índices, estándares y certificaciones. Revista Cuadernos de Administración. Universidad del Valle. 29(50), 196 - 206.
FECHAC (2005). Instrumento de Autodiagnóstico para las Empresas. México D. F.: Ediciones FECHAC.
Fernández, R. (2009). Responsabilidad Social Corporativa. San Vicente, España: Editorial Club Universitario.
Foro de Expertos sobre RSE (2007). Informe del Foro de Expertos en Responsabilidad Social de las Empresas. España: Foro de Expertos.
Freeman, C. (1984). Strategic Management: A Stakeholders approach. Boston: Pitman.
Gaete, R. (2014). La responsabilidad social universitaria como política pública: un estudio de caso. Revista Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, 22, 103 – 127.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, C. (2010). Metodología de la Investigación (5º Edición). México D. F., México: McGraw-Hill.
Hill, CH. y Jones, Gareth. (2009). Administración Estratégica (8º Edición). México D. F. México: McGraw-Hill.
Instituto Ethos (2005). Conceptos básicos e indicadores de responsabilidad social empresarial. Manual de apoyo para periodistas. Brasil: Instituto Ethos.
International Organizational for Standardization. (2010). ISO 26000 Social Responsibiliy. Recuperado de www.iso.org/iso/social_responsibility.
Legorreta, A., Osorio, M. y Salvador, J. (2010). Ética ambiental y turismo: relación responsible hombre – naturaleza. Revista Ciencia y Sociedad, 35, 3, 407 - 438.
López, A., Contreras, R. & Molina, R. (2011). La responsabilidad social empresarial como estrategia de competitividad en el sector alimentario. Revista Cuadernos de Administración, 24 (43): 261-283.
Martí, J., Marti-Vilar, M. y Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatia en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46, 3, 160-168.
Martínez, R., Monserrat, María. & Serafín, J. (2015). Corporate social responsibility in small businesses construction companies from Puebla, Mexico. Revista Global de Negocios, 3(3), 31 - 41.
Medina, A. y Severino, P. (2014). Responsabilidad empresarial: generación de capital social de las empresas. Revista Contabilidad y Negocios, 9(17), 63-72.
Medina, A. y Severino, P. (2015). El hombre y su medio ambiente social; introducción, concepto y percepciones. En German Rodríguez (Ed.), El hombre y su medio ambiente social; introducción, concepto y percepciones (pp. 111-126). Guanajuato: Universidad de Guanajuato.
Moneva, J. & Lizcano, J. (2004). Marco Conceptual de la Responsabilidad social corporativa. Trabajo presentado AECA. Diciembre. España.
Moneva, J. & Lizcano, J. (2004). Marco Conceptual de la Responsabilidad social corporativa. Trabajo presentado AECA. Diciembre. España.
Newman, A, Nielsen, I. & Miao, Q. (2015). The impact of employee perceptions of organizational corporate social responsibility practices on job performance and organizational citizenship behavior: evidence from the Chinese private sector. International Journal of Human Resource Management, 26(9), 1226-1242.
Peña, D. y Serra, A. (2012). Responsabilidad Social Empresarial en el Sector Turístico. Estudio de caso en empresa de alojamiento de la ciudad de Santa Marta, Colombia. Revista Estudios y Perspectivas en Turismo, 21(6), 1456-1480.
Ruizalba, J., Vallespín, M. y González, J. (2014). El voluntariado corporativo y sus efectos sobre la satisfacción laboral y el compromiso en empresas familiares de Andalucía. Revista de Empresa Familiar, 4(1), 45-58.
Sánchez, P. & Benito-Hernandez, S. (2015). CSR Policies: Effects on Labour Productivity in Spanish Micro and Small Manufacturing Companies. Journal of Business Ethics, 22(12), 705-724.
Sepúlveda , J. Ordonñez, F. y Prada, C. (2014). Perfil de responsabilidad social empresarial del sector hotelero. Revista Estudios y Perspectivas en Turismo, 23, 23 – 39.
Skouloudis, A., Evangelinos, K. & Malesios, C. (2015). Priorities and Perceptions for Corporate Social Responsibility: An NGO Perspective. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 22(2), 95 - 112.
Valarezo, K. y Túnez, J. (2014). Responsabilidad social universitaria. Apuntes para un modelo de RSU. Revista de Comunicación, 18, 84 – 177.
Weiss, J. (2006). Ética en los negocios: Un Enfoque de Administración de Los Stakeholders y de Casos. (4ta edición). México D. F., México: Edición Thomson.
Wheelen, T., Hunger, J. & Oliva, I. (2007). Administración estratégica y políticas de negocio. Conceptos y casos. México D. F., México: Editorial Pearson.
Yang, CC. & Yeh, CH. (2014). Application of System Dynamics in Evironmental Risk Management of Project Management for External Stakeholders. Systemic Practice and Action Research, 27(3), 211 – 225.
Yin, J., & Jamali, D. (2016). Strategic Corporate Social Responsibility of Multinational Companies Subsidiaries in Emerging Markets: Evidence from China. Long Range Planning, 49(5), 541-558.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).