Intercultural Competences of higher education students at Universidad del Norte
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v14i2.734Keywords:
Interculturalidad, entornos virtuales, educación superior, competencia intercultural, diversidad, cultura.Abstract
This article exposes the result of a research process developed in a University from the Colombian Caribbean, which had the purpose of making an analysis of the intercultural competences of higher education students in online learning courses. This is a quantitative, descriptive and exploratory research, based on survey. For this study, there were selected a group of 68 students that were attending online learning courses in a higher education institution, these students answered a survey through an online form. The results show us that a high percent of students consider themselves proficient in the two sub-competences defined as: efficacy between diverse cultures and, development of the understanding and respect of differences and diversity.
Keywords: Interculturality, Virtual Environments, higher education, intercultural competence, diversity, culture
References
Albán, A. (2005). Educación e interculturalidad en sociedades complejas. Tensiones y alternativas. Recuperado de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAAahUKEwii7_fEyKbHAhXQw4AKHdo8CJU&url=http%3A%2F%2Fecaths1.s3.amazonaws.com%2Fsoccompycamp%2F84731904.SOC%2520COMPLEJAS.pdf&ei=j9HMVeLrBtCHgwTa-aCoCQ&usg=AFQjCNE966WxjcIwI15GlXkPOVbi9FlhoQ&bvm=bv.99804247,d.eXY&cad=rja
Albán, A. (2008). “¿Interculturalidad sin decolonialidad? Colonialidades circulantes y prácticas de re-existencia”, en Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad (pp. 64-96), Arturo Grueso Bonilla y Wilmer Villa (eds.), Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogota y Universidad Pedagógica Nacional.
Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw Hill.
Alonso, C., Gallego, D. (2011). Tecnocimiento: Conocimiento y tecnología. En Gallego, D., Alonso,C.,Cacheiro,M. (Coord.), Educación, Sociedad y Tecnología (pp. 1-37). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Bartolomé, M. (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs Psicopedagogía.
Borjas, M., Ordoñez, M., De Castro, A. & Ricardo, C. (2014). REDEI: Recursos Educativos Digitales. Actas Icono14, 12, 208- 223
Bisquerra R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Castro, C. (2009). Estudios sobre educación intercultural en Colombia: tendencias y perspectivas. Revista Memorias, 10, 358-375.
Consorcio de Habilidades Indispensables para el Siglo XXI (2009). Logros indispensables para los estudiantes del siglo XXI. Recuperado de: http://www.eduteka.org/SeisElementos.php
De Souza, J. F. (2001). Atualidade de Paulo Freire: contribuição ao debate sobre a educação na diversidade cultural, Recife: NUPEP/CIIE.
Del Pozo Serrano, F. y Peláez Paz, C. (coords.). (2013) Educación Social en situaciones de riesgo y conflicto en Iberoamérica. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Domínguez, M.C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Madrid: Universitas.
Escarbajal, A. (2011) Hacia la educación intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria.18, 131-149
García Aretio, L. (1987). Hacia una definición de Educación a Distancia. Boletín informativo de la Asociación Iberoamericana de Educación Superior a distancia. 4, Nº 18, 4pp
García, A. (Coord), Ruiz, M. & Dominguez, D. (2007). De la Educación a distancia a la educación virtual. Madrid. Ariel Education
Gonzáles, T. (2011). El acercamiento entre culturas como objetivo prioritario de la escuela: un proyecto en educación infantil y primaria. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, 12, 137-161.
Hita, V. Arenas, M Del Pozo, F.J. y Ruíz. E. (2008). Educar para la interculturalidad a través de las competencias básicas. En Soriano Ayala, E., Zapata Boluda, R. M. y González Jiménez, A. J. (Ed.) (pp. 391-395). La Formación para el desarrollo de una sociedad Intercultural. Editorial Universidad de Almería: Almería.
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación (4ta Ed.). México: Mc GrawHill.
López Noguero, F. (2002) El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-179.
Malik Liévano, B. (2002). Desarrollo de competencias interculturales en orientación. Proyecto docente. Madrid: Departamento MIDE II de la Facultad de Educación de la UNED.
MEN (2013). Lineamientos Política de educación superior inclusiva. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-327647_documento_tres.pdf
Merino, V. (2009). Educación Intercultural: Análisis, estrategias y programas de intervención. Santiago de Chile: Conocimiento.
Ricardo, C. & Castañeda, M. (2014). Caracterización de las investigaciones realizadas por los estudiantes de la maestría en Educación con énfasis en Medios Aplicados a la Educación de la universidad del norte. Documento Interno. Barranquilla: Universidad del Norte.
Ricardo Barreto, C., & Medina Rivilla, A. (2013). Actitudes y Creencias de la Competencia Intercultural en profesores virtuales. Revista Científica Ingeniería Y Desarrollo, 31, (2), 272-290
Ricardo, C. (2014). La Competencia Intercultural de Tutores Virtuales. Actas Icono14, 12, 299-312.
Sáez Alonso, R. (2001) La educación intercultural en el ámbito de la Educación para el Desarrollo Humano Sostenible. Revista Complutense de Educación, Vol. 12 Núm. 2, 713-737
Santos Guerra, M. A. (1999): Hoy toca teoría. Revista de Innovación Curricular, 80, 87-88.
Touriñán, J.M (2010). Familia, escuela y sociedad civil. Agentes de educación intercultural. Revista de Investigación en Educación, 7, 7-36
Vidal, M., LLanusa, S. Diego, F., & Vialart, N. (2008). Teaching-learning virtual settings. Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol22_1_08/ems10108.htm
Vilà, R. (2008). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el primer ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria. España: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, CIDE: Centro de Investigación y Documentación Educativa. Colección investigación, 182, p. 215.
Walsh, C. (1998). La interculturalidad y la educación básica ecuatoriana: Propuestas para la reforma educativa. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, 12, 119-128
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).