Intercultural Competences of higher education students at Universidad del Norte

Authors

  • John Cano Barrios Universidad del Norte
  • Carmen Ricardo Barreto Universidad del Norte
  • Francisco Del Pozo Serrano Universidad del Norte

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i2.734

Keywords:

Interculturalidad, entornos virtuales, educación superior, competencia intercultural, diversidad, cultura.

Abstract

This article exposes the result of a research process developed in a University from the Colombian Caribbean, which had the purpose of making an analysis of the intercultural competences of higher education students in online learning courses. This is a quantitative, descriptive and exploratory research, based on survey. For this study, there were selected a group of 68 students that were attending online learning courses in a higher education institution, these students answered a survey through an online form. The results show us that a high percent of students consider themselves proficient in the two sub-competences defined as: efficacy between diverse cultures and, development of the understanding and respect of differences and diversity.

Keywords: Interculturality, Virtual Environments, higher education, intercultural competence, diversity, culture

Author Biographies

John Cano Barrios, Universidad del Norte

Docente e Investigador del Departamento de Educación Universidad del Norte. Ingeniero de Sistemas (Universidad del Norte). Magister en Educación con énfasis en Medios Aplicados a la Educación (Universidad del Norte).

Carmen Ricardo Barreto, Universidad del Norte

Docente del Departamento de Educación de la Universidad del Norte, Coordinadora del énfasis en Medios Aplicados a la Educación de la Universidad del Norte. Investigadora del grupo de “Informática Educativa” (reconocido por Colciencias) de la Universidad del Norte. Ingeniera de Sistemas (Universidad del Norte), Especialista en Gerencia de Empresas Comerciales (Universidad del Norte), Master en Enseñanza y Aprendizaje Abiertos y a Distancia(Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED), Doctora en Educación: Línea Modelos Didácticos, Interculturalidad y TIC (Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED).

Francisco Del Pozo Serrano, Universidad del Norte

Docente del Dpto. de Educación de la Universidad del Norte, coordinador del énfasis de Ciencias Sociales de la Maestría en Educación. Experto en Pedagogía Social y Educación Social en la Maestría de Educación y el Doctorado en Educación. Docente del Máster oficial de intervención educativa en contextos sociales (UNED) Coordinador del Diplomado de Educación para la Paz y Competencias Ciudadanas de la Universidad del Norte. Educador social, Doctor Internacional en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada) e Investigador de la línea de “Instituciones, contextos e infancias” del grupo “Cognición y Educación” (A1).

References

Albán, A. (2005). Educación e interculturalidad en sociedades complejas. Tensiones y alternativas. Recuperado de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAAahUKEwii7_fEyKbHAhXQw4AKHdo8CJU&url=http%3A%2F%2Fecaths1.s3.amazonaws.com%2Fsoccompycamp%2F84731904.SOC%2520COMPLEJAS.pdf&ei=j9HMVeLrBtCHgwTa-aCoCQ&usg=AFQjCNE966WxjcIwI15GlXkPOVbi9FlhoQ&bvm=bv.99804247,d.eXY&cad=rja

Albán, A. (2008). “¿Interculturalidad sin decolonialidad? Colonialidades circulantes y prácticas de re-existencia”, en Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad (pp. 64-96), Arturo Grueso Bonilla y Wilmer Villa (eds.), Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogota y Universidad Pedagógica Nacional.

Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw Hill.

Alonso, C., Gallego, D. (2011). Tecnocimiento: Conocimiento y tecnología. En Gallego, D., Alonso,C.,Cacheiro,M. (Coord.), Educación, Sociedad y Tecnología (pp. 1-37). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Bartolomé, M. (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs Psicopedagogía.

Borjas, M., Ordoñez, M., De Castro, A. & Ricardo, C. (2014). REDEI: Recursos Educativos Digitales. Actas Icono14, 12, 208- 223

Bisquerra R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Castro, C. (2009). Estudios sobre educación intercultural en Colombia: tendencias y perspectivas. Revista Memorias, 10, 358-375.

