Social representations of teachers on family and their role in school
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v14i1.673Keywords:
Representaciones sociales, Familia, Escuela, DocentesAbstract
The result of a qualitative descriptive study of a convenience sample, which had the main objective is presented below: “To analyze the social representations about the role of the family that built the four district schools teachers in Bogota”. For this article the results of the FDI Miguel Antonio Caro Bogota, where part (20) twenty teachers with their stories about their work everyday are socialized. Understanding these social representations allows us to understand the reasons why they fail or integration strategies are right family to school in a public institution.
Keywords: Social representations, Family, School, Teachers.
References
Alcaina P., &, Badajoz L. (2004).
Psicopatología e interacción Familiar
[en línea], disponible:www.sepsiquiatria.
org/sepsiquiatria/html/
informacion_sociedad/manual/
a5n11.htm.
Araya, S. (2002). Las representaciones
sociales: Ejes teóricos para
su discusión. Cuaderno de Ciencias
Sociales 127. Costa Rica: Facultad
Latinoamericana de Ciencias Sociales
(FLACSO). Recuperado de:
http://unpan1.un.org/intradoc/
groups/public/documents/ICAP/
UNPAN027076.pdf
Baltor, M., Rodríguez, J., Ferreira
N., &, Dupas, G. (2014). El texto en
su contexto: ¿Qué es familia para
usted? Revista de Pesquisa, Cuidado
é Fundamental Online, 6(1), 293-
Recuperado de http://www.
seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/
article/view/1600/
pdf_1069.
Carrizo, P. (2013). Representaciones
sociales sobre la implementación
de la asignación universal por
hijo en las familias y docentes de
la comunidad educativa del Jardín
infantil nuclearizado N° 8. Margen
Revista de Trabajo Social y Ciencias
Sociales, 69, 1-38. Recuperado de
margen69/carrizo.pdf
Congreso Nacional de la República
(1994). Ley 115: Ley General de
Educación. Colombia.
Espitia, R., &, Montes, M. (2009).
Influencia de la familia en el proceso
educativo de los menores del barrio
Costa Azul de Sincelejo (Colombia).
Investigación y desarrollo: Revista
del Centro de Investigaciones en
Desarrollo Humano, 17(1), 84-105.
Recuperado de http://ciruelo.uninorte.
edu.co/pdf/invest_desarrollo/
-1/04%20INFLUENCIA%20
DE%20LA%20FAMILIA.pdf.
Flórez, C., & Sánchez, L. (2013).
Fecundidad y familia en Colombia:
¿Hacia una segunda transición demográfica?
Serie de estudios a profundidad
ENDS 1990 – 2010. Bogotá:
Profamilia. Recuperado de https://
www.minsalud.gov.co/sites/rid/
Lists/BibliotecaDigital/RIDE/
INEC/INV/0%20-%20SERIE%20
ESTUDIOS%20A%20PROFUNDIDAD%
FINAL%20WEB%202014.
Gallego, A. (2011). La agresividad
infantil: una propuesta de intervención
y prevención pedagógica desde
la escuela. Revista Virtual Universidad
Católica del Norte, 33, 295-314.
Recuperado de http://revistavirtual.
ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/
article/viewFile/6/12.
Garcés, M. (2010). La comunicación
familiar en asentamientos subnormales
de Montería (Colombia).
Psicología desde el Caribe. Revista
de la Universidad del Norte, 25,
-29. Recuperado de http://rcien
tificas.uninorte.edu.co/index.php/
psicologia/article/view/37/5360.
García, A. (2008). Identidades y
representaciones sociales: la construcción
de las minorías. Nómadas.
Revista critica de ciencias sociales y
jurídicas, 18, 1-12. Recuperado de
http://pendientedemigracion.ucm.
es/info/nomadas/18/alfonsogarcia.
García, T. (2013). Usos y acepciones
del concepto “familia”: entre el texto
y la realidad. Revista Humanismo y
sociedad, 1(1) 37-48. Recuperado de
http://fer.uniremington.edu.co/ojs/
index.php/RHS/article/view/5/17.
Glaser, B., & Strauss, A. (1987). The
discovery of grounded theory: strategies
for qualitative research. New
York: Aldine Publishing Company.
Hernández Córdoba, Á. (1997). Familia,
ciclo vital y psicoterapia sistémica
breve. Medellín: El Búho.
Lobato, A. (2013). Representaciones
Sociales y didáctica: construcción
teórica de un espacio común. Magis:
Revista Internacional de Investigación
en Educación, 5(11), 277-295. Recuperado
edu.co/index.php/MAGIS/article/
view/5648.
Londoño, L., &, Ramírez, L. (2012).
Construyendo relación familia-escuela:
consideraciones a partir de
intervención interdisciplinaria en el
Colegio Bello Oriente en Medellín,
Colombia. Revista Virtual Universidad
Católica del Norte, 36, 193-220.
Recuperado de http://revistavirtual.
ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/
article/view/375/712.
Llevot, N., &, Bernad, O. (2015). La
participación de las familias en la escuela:
Factores clave. RASE, 8(1), 57-
Recuperado de http://rase.ase.es/
index.php/RASE/article/view/370
Maestre, A. (2009). Familia y Escuela.
Los pilares de la educación.
Revista digital innovación y experiencias
educativas, 14, 1-11. Recuperado
de http://www.csi-csif.es/andalucia/
modules/mod_ense/revista/
pdf/Numero_14/ANA%20BELEN_
MAESTRE_1.pdf
Mazzitelli, C., &, Aparicio, M.
(2010). El abordaje del conocimiento
cotidiano desde la teoría de las representaciones
Sociales. Revista Eureka
sobre enseñanza y divulgación de las
ciencias. 7(3), 636-652. Recuperado de
http://reuredc.uca.es/index.php/tavira/
article/viewFile/68/61.
Millán de Benavides, C. (2013). Estudios
de familia y agendas emergentes.
Revista VIA IURIS, 15, 105-117.
Recuperado de http://www.redalyc.
org/articulo.oa?id=273931062007
Ministerio de Educación Nacional.
(2005). Decreto 1286. Colombia.
Pachón, X. (2007). La familia en Colombia
a lo largo del siglo XXI. Bogotá:
Universidad Nacional de Colombia.
Parra, H. (2005). Relaciones que dan
origen a la familia. Medellín: Universidad
de Antioquia. Recuperado de
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/
bitstream/10495/348/1/Relaciones-
OrigenFamilia.pdf.
Restrepo-Ochoa, D. (2013). La teoría
fundamentada como metodología
para la integración del análisis procesual
y estructural en la investigación
de las representaciones sociales. Revista
CES Psicología, 6(1), 122-133. Recuperado
co/index.php/psicologia/article/
view/2579/1824.
Rodríguez, T. (2011). Discusiones
teórico metodológicas sobre el carácter
contextual de las representaciones
sociales. Sinéctica: Revista Electrónica
de Educación, 36, 1-11. Recuperado
de http://sinectica.iteso.mx/?seccion
=articulo&lang=es&id=510_discusiones_
teorico-metodologicas_sobre_el_
caracter_contextual_de_las_representaciones_
sociales.
Sosa, J. (2009). Evolución de la relación
familia-escuela. Tendencias Pedagógicas,
, 251-265. Recuperado de
http://fj7gg9gb2q.search.serialssolutions.
com/?&rft.issn=1989-8614&rft.
atitle=Evoluci%C3%B3n+de+la+re
laci%C3%B3n+familia-escuela&rft.
aulast=Sosa+Fari%C3%B1a&rft.
aufirst=Jos%C3%A9+Antonio&rft.
date=2009.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).