Family Educational Practices in the development of social skills rumble between two five year old and in the city of Medellin
DOI:
https://doi.org/10.15665/.v16i01.635Keywords:
Contexto familiar, desempeño social, habilidades sociales, prácticas educativas familiares.Abstract
Article derivative aimed at analyzing the relationships present family educational practices and performance in social skills of children between 2 and 5 years old in the city of Medellín research. The actions of the parents were evaluated from educational practices family: authoritarian, permissive balanced and the Family Educational Practices Scale (PEF) Alonso and Román (2003) and played by six social behavioral repertoires studied by Monjas (2000). The research was descriptive correlational. It worked with a sample of 100 children and their families. The results show respect to family educational practices that increased use of authoritarian and permissive strategies by less developed families of codes to interact with other people present children, in contrast to more balanced presence of further development practices repertoires to interact with other.References
Adrian, J.E., Clemente, R. & Villanueva, M.L. (2006). Atribución emocional dependiente de las creencias falsas: relaciones con la interacción social entre iguales y lenguaje de los niños. Revista infancia y aprendizaje, 299 (2), 191.
Aguirre, E. (2000). Socialización y prácticas de crianza. En Aguirre, E.&Durán, E. (Ed). Socialización: Practicas de crianza y cuidado de la salud. Bogotá, D. C., CES -Universidad Nacional de Colombia.
Aluja, A., del Barrio, V., & García, L. F. (2007). Personalidad, valores sociales y satisfacción de pareja como factores predictores de los estilos de crianza parentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, pp. 725-737
Amescua, J.A., Pichardo, M. & Fernández, E. (2002). Importancia del clima familiar en la adaptación personal y social de los adolescentes. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones dem Psicología, 55 (4), 575-590
Ballesteros, B.P. (1995). El conflicto marital y su relación con problemas de ajuste con los niños. Bogotá: Fundación Universitaria Konrad Lorenz
Baumrind, D. (1970). Socialization and instrumental competence in young children. Children, 26(2), 104-119.
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental psychology monographs, 4, 1-103.
Bornstein, M. H. (Ed.). (2002). Handbook of Parenting: Practical Issues in Parenting (2nd ed., Vol. 5). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Bornstein, M. H., Hahn, C.-S., & Haynes, O. M. (2011). Maternal personality, parenting cognitions, and parenting practices. Developmental Psychology, 31, 193-209.
Bornstein, M. H., Hahn, C.-S., & Haynes, O. M. (2011) Maternal personality, parenting cognitions, and parenting practices. Developmental Psychology,
Bradley, R. H. & Caldwell, B. M. (1995) ‘Caregiving and the regulation of child growth and development: describing proximal aspects of the caregiving system’, Developmental Review, Vol. 15, pp. 38–85
Caballo, V. E. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Ma-drid: Siglo Veintiuno. En M.I Monjas y B. González Moreno (1998). Las habilidades Sociales en el Curriculo. (pp. 146). España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General de Educación y Formación Profesional. Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Camacho-Gómez, C. & Camacho- Calvo, M. (2005). Habilidades sociales en la infancia. Revista profesional española de terapia cognitivo-conductual, 3 (1), 1-27.
Campo, M.E, Castaño, W. & Valencia, M.N. (2013). El proceso de adaptación escolar y el desempeño académico como apuesta para la calidad educativa. (Tesis de Maestría no publicada). Universidad de Manizales: Manizales.
Chang, S. & Dodge, M. (2003). Harsh parenting in relation of child emotion regulation and aggression. Journal of family psychology. 17(4), 598-606.
Eisenberg, N., Losoya, S., Fabes, R.A.,Guthrie, I.K., Reiser, M.,Murphy, B.,Shepard, S.A., Poulin, R. y Padgett, S.J. (2001). Parental socialization and childrens dysregulated ex-pression of emotion and externalizing problems. Journal of family Psychology, 15(2), 183-205
Eisenberg, N., Valiente, C., Morris, A. S., Fabes, R. A., Cumberland, A., Reiser, M., Gershoff, E. T., Shepard, S. A., & Losoya, S. (2003). Longitudinal relations among parental emotional expressivity, children’s regulation, and quality of socioemotional functioning. Developmental Psychology, 39, 2–19.
Elliot, S., & Gresham, F. (1991). Social skills intervention guide. Austin, TX: Pro-ed.
Florsheim, P., Tolan, P. H. &Gorman-Smith, D. (1996). Family processes and risk for exter-nalizing behavior problems among African American and Hispanic boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(6), 1222-1230
Gallego, M. T. (2012, septiembre-diciembre). Prácticas de crianza de buen trato en familias monoparentales femeninas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 37.
García, (2005). Habilidades sociales, clima familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Liberabit revista de psicología, 011, 63-74. Lima, Perú.
Garcia, M. D., Ramirez, G. & Lima, A. (1998). La construcción de valores en la familia. En M.J Rodrigo y Jesus Palacios (Coords). Familia y desarrollo humano (pp. 201- 221). Madrid: Alianza Editorial.
García, J. &Román, J.M. (2003). Escala de Identificación de Prácticas Educativas Familiares. Madrid: CEPE, S.L
García, J. & Román, J.M. (2005). Practicas educativas familiares y autoestima. Psicothema, 17 (1), 76-82.
Grusec, J.E. (2002): Parental socialization and children´s acquisition of values. En M.H. BORNSTEIN (Ed.), Handbook of Parenting. Vol 5. Practical issues in parenting; 143-167. Mahwah, N.J., Erlbaum.
