The impact of funding for public state universities in Mexico on the quality of education

Authors

  • Gabriela Baltodano-García Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Oswaldo Leyva-Cordero Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Francisco Ganga-Contreras Universidad de Tarapacá

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic..3397

Keywords:

Quality education, Education, Higuer Education Institutions, Sustainable Development Goal 4 (SDG4)

Abstract

This research aims to centrally analyze the impact of state and federal public funding allocated to public state higher education institutions in Mexico on the performance of scientific research. Through the review of previous studies, international indicators, and government official data, a database of indicators was created for comparison and correlation. The findings presented highlight the importance of allocating adequate resources and contribute to the understanding of how funding can influence performance in scientific research, innovation, social impact, and, consequently, the continuous improvement of the quality of education in the universities under analysis. Finally, it provides recommendations to strengthen this link for the benefit of students and society.

Author Biography

Gabriela Baltodano-García , Universidad Autónoma de Nuevo León

Candidata a Doctora en Filosofía con orientación en Relaciones Internacionales, Negocios y Diplomacia por la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales por la Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

References

ANUES. (2022). Anuerio de Educación Superior 2021 - 2022. Obtenido de http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior

Banco Mundial. (a2020). La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente. Obtenido de https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19-coronavirus-educacion-america-latina#:~:text=%22Hay%20dos%20factores%20muy%20problem%C3%A1ticos,%22

Banco Mundial, b2020. Gasto público en educación, total (% del PIB) - Latin America & Caribbean. Obtenido de Instituto de Estadística de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura ( UNESCO ).: https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=ZJ

Baltodano-García, G. (2021). La Calidad de la Educación Superior: Reflexiones sobre las evaluaciones académicas. Revista Ciencia Jurídica y Política 7 (14), 8-12

Bok, D. (2003). Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton University Press.

Castillo Montemayor, E. A., Álvarez Medina, M. T., & Ochoa Jiménez, S. (2016). Gestión de mejora del desempeño institucional enfocado en el desempeño individual docente con base en factores de la Cultura organizacional en una U. Mexicana. Research article. Obtenido de http://www.cyta.com.ar/ta1502/v15n2a3.htm

CEPAL. (2022). Pobreza extrema en la región sube a 86 millones en 2021 como consecuencia de la profundización de la crisis social y sanitaria derivada de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Obtenido de https://www.cepal.org/es/comunicados/pobreza-extrema-la-region-sube-86-millones-2021-como-consecuencia-la-profundizacion-la

COPAES. (2021). Primera encuesta Nacional sobre calidad y acreditación en la Educación superior de México hacia una nueva normatividad Post-COVID. México. Obtenido de https://www.copaes.org/analisis_encuesta.html

Hernández, Fernández, & Baptista. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Leyva Cordero, O., Baltodano-García, G. & Hernández Paz, A. (2021). La cultura organizacional como mecanismo para mejorar la gobernabilidad de Instituciones de Educación Superior de México y Nicaragua. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 8 (14), 1-25.

Mendoza Rojas, J (2022). Modelo y política de financiamiento que garantice. La obligatoriedad y gratuidad de la educación superior. Secretaría de Educación Superior. https://www.puees.unam.mx/curso2022/materiales/Sesion10/ModeloPoliticaDeFinanciamientoCompleto2022.pdf

Naciones Unidas. (28 de 9 de 2023). Educación superior. Obtenido de https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n-superior#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20superior%20permite%20a,sus%20comunidades%20y%20del%20mundo.

Guerrero-Vega, R. & Flores-Montes, J. (2023). Relación de la mediación como método de solución de conflicto y la responsabilidad social de las empresas: un aporte a la construcción de paz y el desarrollo sostenible. Revista veritas et scientia 12 (01)

SCIMAGO. (2023). Scimago Institute Ranking Latamamerica. Obtenido de https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&country=Latin%20America

Secretaría de Educación Superior. (2022). Subsidio Ordinario 2022 de la U.es públicas estatales. Obtenido de https://dgesui.ses.sep.gob.mx/sep.subsidioentransparencia.mx/2022/subsidio-ordinario/U(2022). Modelo y política de financiamiento que garantice. La obligatoriedad y gratuidad de la educación superiorPE

Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic Capitalism and the New Economy. Markets, State, and Higher Education. Baltimore: Johns Hopkins University.

UNESCO. (2021). El Financiamiento de la educación en América Latina: investigaciones y estudios 2013-2019. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380346

Uribe Urán, A., & Linarez Callejas, R. (2017). La Cultura Organizacional, elemento

Valenzuela, P., & Yánez, N. (2022). Trayectoria y políticas de inclusión en educación superior en América Latina y el Caribe en el contexto de la pandemia. CEPAL. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/47877/1/S2200364_es.pdf

Villalobos Carballo, F. (2017). Los conceptos de fondeo y financiamiento en el desarrollo de proyectos por medio de participación público-privada (PPP). Infraestructura Vial, 19(34). Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-37052017000200010

Downloads

Published

2024-08-20

How to Cite

Baltodano-García , G., Leyva-Cordero, O., & Ganga-Contreras, F. (2024). The impact of funding for public state universities in Mexico on the quality of education. Encuentros, 22(02-Julio-dic.), 91-104. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-dic.3397