Complexity of social processes- A look from the degree woks of the Specialization in Environment and Local Development

Authors

  • Ruth Miriam Moreno-Aguilar DOCENTE

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic..2931

Keywords:

Degree work, complexity social processes, dimensions of development, environment and development.

Abstract

The systematization of the 89 degree works of the Specialization in Environment and Local Development,
of the District University, Francisco José de Caldas. These works were elaborated in the period 2010- 2018, research development during sabbatical year. The question: ¿how can higher education in the environment and local development contribute to understanding the complexity of social processes? Is the referent of the problem and the methodology based on elements of Husserl´s phenomenological reduction? The results show the weakness of the Works to inscribe the eco environmental problems in the complexity of social processes.

References

Barrios, Heredia, et al (2014) Construcción participativa de los lineamientos para la elaboración de un plan de vida en dos sectores de la vereda trinidad en Guasca: recomendaciones para la resignificación de la visión ambiental, Tesis de Grado, especialización en Ambiente y Desarrollo Local.

Barthes, R. (1985). La Aventura Semiológica. París: Ediciones de Seul.

Benavides, MA (2015). Juventud, desarrollo humano y educación superior: una articulación deseable y posible. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. VI, núm. 16, 2015, pp. 165-173 Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Distrito Federal, México. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=299138522009

Buendía, H., (2001). Regulación Legal de programas de posgrado. Estudio comparado de 9 países. Tesis de Pregrado. Facultad de Ciencias Jurídicas. Universidad Javeriana.

Bunge, M. (1996). La ciencia su método y su filosofía. Santafé de Bogotá, Colombia: Panamericana,Editorial.

Bordiue, P. (1993) The field of cultural production. Massachusetts, USA: Cambrige Polite Press.

Calderón A. (2016) Territorios Simultáneos: Formas de territorialización de la Sabana de Bogotá. Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Cataluña.

Capra, F. (1998). La Trama de la vida. Una Nueva Perspectiva de los Sistemas Vivos. Barcelona: Edición Anagrama.

Cortes, B. (2014) Mirando la psicología ambiental con lentes de género, Psyecology, 5:2-3, pp.137-166, DOI: 10.1080/21711976.2014.94251.

Cruz, A. (2015) Bruno Latour y el estudio de lo social: construcción y actuación en red. En Revista Lebret, 7. Bucaramanga, Colombia: Universidad Santo Tomás, pp. 63 – 76. ISSN: 2145-5996.

Da Costa, y Macmichael (2007). La Probreza del orden Global en Globalizaciones, 4: 4, P, 588-602, DOI: 10.1080 / 14747730701695851.

De Tejada, M, Rios, P. Silva, A (Compi. 2004). Teorías Vigentes sobre el Desarrollo Humano Caracas: FEDUPEL

Elías, N (1984). Sobre el tiempo. México, DF: Fondo de Cultura Económica.

Escobar, A. (1996). La Invención del Tercer Mundo. Construcción y Reconstrucción del desarrollo. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Escobar, A. (2002). Globalización, desarrollo y modernidad. Planeación participativa y desarrollo: Región. Medellín, Colombia: UN- Fundación Social. P 9 - 32

Figueroa, PM (2012). La cuestión de los fundamentos en la ética de Lonergan. En Revista Teología • Tomo XLIX • Nº 107 • Abril.Pp. 79-109.

Fernández, G. (2017). Inclusión de la educación ambiental para el desarrollo sustentable en la educación universitaria en Revista del Núcelo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, Vol. 6 (1) pp. 265-273.

Esteva (1996). El Desarrollo. En El Diccionario del Desarrollo. Editor Sachs. 1996 (primera edición en inglés en 1992).

Lanfontant, A. (2017). Sobre el proceso de adquisición de instrumentos musicales de El Sistema. Hacia una epistemología ecológica en la educación musical En Revista Internacional de educación Musical, No 5. Pp. 157-164.

Lonergan, B. (1999). Insight. (pp. 43-62). Salamanca: Ediciones Sígueme.

Lonergan, B. (2006). Método en teología. Ediciones Gráficas Varona, S.A.

Galindo, S. (2009). El valor estructurante del patrimonio en la transformación del territorio. En Apuntes, Vol 22, No 1, Bogotá Colombia, enero- junio. 20-33

Gracía, C. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.

