Perceptions of students about plagiarism: qualitative data

Authors

  • Ligia Ochoa Sierra Universidad Nacional de Colombia
  • Alberto Cueva L. Profesor catedrático. Universidad Nacional de Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i2.822

Keywords:

plagio, percepciones, construcción de conocimiento, autoría.

Abstract

The results of an investigation which revolved around the theme of university plagiarism are presented; this research aimed to identify the social representations (concepts and criteria) that members of the academic community about the plagiarism, in order to offer some strategies for prevention and weakening of the practice. To obtain data two instruments were used: a closed questionnaire and a semi-structured open-ended questionnaire. This article shows the perceptions of students from the Faculty of Humanities at National University around this problem based on the information from the open questionnaire. The data show that personal, social and academic factors explain behaviors of plagiarism. Among the former are the lack of time and vocational disorientation; and social factors, the precarious conditions in which teachers and low cultural capital of students work and academic factors as lack of support from teachers in academic writing processes and methodologies that do not promote the construction of knowledge. Reflect on these factors may decrease and combat plagiarism at universities.

Author Biography

Ligia Ochoa Sierra, Universidad Nacional de Colombia

Doctora en linguística. Doctora en educación. profesora titular Universidad Nacional de Colombia

References

Agúndez, A. (2005). Estudio jurídico del plagio literario. Granada: Editorial

Comares.

Baždarić, K. (2012). Plagiarism detection – quality management tool for all

Scientific Journals. CMJ 5, 1-3

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder y campo intelectual. Buenos Aires,

Editorial Montressor.

Bowden, D. (1992). “Plagiarism: The Tyranny of Voice.” Modern Language Association, New York.

Carrol, J. y Appleton, J. (2001). Plagiarism A Good Practice Guide. Londres: Joint

Information Systems Committee.

Comas, R., Sureda, J & Urbina, S. (2005). The “Copy and Paste” Generation:

Plagiarism Amongst Students, a Review of Existing Literature. International Journal of Learning, 12, 161-168.

Comas, R. y J. Sureda. (2007). Ciber-Plagio Académico. Una aproximación al estado

de los conocimientos. TEXTOS de la CiberSociedad. [Documento de Internet disponible en http://www.cibersociedad.net/textos/articulo.php?art=121] Consultado en septiembre de 2013.

Coulon, A. (1988). La etnometodología. Madrid: Editorial Cátedra.

Cueva, A. Ochoa, L. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27 (2). En prensa

Devlin, M. y Gray K. (2007). In Their Own Words: A Qualitative Study of the

Reasons Australian University Students Plagiarize. Higher Education Research

and Development, 26 (2).

Dordoy, A. (2002). Cheating and plagiarism: student and staff perceptions at

Northumbria,Educating for the future. [Documento de Internet disponible en http://www.jiscpas.ac.uk/ apppage.cgi?USERPAGE57509 consultado el 15 de septiembre de 2013].

Girón, S. (2008). Anotaciones sobre el plagio. Bogotá: Universidad Sergio

Arboleda.

Giurati, D. (1912). El plagio. Madrid: La España Moderna.

Hayes, N. e Introna, L, W. (2005). Cultural Values, Plagiarism, and Fairness: When Plagiarism Gets in the Way of Learning. Ethics and Behavior, 15 (3), 213- 231.

Hansen, C. (2003). Combating Plagiarism. CQ Researcher 13. 32, 773-796.

Jordan, A. E. (2001). College Student Cheating: The Role of Motivation, Perceived Norms, Attitudes, and Knowledge of Institutional Policy. Ethics and Behavior, 11 (3), 233- 247.

López, Y., Santos, Z., Peña, T., Benítez, S. (2006). El plagio. Bogotá: Universidad

Nacional de Colombia. Documento inédito.

Mavrinac, M., Brumini, G., Bilic-Zulle, L. y Petrovecki (2010). Construction and Validation of Attitudes Toward Plagiarism Questionnaire. CMJ 51, 195-210.

McCabe, D. y Trevino, L. (1993). Academic Dishonesty: Honor Codes and Other

Contextual Influences, Journal of Higher Education, 64, (5), 522-538.

Morales, P. (2011). Escribir para aprender, tareas para hacer en casa. Guatemala: Universidad Rafael Landíva. Disponible en ttp://www.upcomillas.es/personal/peter/otrosdocumentos/TrabajoscasaPlagio.

Consultado el 7/08/2013.

Morató, Y. (2012). Una reflexión necesaria sobre el plagio en el EEES. Revista Upo Innova, Vol. I, 361-368.

Ordoñez, C, y Mejía, J. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes ¿qué tanto y por qué? Revista de estudios sociales, 18, 13-25.

Roig, M. (2001). Plagiarism and paraphrasing criteria of college and university

professors. Ethics & Behavior, 11, 307–323.

Sureda, J. Comas, R. & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220.

Turell, T. (2005) Lenguaje forense, lengua y derecho. Barcelona: Dirección de publicaciones de IULA.

Vasilachis de Gialdino, I. (1997). La construcción de representaciones sociales: el discurso político y la prensa escrita. Barcelona: Gedisa.

Wilhoilt, S. (1994). Helping Students Avoid Plagiarism. College Teaching, 42, 161-165.

Published

2016-07-29

How to Cite

Ochoa Sierra, L., & Cueva L., A. (2016). Perceptions of students about plagiarism: qualitative data. Encuentros, 14(2). https://doi.org/10.15665/re.v14i2.822