Reading and educational levels in Colombia

Authors

  • José Luis Ramos Ruiz Universidad del Norte
  • Camilo Madariaga Orozco Universidad del Norte
  • Yasmira Batista Barraza Universidad del Norte
  • Jaime Andrés Rueda Chacón Universidad del Norte
  • José Daniel Ramos Camargo Universidad del Norte

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v18i4.2554

Keywords:

Educational Levels and Reading, Attendance at Libraries, Economy and Culture

Abstract

This article analyzes from the fundamentals of the economy of culture, whether attending libraries and reading is associated with higher educational levels in five Colombian cities. Theoretical elements are taken from this branch of economics, since reading books and attending libraries are goods and services of a cultural nature. DANE's National Reading Survey (ENLEC, 2017) is used and the Multilevel Logistic Regression is used to determine that attendance at libraries and reading is correlated with higher educational levels in Barranquilla, Bucaramanga and Bogotá, while in Medellín and Cali, there is no association towards higher educational levels.

References

Atkinson, W. (2016). The Structure of Literary Taste: Class, Gender and Reading in the UK. Cultural Sociology, 10(2), 247-266. doi:10.1177/1749975516639083

Becerril, O.; Miranda, J. & Canales, R. (2018) Technical Efficiency of cultural goods and services: an analysis of the Mexican case. Nova Scientia, 10(21). DOI: 10.21640/ns.v10i21.1493

Jaramillo, Bernardo & Monak-Salinas, Lenin. (2013). Comportamiento lector y hábitos de lectura: una comparación de resultados en algunos países de Iberoamérica, 51 – 72. En Castro, C. et al. (2013). Hábitos de lectura, asistencia a bibliotecas y consumo de libros en Colombia. Bogotá: Fundalectura. Recuperado el 8 de septiembre de 2020, de https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/sites/default/files/adjuntos_paginas_2014/habitos_de_lectura_web.pdf

Camargo Díaz, A. (2015) Cultura e instituciones: ¿una relación indisoluble? Revista de Economía del Caribe (16), 162-177. Recuperado el 30 de julio de 2020, de http://www.scielo.org.co/pdf/ecoca/n16/n16a06.pdf

Cociña, M. P. (2007) Determinantes de la lectura en Chile (Tesis de Maestría). Santiago de Chile: Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas Universidad de Chile. Recuperado el 8 de septiembre de 2020, de http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/102990

Departamento Administrativo Nacional de Estadística -DANE-. (s.f.). Encuesta nacional de lectura (ENLEC). Recuperado el 22 de septiembre de 2020, de DANE - Información para todos: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/cultura/encuesta-nacional-de-lectura-enlec

Doosuur, A. & Igyuve, S. M. (2014) The use of libraries among children in primary schools in Makurdi Metropolis, Benue State, Nigeria. International Journal of Library and Information Science, 6(4), 65–74. DOI: 10.5897/ijlis2014.0437

Duncan, L.; Mcgeown, S.; Griffiths, Y.; Stothard, S. & Dobai, A. (2016) Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107(2), 209-238. DOI: 10.1111/bjop.12134

Ehrlich, M. F.; Kurtz-Costes, B. & Loridant, C. (1993) Cognitive and motivational determinants of reading comprehension in good and poor readers. Journal of Literacy Research, 25(4), 365–381. DOI: 10.1080/10862969309547826

Galicia Gaona, J. & Villuendas González, E. (2011) Relación entre hábitos lectores, el uso de la biblioteca y el rendimiento académico en una muestra de estudiantes de psicología. Revista de la Educación Superior, 40(157), 55-73. Recuperado el 15 de septiembre de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000100003

Gennaioli, N.; La Porta, R.; Lopez-de-Silanes, F. & Shleifer, A. (2013) Human capital and regional development. Quarterly Journal of Economics, 128(1), 105-164. DOI: 10.1093/qje/qjs050

Giambona, F. & Porcu, M. (2015) Student background determinants of reading achievement in Italy. A quantile regression analysis. International Journal of Educational Development, 44, 95-107. DOI: 10.1016/j.ijedudev.2015.07.005

