Characterization of the specialized knowledge of the teacher who teaches the hyperbola through ICT

Authors

  • Ivan Padilla Escorcia Universidad del Atlantico
  • Jenny Patricia Acevedo-Rincón Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic..3253

Keywords:

SPECIALIZED KNOWLEDGE, MATHEMATICS TEACHER, TICS, HYPERBOLE, MATHEMATICS TEACHING, Specialized knowledge, mathematics teacher, Itcs, hyperbole, mathematics teaching.

Abstract

Currently Information and Communication Technologies (ICT) have become relevant in the practices of mathematics teachers, national guidelines have demanded that this be an integrated competence in graduates. However, given the flexibility in the country that any professional with training for a degree in Mathematics can work as a teacher, it prevents teachers from using technological resources effectively and according to today's educational needs. day. Thus, the objective of this research is to characterize the specialized knowledge of the mathematics teacher who teaches the modeling of the hyperbola and its parts through ICT. The approach of this research is qualitative, with an instrumental type case study design, the questionnaire and non-participant observation are used as information collection techniques to a teacher who teaches mathematics in tenth of secondary school using ICT, especially the GeoGebra software. Among the relationships found in this research is the knowledge of the practices and teaching of mathematics as an approximation to the graphic modeling of the hyperbola through GeoGebra.

References

Advíncula, E; Beteta, M; León, J; Torres, I; Montes, M. (2021). El conocimiento matemático del profesor acerca de la parábola: diseño de instrumento para su investigación. Uniciencia, Vol. 35(1), pp. 1-22, http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.12

Carrillo, J; Climent, N; Contreras, L & Muñoz, M. (2013). Determining specialized knowledge for mathematics. In Proceedings of the CERME (Vol 8, pp. 2985-2994)

Carrillo, J; Climent, N; Montes, M; Contreras, L; Flores, E; Escudero, D; Vasco, D; Rojas, N; Flores, P; Aguilar, A; Ribeiro & M; Muñoz, M. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, Págs (236-253), DOI: 10.1080/14794802.2018.1479981.

Chizwina, S. & Mhakure, D. (2018). Exploring how the Attributes of Technology Affect Adoption in Teaching Mathematics in a Higher Education Institution in South Africa. Science and Technology Education, 276-286.

Espinosa- Vásquez, G; Zakaryan, D. & Carrillo, J. (2018). El conocimiento especializado del profesor de matemáticas en el uso de la analogía en la enseñanza del concepto de función. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Vol. 21(3), pp. 301- 324, DOI: 10.12802/relime.18.2133

Flores, E; Escudero, D; Montes, M; Aguilar, Álvaro; & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. Publisher Universidad de Huelva Publicaciones, pp. 57 -72

Granados-Ortiz, C., y Padilla-Escorcia, I. (2021). El aprendizaje gráfico de la recta tangente a través de la modelación de las secciones cónicas utilizando GeoGebra. Revista Científica, 40(1), 118-132. https://doi.org/10.14483/23448350.16137

Hillmayr, D; Ziernwald, L; Reinhold, F; Hofer, S. & Reiss, K. (2020). The potential of digital tools to enhance mathematics and science learning in secondary schools: A context-specific meta-analysis. Computers & Education, Vol. 153, pp. 1-25, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103897.

Lima, I. (2017). Perspectivas del conocimiento especializado del profesor de matemáticas como elemento de su desarrollo profesional. Tecné Episteme y Didaxis, N.42, pp. 175-191

Montes, M. (2015). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas acerca del infinito. Un estudio de caso. Universidad de Huelva – Departamento de Didáctica de las Ciencias y la Filosofía. Huelva

Montes, M. & Carrillo, J. (2017). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas acerca del infinito. Bolema; Vol. 31(57), pp. 114-134, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a06

Montes, M; Contreras, L. & Carrillo, J. (2017). Maestro, ¿cuál es el número más grande que existe? Trascendiendo el currículum en la exploración del conocimiento especializado del profesor. Avances de Investigación en Educación Matemática, N. 13, pp. 5 – 20, Sociedad Española de Investigación en Educción Matemática (SEIEM)

Muñoz, M; Liñan, M. & Ribeiro, M. (2017). Conocimiento especializado para enseñar la operación resta en Educación Infantil. Cadernos de Pesquisa, Vol. 24(n. Especial), pp. 1-17, doi: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24nespecialp4-19.

OCDE (2019). Estrategias de Competencia de la OCDE 2019. Competencias para construir un futuro mejor. Ed. 21 Fundación Santillana: OCDE

Padilla-Escorcia, I., y Acevedo-Rincón, J. (2021). Conocimiento especializado del profesor que enseña la reflexión de la función trigonométrica seno: mediaciones con TIC. Eco matemático, 12(1), 90-104.https://doi.org/10.22463/17948231.3072

Padilla-Escorcia, I., y Acevedo-Rincón, J. (2022). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas en la enseñanza de la modelación de la elipse a través de recursos tecnológicos. Revista Lasallista de Investigación, 19(1), 67-83. DOI: https://doi.org/10.22507/10.22507/rli.v19n1a4

Padilla-Escorcia, I., Conde-Carmona, R., y Tovar-Ortega, T. (2022). Recursos tecnológicos utilizados por profesores universitarios de carreras de ingeniería, en tiempos de virtualidad en Barranquilla (Colombia). Tecnura, 26(72) 1-27. https://doi.org/10.14483/22487638.18277

Padilla-Escorcia, I. (2022). Caracterización del conocimiento especializado del profesor en la modelación de las funciones trigonométricas en GeoGebra. Encuentros, 20(2), 23-39. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2850

Padilla-Escorcia, I., Acevedo-Rincón, J., y Montes-Navarro, M. (2023). Specialised Knowledge of Mathematics Teacher to Teach through Modelling using ICTS. Acta Scientiae, 25(1), 160-195. DOI: 10.17648/acta.scientiae.7363

Padilla-Escorcia, I., y Conde-Carmona, R. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas: un análisis cualitativo. Revista Virtual Católica del Norte, 60, 116-136. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a7

UNESCO. (2017). E2030: Educación y Habilidades para el Siglo XXI. Santiago de Chile. UNESCO.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Ediciones Morata, S.L

Stake, R. (2010). Qualitative research. Studying how things work. The Gilford Press. New York - London

Stake, R. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of qualitative research, pp. 443 – 466.

Stein, H., Gurevich, I. & Gorev, D. (2020). Integration of technology by novice mathematics teachers – what facilitates such integration and what makes it difficult? Education and Information Technologies, 25(1), 141 -161. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09950-y

Published

2023-12-11

How to Cite

Padilla Escorcia, I., & Acevedo-Rincón , J. P. . (2023). Characterization of the specialized knowledge of the teacher who teaches the hyperbola through ICT. REVISTA ENCUENTROS, 21(02-Julio-Dic.), 1-14. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic.3253