Consorcio de Habilidades Indispensables para el Siglo XXI (2009). Logros indispensables para los estudiantes del siglo XXI. Recuperado de: http://www.eduteka.org/SeisElementos.php

De Souza, J. F. (2001). Atualidade de Paulo Freire: contribuição ao debate sobre a educação na diversidade cultural, Recife: NUPEP/CIIE.

Del Pozo Serrano, F. y Peláez Paz, C. (coords.). (2013) Educación Social en situaciones de riesgo y conflicto en Iberoamérica. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Domínguez, M.C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Madrid: Universitas.

Escarbajal, A. (2011) Hacia la educación intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria.18, 131-149

García Aretio, L. (1987). Hacia una definición de Educación a Distancia. Boletín informativo de la Asociación Iberoamericana de Educación Superior a distancia. 4, Nº 18, 4pp

García, A. (Coord), Ruiz, M. & Dominguez, D. (2007). De la Educación a distancia a la educación virtual. Madrid. Ariel Education

Gonzáles, T. (2011). El acercamiento entre culturas como objetivo prioritario de la escuela: un proyecto en educación infantil y primaria. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, 12, 137-161.

Hita, V. Arenas, M Del Pozo, F.J. y Ruíz. E. (2008). Educar para la interculturalidad a través de las competencias básicas. En Soriano Ayala, E., Zapata Boluda, R. M. y González Jiménez, A. J. (Ed.) (pp. 391-395). La Formación para el desarrollo de una sociedad Intercultural. Editorial Universidad de Almería: Almería.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación (4ta Ed.). México: Mc GrawHill.

López Noguero, F. (2002) El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-179.

Malik Liévano, B. (2002). Desarrollo de competencias interculturales en orientación. Proyecto docente. Madrid: Departamento MIDE II de la Facultad de Educación de la UNED.

MEN (2013). Lineamientos Política de educación superior inclusiva. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-327647_documento_tres.pdf

Merino, V. (2009). Educación Intercultural: Análisis, estrategias y programas de intervención. Santiago de Chile: Conocimiento.

Ricardo, C. & Castañeda, M. (2014). Caracterización de las investigaciones realizadas por los estudiantes de la maestría en Educación con énfasis en Medios Aplicados a la Educación de la universidad del norte. Documento Interno. Barranquilla: Universidad del Norte.

Ricardo Barreto, C., & Medina Rivilla, A. (2013). Actitudes y Creencias de la Competencia Intercultural en profesores virtuales. Revista Científica Ingeniería Y Desarrollo, 31, (2), 272-290

Ricardo, C. (2014). La Competencia Intercultural de Tutores Virtuales. Actas Icono14, 12, 299-312.

Sáez Alonso, R. (2001) La educación intercultural en el ámbito de la Educación para el Desarrollo Humano Sostenible. Revista Complutense de Educación, Vol. 12 Núm. 2, 713-737

Santos Guerra, M. A. (1999): Hoy toca teoría. Revista de Innovación Curricular, 80, 87-88.

Touriñán, J.M (2010). Familia, escuela y sociedad civil. Agentes de educación intercultural. Revista de Investigación en Educación, 7, 7-36

Vidal, M., LLanusa, S. Diego, F., & Vialart, N. (2008). Teaching-learning virtual settings. Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol22_1_08/ems10108.htm

Vilà, R. (2008). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el primer ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria. España: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, CIDE: Centro de Investigación y Documentación Educativa. Colección investigación, 182, p. 215.

Walsh, C. (1998). La interculturalidad y la educación básica ecuatoriana: Propuestas para la reforma educativa. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, 12, 119-128

Published

2016-07-29

How to Cite

Cano Barrios, J., Ricardo Barreto, C., & Del Pozo Serrano, F. (2016). Intercultural Competences of higher education students at Universidad del Norte. Encuentros, 14(2). https://doi.org/10.15665/re.v14i2.734