The impact of funding for public state universities in Mexico on the quality of education
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic..3397Keywords:
Quality education, Education, Higuer Education Institutions, Sustainable Development Goal 4 (SDG4)Abstract
This research aims to centrally analyze the impact of state and federal public funding allocated to public state higher education institutions in Mexico on the performance of scientific research. Through the review of previous studies, international indicators, and government official data, a database of indicators was created for comparison and correlation. The findings presented highlight the importance of allocating adequate resources and contribute to the understanding of how funding can influence performance in scientific research, innovation, social impact, and, consequently, the continuous improvement of the quality of education in the universities under analysis. Finally, it provides recommendations to strengthen this link for the benefit of students and society.
References
ANUES. (2022). Anuerio de Educación Superior 2021 - 2022. Obtenido de http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior
Banco Mundial. (a2020). La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente. Obtenido de https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19-coronavirus-educacion-america-latina#:~:text=%22Hay%20dos%20factores%20muy%20problem%C3%A1ticos,%22
Banco Mundial, b2020. Gasto público en educación, total (% del PIB) - Latin America & Caribbean. Obtenido de Instituto de Estadística de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura ( UNESCO ).: https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=ZJ
Baltodano-García, G. (2021). La Calidad de la Educación Superior: Reflexiones sobre las evaluaciones académicas. Revista Ciencia Jurídica y Política 7 (14), 8-12
Bok, D. (2003). Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton University Press.
Castillo Montemayor, E. A., Álvarez Medina, M. T., & Ochoa Jiménez, S. (2016). Gestión de mejora del desempeño institucional enfocado en el desempeño individual docente con base en factores de la Cultura organizacional en una U. Mexicana. Research article. Obtenido de http://www.cyta.com.ar/ta1502/v15n2a3.htm
CEPAL. (2022). Pobreza extrema en la región sube a 86 millones en 2021 como consecuencia de la profundización de la crisis social y sanitaria derivada de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Obtenido de https://www.cepal.org/es/comunicados/pobreza-extrema-la-region-sube-86-millones-2021-como-consecuencia-la-profundizacion-la
COPAES. (2021). Primera encuesta Nacional sobre calidad y acreditación en la Educación superior de México hacia una nueva normatividad Post-COVID. México. Obtenido de https://www.copaes.org/analisis_encuesta.html
Hernández, Fernández, & Baptista. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Leyva Cordero, O., Baltodano-García, G. & Hernández Paz, A. (2021). La cultura organizacional como mecanismo para mejorar la gobernabilidad de Instituciones de Educación Superior de México y Nicaragua. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 8 (14), 1-25.
Mendoza Rojas, J (2022). Modelo y política de financiamiento que garantice. La obligatoriedad y gratuidad de la educación superior. Secretaría de Educación Superior. https://www.puees.unam.mx/curso2022/materiales/Sesion10/ModeloPoliticaDeFinanciamientoCompleto2022.pdf
Naciones Unidas. (28 de 9 de 2023). Educación superior. Obtenido de https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n-superior#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20superior%20permite%20a,sus%20comunidades%20y%20del%20mundo.
Guerrero-Vega, R. & Flores-Montes, J. (2023). Relación de la mediación como método de solución de conflicto y la responsabilidad social de las empresas: un aporte a la construcción de paz y el desarrollo sostenible. Revista veritas et scientia 12 (01)
SCIMAGO. (2023). Scimago Institute Ranking Latamamerica. Obtenido de https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&country=Latin%20America
Secretaría de Educación Superior. (2022). Subsidio Ordinario 2022 de la U.es públicas estatales. Obtenido de https://dgesui.ses.sep.gob.mx/sep.subsidioentransparencia.mx/2022/subsidio-ordinario/U(2022). Modelo y política de financiamiento que garantice. La obligatoriedad y gratuidad de la educación superiorPE
Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic Capitalism and the New Economy. Markets, State, and Higher Education. Baltimore: Johns Hopkins University.
UNESCO. (2021). El Financiamiento de la educación en América Latina: investigaciones y estudios 2013-2019. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380346
Uribe Urán, A., & Linarez Callejas, R. (2017). La Cultura Organizacional, elemento
Valenzuela, P., & Yánez, N. (2022). Trayectoria y políticas de inclusión en educación superior en América Latina y el Caribe en el contexto de la pandemia. CEPAL. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/47877/1/S2200364_es.pdf
Villalobos Carballo, F. (2017). Los conceptos de fondeo y financiamiento en el desarrollo de proyectos por medio de participación público-privada (PPP). Infraestructura Vial, 19(34). Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-37052017000200010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Baltodano-García , Dr. Leyva-Cordero, Dr. Ganga-Contreras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).