García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Editorial Gedisa.

Haddad, P. (1983). Planificación participativa: Conceptos y métodos operacionales. Revista Latinoamericana de estudios Regionales. EURE: Vol. 10 #29. Dic Pp. 55 - 66

Hawking, S. (1988). Historia del tiempo. Del Bing Bang a los Hoyos negros.Editorial. Grijalbo, S: A. Bogotá.

Izquierdo, A. (1999). Espaciotemporalidad y omnijetividad:Una aproximación epistemológica. Revista Nómadas, # 11. Santá Fé de Bogotá, Colombia. CIUC. Universidad Central. Pp. 241-247

Izquierdo, A. (2001). Conceptos temáticos, Conceptos operatorios y tematización metaforica- Una interpretación de lo que hay de Husserl en Fink y viceversa- Tesis de Maestría en Filosofía, Pontificia Universidad Javeriana.

Izquierdo, A. ( 2007). Dimensión ambiental y estudios interdisciplinarios sobre desarrollo: Siete aportes epistemológicos desde teorías de complejidad.El desarrollo perspectivas y dimensiones- aportes interdisciplinarios, Carlos Zorro, (comp) Bogotá, Universidad de los Andes. Pp. 337-366.

Jongitud, J. (2017). El derecho humano a la educación superior en México. En Revista De La Educación Superior, 46(182), pp.45-56. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/index

Lanfontan, A. (2017). Sobre el proceso de adquisición de instrumentos musicales de El Sistema. Hacia una epistemología ecológica en la educación musical. Revista Internacional de educación musical, Vol. (5), pp. 157-164.

Morales,G (2017). Las ciencias ambientales. Una caracterización desde la epistemología sistémica. Revista Electrónica Nova Scientia. México: San Luis Potosí. Universidad Autónoma.

Morin, E. (1980). El método 2, La Vida de la Vida. Madrid: Ediciones Seuil

Morin (1992). El Método IV. Las ideas. Su Hábitat, su vida, sus costumbres, su organización, Editorial Cátedra. Madrid.

Montañez, G. Arcila, O (1992). Hacia dónde va la Sabana de Bogotá, Modernización, Conflicto, Ambiente y Sociedad, Universidad Nacional, SENA. Bogotá.

Pawles, B. (2012). An Indigenous Movement to Confront Climate Change, Globalizations, 9:3, 411-424, DOI: 10.1080/14747731.2012.680736.

Piaget, J. (1970). Naturaleza y Métodos de la epistemología. Buenos Aires, Argentina. Editorial Proteo, pp. 24-64.

Rosaldo, R. (2004). Reflexiones sobre la Interdisciplinariedad, Revista de Antropología social, No 13, Universidad de New York. Pp. 195-2015-

Sarquís, J.; Buganza, J. (2009). La teoría del conocimiento transdisciplinar a partir del Manifiesto de Basarab Nicolescu Fundamentos en Humanidades, vol. X, núm. 19, Argentina: Universidad Nacional de San Luis San Luis, pp. 43-55.

Serrano, Nicolas (2017). Conceptualismo Empírico Categorial en CONCEPTUALISMO EMPÍRICO CATEGORIAL Nicolás Alejandro SeFilosófica Nueva serie, No. 45 Suplemento, julio-diciembre 2017: 113 - 143 DOI: 10.25100/pfilosófica. v0i45S.6131

Schmidt, A. (1976). El concepto de Naturaleza en Marx, Silgo XXI Editores S.A en coedición con Siglo XXI de España editores.

Utrìa, R (1986). La Dimensión ambiental del desarrollo y su planificación. Bogotá. Fundación Universitaria de Bogotá, Jorge Tadeo Lozano. CEPAL/ILPES.

Vargas, A. (1994). Participación social, planeación y desarrollo regional.Bogotá, Colombia. Universidad Nacional.

Esteva, G. (1992). Desarrollo. En el Diccionario del desarrollo. Una guía del conocimiento como poder, Compilado Sachs, W, 1996. (pp 52-76) Perú: PRATEC.

Published

2023-12-11

How to Cite

Moreno-Aguilar, R. M. (2023). Complexity of social processes- A look from the degree woks of the Specialization in Environment and Local Development. Encuentros, 21(02-Julio-Dic.), 1-18. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic.2931