La información y comunicación, claves para la gestión del conocimiento empresarial
DOI:
https://doi.org/10.15665/rde.v11i1.158Keywords:
Conocimiento, información, comunicación, recursos humanosAbstract
Este trabajo analiza la literatura referida a la gestión del conocimiento en las organizaciones. El objetivo radica
en valorar la importancia de la gestión de la información y comunicación como condición clave para otorgar al
conocimiento un valor estratégico en la organización. Se parte de fuentes secundarias y se han seleccionado y
analizado trabajos que profundizan en los subconceptos de la información y comunicación, así como aquellos que
han mostrado claramente el proceso de transferencia práctica de los mismos en la implantación de un modelo de
gestión del conocimiento.
References
Alavi, M. y Leidner, D. (1998). Knowledge Management
Systems: Issues, Challenges and Benefits.Communications
of AIS, 1(5), 1-35.
Amit, R. y Schoemaker, P. (1993). Strategic assets and
organizational rent. Strategic Management Journal, vol
(1), 33-46.
Andreu, R. y Sieber, S. (1998). Learning, Knowledge and
Interaction: Towards a New Approach to Knowledge Creation
and Diffusion. Comunicación presentada en la Organization
Subconference, INFORMS National Fall Conjérence.
Seattle, Washington.
Arteche, G. y Rozas, W. (1999). Conocimiento Estratégico:
Crear Valor con la Gestión del Conocimiento. Madrid:
Harvard DEUSTO Business Review.
Badaracco, J.L. (1991). The Knowledge link: How firms
compete through strategic alliances. Boston, M.A. Harvard
Business School Press.
Barney, J.B. (1991). Firm resources and sustained competitive
advantage. Journal of Management, vol 17(1), 99-120.
Bateson, G. (1956). Hacia una teoría de la esquizofrenia
en: Pasos hacia una ecología de la mente, Buenos Aires:
Ed. Carlos Lohlé.
Benítez, J. A. (1997). La Comunicación en la Empresa.
Revista de Estudios Financieros, 167, 80-87.
Bierly, P.E.; Kessler, E.H. y Christensen, E.W. (2000). Organizacional
learning, knowledge and wisdom. Journal of
Organizational Change Management, 13, 595-618.
Brown, J.S. y Duguid, P. (1998). Organizing Knowledge.
California Management Review, vol 40 (3), 90-111.
Cabrera, E.F. y Cabrera, A. (2005). Fostering Knowledge
sharing through people management practices. International
Journal of Human Resource Management, 16 (5), 720-735.
Cequeira, W. (1999). Endomarketing: eduacaçao e cultura
para a qualidade. Río de Janeiro: Qualitymark.
Chillida, G. (2007). La Comunicación Organizacional: Clave
para la Gestión del Conocimiento Eficiente. Revista Razón
y Palabra, 55.
Cobiellas, L.M.; Becerra, J.; Morales, M.C. y Mariño, G.
(2011). El diagnóstico, paso ineludible para caracterizar la
situación comunicativa de la empresa. Revista Ingenieria
Industrial, 32 (2), 141-150.
Coff, R.W. (1997). Human assets and management dilemmas:
Coping with hazards on the road to resource-based theory.
Academy of Management Review, vol 22 (2), 374-402.
Connor, K. R., y Prahalad C. K. (1996): A Resource- based
Theory of the Firm: Knowledge versus Opportunism. Organization
Science, 7(5), 477-501.
Davenport TH., Prusak L. (2001) Conocimiento en acción:
Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Buenos
Aires: Pearson Educación.
De Bono, E. (1993). El pensamiento práctico: cuatro caminos
para estar en lo correcto, cinco caminos para estar equivocado,
cinco caminos para entender. Buenos Aires: Paidós.
Dierickx, I. y Cool, K. (1989). Asset stock accumulation
and sustainability of competitive advantage. Management
Science, vol 35(2), 1504-1513
Duncan, R., y Weiss, A. (1979). Organizational Learning:
Implications for Organizational Design. Research in Organizational
Behavior, 1, 75-123.
Etxebarría, J.A. (1997). De la publicidad a la comunicación.
La comunicación externa o interna en la empresa moderna.
Harvard Deusto Business Review, 80, 74-88.
Gallardo, L. (2001). Memoria II Seminario sobre indicadores
económicos y de gestión. Toledo: Consejería de Cultura
(sin publicar).
