Temporal self-determination of teachers: practices of re-existence and resistance to the control and functionality of time

Authors

  • Óscar Julián Cuesta-Moreno Profesor Facultad de Educación Pontificia Universidad Javeriana
  • Paola andrea Benavidez-Gómez Universidad Jorge Tadeo Lozano

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic..3120

Keywords:

Resistance, Re-existence, Autonomy, Teaching, Freedom, Time

Abstract

The findings of an investigation that characterized the practices that teachers implement to counteract
the control over their time and manage to resist the coercion carried out by the policies of evaluation and
quality of contemporary education are exposed. A non-probabilistic survey was carried out applying a self-completed questionnaire by teachers from the city of Bogotá. It was possible to identify that teachers find a joyous display in the teaching practice, but that the search for quality, understood as effectiveness and efficiency demonstrated in evidence, makes their work have a bureaucratic dimension that was not so dense a few decades ago. Teachers resist and re-exist from the autonomy of time as a display of freedom, trying to display the joy that teaching produces.

References

Biesta, G. J. (2016). Devolver la enseñanza a la educación. Una respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogía y saberes, (44), 119-129. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4069

Bregman, R. (2017). Utopía para realistas: A favor de la renta básica universal, la semana laboral de 15 horas y un mundo sin fronteras. Salamandra.

Calveiro, P. (2003). El uso del tiempo como forma de resistencia. Revista Internacional de Filosofía Política (RIFP), 22, 91-107.

Cristiá, C. C. y Galicia, F. A. (2009). Análisis de la salud y burnout en profesores mexicanos. Ciencia y Trabajo, 11 (33), 168-171 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3054724

Cuesta, Ó. J. (2018). Reconocimiento social del docente universitario: subjetividad agobiada, puja por el prestigio académico y reivindicación del acto educativo. El Ágora USB, 18(1), 55-72. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/3292

Deleuze, G. (2005). Derrames entre el capitalismo y la esquizofrenia. Cactus.

Elias, N. (1997). Sobre el tiempo. FCE.

Graeber, D. (2015). La utopía de las normas. De la tecnología, la estupidez y los secretos placeres de la burocracia. Ariel.

Graeber, D. (2018). Trabajos de mierda. Ariel.

Han, B. (2015). El aroma del tiempo: un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Herder Editorial.

Hargreaves, A. (1992). El tiempo y el espacio en el trabajo del profesor. Revista de educación, 298, 31-53. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/70344

Hegel, G. (2017). Fenomenología del espíritu. Fondo de cultura económica.

Heidegger, M. (2009). Tiempo e historia. Trotta.

Holloway, J. (2011). Agrietar el capitalismo. El hacer contra el trabajo. Buenos Aires: Herramienta.

Jacobs, B. (2001). ¿Por qué no deberías sentirte culpable por descansar y no hacer nada?. https://www.bbc.com/mundo/vert-cul-55642539

Kant, I. (2006). Crítica a la razón pura. Taurus.

González, J. (1882). Declinación de la aguja magnética”. Anales del observatorio nacional de Bogotá, 14 (1).

González, J. (1882). Unidad del meridiano. Anales del observatorio nacional de Bogotá, 13 (1).

Moruno, J. (2018). No tengo tiempo: Geografías de la precariedad (Vol. 65). Ediciones Akal.

Navas, J. L. y Molina-Pérez, J. (2019). Construyendo la resistencia profesional en un espacio educativo neoliberalizado. Educatio Siglo XXI, 37(1), 91-112. https://revistas.um.es/educatio/article/view/363401

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Graó.

Rodríguez, A. (2006). Satisfacción laboral y síndrome de" burnout" en profesores de educación primaria y secundaria. Revista colombiana de psicología, 15(1), 81-89.

https://www.redalyc.org/pdf/804/80401509.pdf

Scott, J. C. (2004). Los dominados y el arte de la resistencia. Ediciones Era.

Srnicek, N. y Williams, A. (2017). Inventar el futuro: postcapitalismo y un mundo sin trabajo. Malpaso Ediciones SL.

Thomson, E. P. (1984). Tiempo, disciplina de trabajo y capitalismo industrial. En: Tradición, revuelta y conciencia de clase. Barcelona: Editorial Crítica.

Published

2023-12-11

How to Cite

Cuesta-Moreno, Óscar J. ., & Benavidez-Gómez, P. A. (2023). Temporal self-determination of teachers: practices of re-existence and resistance to the control and functionality of time. Encuentros, 21(02-Julio-Dic.), 1-11. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic.3120