Grusec, J. E., Goodnow, J. J. & Kuczynski, L. (2000) New directions in analyses of parenting contributions to children’s acquisition of values. Child Development, 71, 205-211.
Fernández, I. (2003). Influencia de los estilos de paternidad en el Desarrollo cognoscitivo y socioemocional de los preescolares. Rey de Enseñanza e Investigación en Psicología, 6, 1-29.
Henao, G.C & Garcia, M.A (2009). Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas. Revista latinoamericana de ciencias sociales .niñez y juventud 7(2): 785-802
Hundert, J. (1995). Enhancing social competence in young tudents. Austin, TX: pro ed. En M.I Monjas y B. González Moreno (1998). Las habilidades Sociales en el Curriculo. 146. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General de Edu-cación y Formación Profesional. Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Isaza, L. (2013). Una aproximación a los contextos familiar y escolar como posibilitadores del desarrollo social. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1 (2), 39-45
Isaza, L. & Henao, G.C. (2010). El desempeño en habilidades sociales en niños, de dos y tres años de edad, y su relación con los estilos de interacción parental. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3).
Isaza, L. & Henao, G. C. (2012). Influencia del clima sociofamiliar y estilos de interacción parental sobre el desarrollo de habilidades sociales en niños y niñas. Revista Persona, 15, 253-271.
Lansford, J.E., Bornstein, M.H., Dodge, K.A., Skinner, A.T., Putnick, D.L., & Deater-Deckard, K. (2011). Attributions and Attitudes of Mothers and Fathers in the United States. Parenting: Science and Practice, 11, 199-213.
Lacunza, A. B. & Contini, N. (2009). Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza. Cienc. Psicol. [Online] ,3 (1) ,57-66.
Mestre, M. V., Samper, P., Tur, A. & Díez, I. (2001). Estilos de crianza y desarrollo prosocial de los hijos. Revista de Psicología General y Aplicada, 54, 691-703.
Mestre, M. V., Frías, D., Samper, P. & Nácher, M. J. (2003). Estilos de crianza y variables personales como factores de riesgo de la conducta agresiva. Revista Mexicana de Psicología, 20(2), 189-199.
Mestre, M., Tur, A., Samper, P., Nácher, M. & Cortés, M. (2007). Estilos de crianza en la adolescencia y su relación con el comportamiento prosocial. Revista latinoamericana de psicología., 39(2), 211-225.
Miranda, A.& Pérez, J. (2005) Socialización familiar, pese a todo. Libro de ponencias. Congreso Ser Adolescente Hoy (339- 350) Madrid: Fundación ayuda contra la drogadicción
Monjas, M. I. (2000) Programa de Enseñanza de Habilidades de Interacción Social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial CEPE
Morrison, F. J. & Cooney, R.M. (2002): Parenting and academic achievement: multiple paths to early literacy. En J.G. Borkowski, S.L. Ramey Y M. Bristol-Power (Eds.), Parenting and the child´s world. Influences on academic, intellectual, and social-emotional development (141-160) Mahwah, NJ, Erlbaum.
Richaud de Minzi, M. C. (2005). Estilos parentalesy estrategias de afrontamiento en niños. Revista Latinoamericana de Psicología, 37(1), pp. 47-58.
Rivera, M. (2008). Desarrollando habilidades sociales en los niños y niñas a través del juego. Recuperado de: http://portal.oas.org/LinkClick.aspx?fileticket=YCYq9LHk1tw%3D&tabid=1282&mid=3693
Rogoff, B. (1998): Cognition as a collaborative process. En W. Damon (Ed. De La Serie) Y D. Kuhn Y R.S. Siegler (Eds. del volumen), Handbook of Child Psychology. Vol. 2. Cognition, perception, and language (679-744) New York, Wiley.
Samadzadeh, M., Abbasi, M. & Shahbazzadegan, B. (2011). Survey of relationship between psychological hardiness, thinking styles and social skills with high school student’s academic progress in Arak city. Procedia - Social and Behavioral Sciences 28, 286-292.
Solís-Cámara, P & Díaz, M. (2007). Relaciones entre creencias y prácticas de crianza de padres con niños pequeños. Anales de psicología, 23, (2), 177-184.
Sorribes, S. & García, F. J. (1996): Los estilos disciplinarios paternos. En R. A. Clemente Y C. Hernández (Eds.), Contextos de desarrollo psicológico y educación. (151-170) Granada, Aljibe
Sroufe, A (2000). Desarrollo emocional. La organización de la vida emocional en los primeros años. México: Oxford University Press.
Stoolmiller, M. (2001). Synergistic interaction of child manageability problems and parentsdiscipline tactics in predicting future growth in externalizing behavior for boys. Developmental Psychology. 37(6), 814-825.
Santrock, J.W. (2003) Adolescencia. Madrid: McGraw-Hill.
Torío, S., Peña, J. V. & Rodríguez, M. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría de la educación, 20, 151-178
Villarroel, G., & Sánchez, X. (2002). Relación familia y escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Revista Estudios Pedagógicos, 28, 123-141.
Williams, W.M. Y Sternberg, R.J. (2002): How parents can maximize children´s cognitive abilities. En M.H. Bornstein (Ed.), Handbook of Parenting. Vol 5. Practical issues in parenting (169-194) Mahwah, NJ, Erlbaum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).