García-Pintos, A., García Vázquez, J.M. y Piñeiro, P. (2010).
Incidencia de las políticas de recursos humanos en la transferencia
de conocimiento y su efecto sobre la innovación.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la
Empresa, 16 (1), 149-163.
Gómez-Llera, G y Pin, J.R. (1993). Dirigir es educar. Madrid:
McGraw Hill.
Grant, R.M. (1991). The Resource-Based Theory of competitive
advantage: Implications for Strategy formulation.
California Management Review, vol 33(3) 114-135.
Hanna, M.S. y Wilson, G.L. (1998). Comunicating in business
and profesional settings. Nueva York: McGraw-Hill.
Husted, K. y Michailova, S. (2002). Diagnosis and fighting
knowledge-sharing hostility. Organizational Dynamics,
(1), 60-73.
Jérez, P; Céspedes, J y Valle, R. (2005). Organizacional
learning and compensation strategies: evidence from Spanish
chemical industry. Human Resource Management, vol
(3), 279-299.
Muñoz-Seca, B. y Riverola, J. (1997). Gestión del Conocimiento.
Barcelona: Biblioteca IESE de Gestión de Empresas,
Ediciones Folio.
Naisbitt, J. y Aburdene, P. (1986). Reinventar la empresa.
Barcelona: Hispano Europea.
Nieves, Y. y León, M (2001). La gestión del conocimiento:
una nueva perspectiva en la gerencia de las organizaciones.
ACIMED, 9 (2), 121-86.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational
knowledge creation. Organization Science, vol 5(1), 14-37.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The Knowledge creating
company: how Japanese Companies create the dynamics
of innovation. Oxford: Oxford University Press.
Ongallo, C. (2000). Manual de Comunicación: Guía para
gestionar el conocimiento, la información y las relaciones
humanas en empresas y organizaciones. Madrid: Editorial
Dykinson.
Pacanowsky, M. y O´Donell Trujillo, N. (1982). Comunication
and Organizational Cultures. Western Journal of Speech
Communication, 46, 115-130.
Peteraf, M.A. (1993). The cornerstone of competitive advantage:
A Resource-Based View. Strategic Management
Journal, vol 14 (3). 179-191.
Porter, M. (2000). Location, Competition and Economic Development:
Local clusters in a Global Economic. Economic
Development Quartely, 14(1), 15-34.
Ramos, J. (1999). Una estrategia de desarrollo a partir de
los complejos productivos (clusters) en torno a los recursos
naturales. Revista CEPA, 66, 105-125..
Rivas Tovar, L..A. (2002). Gestión integral de recursos
humanos. Madrid: Ed. Taller Abierto.
Romero Rubio, A. (1975). Teoría general de la información
y de la comunicación. Madrid: Ediciones Pirámide.
Sáez Vacas, F. (1991). La sociedad informatizada: apuntes
para una patología de la técnica. Claves de Razón Práctica.
Sánchez Hernández, Mª I. (2007). El marketing interno
como factor de éxito en el desarrollo de nuevos servicios:
Una aproximación empírica. Tesis doctoral. Universidad
de Extremadura.
Segarra, M. (2006). Configuración del conocimiento como
activo estratégico. XX Congreso Anual - XVI Hispano Francés,
Mallorca. España.
Teece, D.J. (1998). Research directions for Knowledge
management. California Management Review, vol 40(3),
-292.
Teece, D. J., Pisano, G., y Shuen A. (1997). Dynamic Capabilities
and Strategic Management. Strategic Management
Journal, 18 (7), 509-533.
Treece, M. y Kleen, B. (1998). Successful communication
for business and management. Nueva Jersey. Prentice Hall.
Tsoukas, H. y Vladimirou, E. (2001). What is organizacional
Knowledge. Journal of Management Studies, vol. 38 (7),
-993.
Venzin, M., Von Krogh, G. Y Roos, J. (1998). Future research
into knowledge management. En G. Von Krogh, Roos, J.
y Kleine D. (Eds.), Knowing in firms. Understanding, managing and measuring knowledge, 26-66. London. SAGE Publications.
Watzlawick, P., Beavin, J. y Jackson, D. (1967). Pragmatics
of human communication: A study of interactional patterns, pathologies and paradoxes. Nueva York: Norton.
Zamora, R. (2007). Programa de formación de habilidades
para la gestión de contenido en los profesores de la universidad de Cienfuegos. Tesis Doctoral. Universidad Cienfuegos
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.