Gutiérrez del Castillo, J. A. (2017) Los estudios culturales como una aproximación a la investigación sobre las instituciones económicas a partir de las premisas del desarrollo. Revista de Economía del Caribe, 19, 136-153. Recuperado el 22 de septiembre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6143168

Huang, S.; Capps, M.; Blacklock, J. & Garza, M. (2014) Reading Habits of College Students in the United States. Reading Psychology, 35(5), 437-467. doi:10.1080/02702711.2012.739593

Kidd, D. & Castano, E. (2013) Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342(6156), 377-380. DOI:10.1126/science.1239918

McGeown, S.; Duncan, L.; Griffiths, Y. & Stothard, S. (2015) Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and Writing, 28(4), 545-569. DOI:10.1007/s11145-014-9537-9

Mugwisi, T. (2014) The use of libraries and information centres by agricultural researchers and extension workers in Zimbabwe. South African Journal of Libraries and Information Science, 80(1). DOI: 10.7553/80-1-1390

Mumper, M. & Gerrig, R. (2017) Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 109-120. DOI: 10.1037/aca0000089

National Research Council. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington, D.C.: The National Academies Press. DOI: 10.17226/13398

Noé, J. (2017) La potencialidad de la Regresión Logística Multinivel. Una propuesta de aplicación en el análisis del estado de salud percibido. Empiria, 36, 177-211. DOI: 10.5944/empiria.36.2017.17865

Palma M., L. A. & Aguado Q., L. F. (2010) Economía de la cultura. Una nueva área de especialización de la economía. Revista de Economía Institucional, 12(22), 129-165. Recuperado el 22 de septiembre de 2020, de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/ecoins/article/view/386

Reina, Mauricio & Oviedo, Sandra. (2013) Hábitos de lectura de los colombianos (2010 y 2012), 27-50. En Castro, C. et al. (2013). Hábitos de lectura, asistencia a bibliotecas y consumo de libros en Colombia. Bogotá: Fundalectura. Recuperado el 8 de septiembre de 2020, de https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/sites/default/files/adjuntos_paginas_2014/habitos_de_lectura_web.pdf

Silinskas, G.; Kiuru, N.; Tolvanen, A.; Niemi, P.; Lerkkanen, M.-K. & Nurmi, J.-E. (2013). Maternal teaching of reading and children's reading skills in Grade 1: Patterns and predictors of positive and negative associations. Learning and Individual Differences, 27, 54-66. DOI: 10.1016/j.lindif.2013.06.011

Towse, R. (2011). Introduction. En R. (. Towse, A Handbook of Cultural Economics (págs. 1-8). Edward Elgar Publishing Limited.

Vargas, Luisa X. & Jurado, María E. (2013). Informe Técnico del Módulo de Hábitos de Lectura, Consumo de Libros y Asistencia a Bibliotecas 2012, 11-25. En Castro, C. et al. (2013). Hábitos de lectura, asistencia a bibliotecas y consumo de libros en Colombia. Bogotá: Fundalectura. Recuperado el 8 de septiembre de 2020, de https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/sites/default/files/adjuntos_paginas_2014/habitos_de_lectura_web.pdf

Viñao Frago, A. (2002). La enseñanza de la lectura y la escritura: análisis socio-histórico. Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación (5), 345-359. Recuperado el 22 de septiembre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=236989

Yubero, S. & Larrañaga, E. (2015) Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. Profesional de la Informacion, 24(6), 717-723. DOI: 10.3145/epi.2015.nov.03

Zhang, Y. & Kudva, S. (2014) E-books versus print books: Readers' choices and preferences across contexts. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(8), 1695-1706. DOI: 10.1002/asi.23076

Downloads

Published

2020-10-31

How to Cite

Ramos Ruiz, J. L., Madariaga Orozco, C., Batista Barraza, Y., Rueda Chacón, J. A., & Ramos Camargo, J. D. (2020). Reading and educational levels in Colombia. Dimensión Empresarial, 18(4). https://doi.org/10.15665/dem.v18i4.2554

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES

Most read articles by the same author(s)