Relationship between learning strategies and the academic performance of Colombian student
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v14i1.671Keywords:
Adquisición, Apoyo, Codificación, Recuperación, RendimientoAbstract
The focus of research is the study of learning strategies and academic achievement in students of primary education public institution Policarpa Salavarrieta. As a non-experimental methodology selective ex post-facto design or assumed, because the participants were selected according to their personal characteristics and a relationship between the variables under study were established: learning strategies (VI) and academic performance (VD); picking a purposive sample of 60 Grade 5 students who responded to the application of the ACRA Scale ROMÁN AND GALLEGO (1994). The analyzes were descriptive of the main study variables and linear correlations between learning strategies and academic performance. The results showed statistically significant correlations between different scales of ACRA Test being all positive, just as it can be seen that subjects such as Spanish Language and Natural Sciences have a strong association. Finally it was concluded that the association between the variables of learning strategies and academic performance, so it can be stated that the appropriate use of learning strategies depend on the scope of academic performance.
Keywords: Acquisition Support, Coding, Recovery, Performance
References
Beltrán, J.A; Bueno, J.A. (1995): Psicología
de la educación. Marcombo,
Barcelona.
Beltrán, J. (1996). Estrategias de
aprendizaje. En J. Beltrán y C. Genovard
(Eds.), Psicología de la instrucción
I. Variables y procesos básicos.
Madrid: Síntesis.
Beltrán, J. (2003). Procesos, estrategias
y técnicas de aprendizaje. España:
Síntesis.
Román, J. M; Gallego, S (1994).
ACRA, Escalas de Estrategias de
Aprendizaje. Madrid: TEA, S.A.
Bertel, P., y Martínez, J. (2013).
Preferencia de Estilos y uso de estrategias
de aprendizaje en los estudiantes
de la Universidad de Sucre.
Revisalud, (1) 1- 57.
Bravo, A. A. (2009). Relación entre
la comprensión lectora y las estrategias
de aprendizaje en estudiantes
de secundaria en una institución de
Lima. Red de Revistas Científicas de
América Latina y el Caribe, España
y Portugal, (12) 207-223.
Carballo, García y González
(2012). Estrategias atencionales y
rendimiento académico en estudiantes
de secundaria. Revista Latinoamericana
de Psicología. (40),
-132.
Castelló, M., y Liesa, E. M. (2012).
El conocimiento estratégico durante
el estudio de textos de educación
secundaria. Red de Revistas Científicas
de América Latina y el Caribe,
España y Portugal, (44) 125-141
Castello,C y Monerero. (2011). El
Conocimiento estratégico durante
el estudio de textos en la enseñanza
secundaria. Red de Revistas Científicas
de América Latina y el Caribe,
España y Portugal, (44)125-141.
Canal, E. (2007). Estrategias de
aprendizaje y rendimiento académico
de los estudiantes del Instituto Superior
Pedagógico público de educación
inicial. Intercambio. (12) 10.
Dansereau, D. F. (1985). Learning
strategy research. En J.V. Segal, S.F.
Chipman y R. Glaser (Eds.), Thinking
and learning skills. Vol 1: Relating
instruction toresearch. Hillsdale,
NJ: Erlbaum.
Díaz Barriga, F.; Hernández Rojas,
G. (2010). Estrategias Docentes para
un aprendizaje significativo. Tercera
Edición. México: Mac Graw Hill.
Escurra, L M; Delgado, A; Sotil,
A; Pequeña, J; Quezada, R; Rivas, G;
Solis, R Y Santos, J. (2004). Influencia
de las estrategias de aprendizaje y la
reflexión activa sobre el rendimiento
escolar de los alumnos de quinto
año de secundaria de la ciudad de
Lima. Revista de investigación en
psicología, (7), 26.
Gonzáles, M., y Díaz, A. (2006).
La importancia de promover en el
aula estrategias de aprendizaje para
elevar el nivel académico en los estudiantes
de psicología por el Centro
Universitario José Martí Pérez.
Revista Iberoamérica de Educación,
(24) 11-17.
Lozano, González, Núñez, Lozano
Fernández Y Álvarez. (2001).
Estrategias de aprendizaje, género
y rendimiento académico. Revista
Galego-Portuguesa de Psicología e
Educación. (7), 203-216.
Marugán, M., Carbonero, M.,
León, B., Y Galán, M. (2013). Análisis
del uso de estrategias de recuperación
de la información por alumnos
con alta capacidad intelectual
(9-14 años) en función del género,
edad, nivel educativo y creatividad.
Revista de investigación Educativa,
(31), 185-198.
Martín Del Buey, F, Granados, P,
Martín, E Juárez, A. Y García, A.
(2001). Desarrollo de la personalidad
eficaz en contextos educativos.
Programa Integrado de Acción.
Oviedo: FMB.
Ministerio De Educación Nacional.
(2014). Ley 115 de Febrero 8 de
Monereo, C., Pérez Cabaní, M. L.,
Palma Muñoz, M., Muntada, M. C.,
Y Castelló Badia, M. (2007). Estrategias
de Enseñanza y Aprendizaje:
Formación del profesorado y aplicación
en la escuela. Barcelona: Editorial
Grao.
Nisbet, J.; Shucksmith, J. (1986).
Estrategias de aprendizaje. Santillana:
Madrid.
Orrego, y Díaz. (2010). Empleo de
estrategias de aprendizaje de lenguas
extranjeras: inglés y francés.
De Investigación Acción y Evaluación
en Lenguas Extranjeras.
Palmer, J. D. y Goetz, E. T. (1988).
Selection and use of study strategies:
The role of the studier’s beliefs
about self and strategies. En
C. E. Weinstein, E. T. Goetz y P. A.
Alexander (Eds.), Learning and study
strategies: Issues in assessment,
instruction and evaluation. New
York: Academic Press.
Pozo, J. I. (1990). Estrategias de
aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios y
A. Marchesi (Compils.), Desarrollo
psicológico y educación, II. Psicología
de la Educación. Madrid: Alianza.
Pozo, J., y Monereo, C.1999. El
aprendizaje estratégico. Madrid:
Santillana Aula XXI.
Pozo, J.I. y Postigo, I. (1993). Las
estrategias de aprendizaje como
contenido del currículo. En C. Monereo
(comp.): Las estrategias de
aprendizaje: Procesos, contenidos
e interacción. Barcelona: Ediciones
Doménech.
Román J. y Gallego S. (1994).
ACRA Escalas de estrategias de
aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones
S. A.
Valle, A; González, L, Cuevas,
L.M y Núñez, J.C. (1996). Metas académicas
de los estudiantes Universitarios
y su relación con otras variables
cognitivo-motivacionales. Tesis
Doctoral. Universidad de la Coruña.
España.
Weiten, W. (2006). Psicología: Temas
y Variaciones. 6 Edición. México:
Cengage Learning Editores S.A.
Weinstein, C. E. y Mayer, R. E.
(1986). The teaching of learning
strategies. En M. C. Wittrock (Ed.),
Handbook of research on teaching.
New York: McMillan.
Weisten. (1988). Estrategias de
aprendizaje. En Beltrán, J.A., Bueno,
J.A. (Eds.): Psicología de la educación.
Marcombo, Barcelona.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).