Variables that show bullying in a university context

Authors

  • José Jesús Trujillo Corporación Universitaria del Caribe (CECAR)
  • Kelly Romero-Acosta

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i1.668

Keywords:

bullying, agresividad, victimización, prosocialidad, universidad

Abstract

In the current study a number of dimensions that determine the coexistence between peers, in a university context, are analyzed. In order to do this, we used the Conduct and Social Experiences in Class Questionnaire, which aims to identify students at risk for aggressive behavior or victimization so as to prevent bullying situations. This instrument was administered to four groups of psychology students, three groups from third semester and one group from fifth semester. The research found that groups with high level of prosocial behavior showed low levels of aggression and victimization. It was also found that most students who were victims were perpetrator too. These findings may interest to psycho-educational practice.

Key words: Bullying , aggression, victimization , prosociality , university

References

Abeijón, J. A. (2011). La violencia

en su contexto. En Pereira, R.

(Coord.): Psicoterapia de la violencia

filio-parental. Entre el secreto y

la vergüenza. (pp. 24 - 44). Madrid:

Morata.

Avilés, J.M. (2006). Bullying: el

maltrato entre iguales. Agresores,

víctimas y testigos en la escuela.

Salamanca. Amarú.

Aviles, M. J. (2009). Victimización

Percibida y bullying. Factores diferenciales

entre víctimas. Boletín de

Psicología, 95, 7-28.

Centro Reina Sofía (2008). Maltrato

de personas mayores en la familia

en España.

Valencia: Centro Reina Sofía.

Cerezo, F. (1997). Conductas

agresivas en la edad escolar. Madrid:

Pirámide.

Cerezo, F. (2001). La violencia en

las aulas. Análisis y propuestas de

intervención. Madrid: Pirámide.

Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización

entre escolares. El bullying:

estrategias de identificación

y elementos para le intervención a

través del Test Bull-S. Revista Electrónica

de Investigación Psicoeducativa,

(2), 333-352.

Collel, J. C., y Escudé, C. M.

(2006a). El acoso escolar: un enfoque

psicopatológico. Anuario de Psicología

Clínica y de la Salud, 2, 9 – 14.

Collell, J. y Escudé, C. (2006b).

Maltrato entre alumnos (I). Presentación

d’un cuestionario para

evaluar les relaciones entre iguales.

CESC Conducta y experiencies sociales

a clase. Ámbits de Psicopedagogia

, 18, 812.

Collell, J. y Escudé, C. (2006c).

Maltrato entre alumnos (II). Administración

del CESC (Conducta y

experiencias sociales en clase). Ámbits

de Psicopedagogia, 18, 1321.

Craig, W. y Pepler, D. (2007).

Understanding bullying: From

research to practice. Canadian

Psychology, 48, 2, 86–93.

Crick, N. R., Grotpeter, J. K. y

Rockhill, C. M. (1999). A social information-

processing approach to

children’s loneliness. En K. J. Rotenberg

y S. Hymel (Eds.), Loneliness

in childhood and adolescence.

New York: Cambridge University

Press.

Delgado, A. C. (2010). Acciones

agresivas en el medio escolar: sentido

subjetivo. Psicología desde el

Caribe. Universidad del Norte., 25,

- 245.

Díaz-Aguado, M. J. (2006). El

acoso escolar y la prevención de la

violencia desde la familia. Una guía

para ayudar a la familia y a la escuela

a detectar, prevenir y tratar

los problemas relacionados con el

acoso escolar y otras formas de violencia.

Madrid: Consejería de Familia

y Asuntos Sociales.

Echeburúa, E., Fernández-Montalvo,

J. y Amor, P. J. (2002). Vivir

sin violencia: aprender un nuevo

estilo de vida. Madrid: Pirámide.

Eisenberg, N. y Fabes, R. (1998).

Prosocial development. En Damon,

W, y Eisenberg, N. (eds.). Handbook

of child Psychology. Social,

emotional and personality development.

New York: John Wiley.

Gifford-Smith, M. E. & Brownell,

C. A. (2003). Childhood peer relationships:

social acceptance, friendships,

and social network. Journal

of School Psychology, 41, 235-284.

Hoffman, M.L. (2000). Empathy

and Moral Development. Implications

for care and justice. New

York: Cambridge University Press.

Hollingshead, A.B. (2011). Four

factor index of social status. Yale

Journal of Sociology, 8, 21–52. Recuperado

de:

http://www.yale.edu/sociology/

yjs/yjs_fall_2011.pdf

Hoyos, O. L., Llanos, M. y Valega,

S. J. (2011). El maltrato entre iguales

por abuso de poder en el contexto

universitario: incidencia, manifestaciones

y estrategias de solución.

Universitas Psychologica, 11(3),

-802.

McDougall, L. (1999). A Study of

bullying in Further Education. Pastoral

Care in Education, 1(2), 31-37

Musitu, G., Suárez, C y Del Moral,

G. (2013). El bullying en los

centros educativos: propuestas de

intervención de adolescentes, profesorado

y padres. Apuntes de Psicología,

(2), 203-213.

Olweus, D. (1983). Low school

achievment and aggresive behaviour

in adolescent boys. En D.Magnusson y V. Allen (Eds.). Human

development. An interactional perspective.

New York: Academic Press.

Paredes, O. L., Sanabria-Ferrand,

P. A., González-Quevedo, L. A., &

Moreno R. S. (2010). Bullying en las

facultades de medicina colombianas:

mito o realidad. Revista Med,

(2), 161-172.

Ramos, M. J. (2008). Violencia y

victimización en adolescentes escolares.

Sevilla: Universidad Pablo de

Olavide.

Roche, R. (1992). “ETICKÁ

VYCHOVA”. Orbis Pictus Istropolitana.

Bratislava. ISBN 80-7158-

-5.

Salmivalli, C, Lagerspetz, K.,

Björkqvist, K., Österman, K., Kaukiainen,

A. (1996). Bullying as a

group process: Participant Roles

and their relations to Social Status

Within the group. Aggressive Behavior,

, 1-15.

Salmivalli, C. (1999). Participant

role approach to school bullying:

implications for interventions.

Journal of Adolescence, 22, 453-459.

Sanmartín, J. (2000). La violencia

y sus claves. Barcelona: Ariel.

Sheridan, S. M., Bush, E. S. y Warnes,

E. D. (2003). Childhood Peer

Relationships in Context. Journal

of School Psychology, 41, 285-292.

Valdés, A. A., Carlos, E. A. y Torres,

A. (2012). Diferencias en la

situación socioeconómica, clima y

ajuste familiar de estudiantes con

reportes de bullying y sin ellos. Psicología

desde el Caribe. Universidad

del Norte, 29(3), 616-631.

Vásquez, F., Ávila, N., Marques,

L., Martínez, G., Mercado, J., Severiche,

J. (2010). Inteligencia emocional

e índices de bullying en

estudiantes de psicología de una

universidad privada de Barranquilla,

Colombia. Psicogente. 13(24).

-328.

Zahn-Waxler, C. y Smith, D.

(1992). The development of prosocial

behavior. En V. Van Hasselt y

H. Michel (eds.). Handbook of social

development: A lifespan perspective.

Perspectives in developmental

psychology (pp. 181-188).

New York: Plenum Press

How to Cite

Trujillo, J. J., & Romero-Acosta, K. (2016). Variables that show bullying in a university context. REVISTA ENCUENTROS, 14(1). https://doi.org/10.15665/re.v14i1.668