Are we all okay? Female empowerment in the graphic narrative of three Hispanic women authors
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v21i01-Enero-junio.2998Keywords:
Women, Memory, Trauma, Empowerment, Graphic Narrative, Ethnic Discrimination.Abstract
With the growing popularity of graphic narratives comes the increasing participation of women in literary circles. This work focuses on the work of three authors of Hispanic culture, from different geographical areas, in order to examine their contribution to this hybrid literary field, which combines text and image: Poncho fue (2017) by Sole Otero, Estamos todas bien (2017) by Ana Penyas, and Cuarto oscuro (2018) by Lila Quintero Weaver. Although their works relate to different periods of the 20th century, they show a common denominator in individual and/or collective memory, which they recover to build their identities and process issues such as trauma, and racial or gender oppression. This analysis reveals how the combination of the written word and the graphic rendition empowers the authors and allows them to show the past in a different light than before and reclaim a modified vision of the present and the future.
References
Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. London: Verso.
Bajtín, M. (2003). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento, el contexto de Françoise Rabelais. Madrid: Alianza Editorial.
Barthes, R. (1971). Retórica de la imagen. En Elementos de semiología. Madrid: Alberto Corazón.
Berger, J. (1972). Ways of Seeing. London, UK: Penguin.
Caruth, C. (1995). Trauma and Experience. In Trauma. Explorations in Memory. Baltimore: The Johns Hopkins UP.
Cixous, H. (1995). La risa de la medusa: Ensayos sobre la escritura. (A. M. Moix, Prol. y Trad., M. Díaz-Diocaretz, Revisión). Barcelona: Anthropos. (Obra original publicada en 1975)
Chute, H. (2010). Graphic Women. Life Narrative & Contemporary Comics. New York: Columbia UP.
Constenla, T. (2017, Diciembre 6). Elogio de las abuelas. El País. https://elpais.com/cultura/2017/12/01/actualidad/1512131829_641320.html
Doan, J. & Hodges, D. (1987). Nostalgia and Sexual Difference: The Resistance to Contemporary Feminism. New York: Methuen.
Felski, R. (2000). Doing Time: Feminist Theory and Postmodern Culture. NYU Press.
Heilbrun, C. (1990). Writing a Woman’s Life. New York: WW Norton & Company.
hooks, b. (1990). Yearning: Race, Gender, and Cultural Politics. Boston, MA: South End.
Hutcheon, L. (1989). The Politics of Postmodernism. London & New York: Routledge.
Jiménez, J. (2017, Abril 1). Sole Otero: Poncho fue es la historia de una relación tóxica. RTVE. https://www.rtve.es/noticias/20170401/sole-otero-poncho-fue-historia-relacion-toxica/1514821.shtml
López, L., Apolinaire, J., Array, M. y Moya, A. (2007). Respuesta de estrés en la mujer maltratada en la relación de pareja. Una aproximación a su estudio. MediSur, 5 (1), 5-9. UCM de Cienfuegos, Cuba. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180020178004
Otero, S. (2017). Poncho fue. Barcelona: Ediciones La Cúpula.
Penyas, A. (2017). Estamos todas bien. Barcelona: Ediciones Salamandra.
Quintero Weaver, L. (2018). Cuarto oscuro. Recuerdos en blanco y negro (K. E. Vázquez, Trad.). Tuscaloosa: University of Alabama Press. (Obra original publicada en 2012)
Showalter, E. (1981). Feminist Criticism in the Wilderness. In Critical Inquiry 8 (2), 179-205.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Grazyna Walczak, Karen Acosta
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).