Perspectives on education and pedagogy in the Swiss-German context. Contributions of Kant, Rousseau, Herbart, Pestalozzi and Natorp

Authors

  • William Orozco-Gómez Docente

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic..2835

Keywords:

Tradición Alemana, Educación, Pedagogía

Abstract

This article recapitulates some contributions made by a group of Swiss-German thinkers: Kant, Rousseau, Herbart, Pestalozzi, Natorp, highlighting points of confluence between these such as the anthropological nature of their notion of pedagogy and some vestiges of their pedagogical thought that are still in force, which in an illusory way are reported as ‘pedagogical innovations’. It is concluded that these discourses follow theorizations generated two centuries ago and these cannot be thought outside of the critical perspective of their historicity, at the same time that scientific autonomy of pedagogy must be recognized, although it is interdisciplinarily enriched by other social sciences, it has its objects, foundations, and epistemic status. In addition, it is remarked differences between education and pedagogy.

References

Beade, I. (2011). En torno a la idea de educación: Una mirada desde la reflexión pedagógica kantiana. Signos filosóficos, 25(13), 101-120.

Benner, D. (1990). Las teorías de la formación: introducción histórico-sistemática a partir de la estructura básica de la acción y del pensamiento pedagógico. Revista de Educación(292), 7-36.

Bustamante Zamudio, G. (2012). Pedagogía de Kant: ¿una filosofía de la educación? Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(5), 155-171.

De Tezanos, A. (. (1982). Notas para una reflexión crítica sobre la pedagogía. El sujeto como objeto de las ciencias sociales. Centro de Investigación y Educación Popular (CINEP), serie Teoría y Sociedad(8), 315-334.

Dilthey, W. (2015). Introducción a las ciencias del espíritu: Obras I. México: Fondo de cultura económica.

Durkheim, E. (1928). La educación, su naturaleza y su función. Ensayos sobre Educación, 89-113.

Echeverri, J. A. (1996). Premisas conceptuales del dispositivo formativo comprensivo. Revista Educación y Pedagogía, 8(16), 71-105.

Garcés, J. (1996). Informe sobre el estado actual de la práctica pedagógica. Revista Educación y Pedagogía(16), 31-49.

Heafford, M. (2016). Pestalozzi: His thought and its relevance today. New York: Routledge.

Herbart, J. (1806). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Madrid: Ediciones de la Lectura.

Herbart, J. (1923). Bosquejo para un curso de pedagogía. Madrid: Ciencia y educación (Ediciones de la Lectura).

Herbart, J. (1990). Teoría y práctica en la pedagogía. Revista educación y pedagogía(4), 59-62.

Hilgenbeger, N. (1993). Johann Friedrich Herbart. Prospects(23), 649–664.

Kant, I. (1784). Respuesta a la pregunta, ¿Qué es la Ilustración? Revista Colombiana de Psicología, 7-10.

Kant, I. (1977). Crítica de la razón pura. Madrid: Porrúa.

Kant, I. (1983). Tratado. Madrid: Akal.

Kant, I. (1991). Antropología en sentido pragmático. Madrid: Alianza Editorial.

Kant, I. (2003). Pedagogía. Madrid: Ediciones Akal.

Klafki, W. (1987). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy. Revista de Educación, Instituto de Colaboración Científica Tübingen/Madrid(36), 40-65.

Lorenzo, L. (1965). Historia de la Educación y la Pedagogía. Buenos Aires: Editorial Buenos Aires.

Lucio, D. (1989). Educación y pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones. Revista de la Universidad de la Salle(17), 35-46.

Luzuriaga, L. (1946). Antología de Herbart. Buenos Aires: Editorial Losada.

Manacorda, M. (1987). Historia de la educación. México: Siglo XXI.

Marrou, H. (2004). Historia de la educación en la antigüedad. Madrid: Ediciones AKAL.

Nassif, R. (1962). La doctrina pedagógica de Rousseau. Archivos de Ciencias de la Educación., 59-76.

Natorp, P. (2001). Pedagogía Social: Teoría de la Educación de la voluntad sobre la base de la Comunidad. . Madrid: Biblioteca Nueva.

Niethammer, F. (1808). Der Streit des Philanthropismus und Humanismus in der Theorie des Erziehungs-Unterrichts unsrer Zeit. . Jena: Fromann.

Nohl, H. (1965). Antropología pedagógica. México: FCE.

Palmer, J., Bresler, L., & Cooper, D. (2001). Fifty Major Thinkers on Education: From Confucius to Dewey,. Oxford: Routledge.

Pestalozzi, J. (1889). Como Gertrudis enseña a sus hijos. Santiago de Chile: COATEPEC. Tipografía Antonio Rebolledo.

Pestalozzi, J. (1982). Cartas sobre educación infantil. Londrés: Humanitas.

Rivera, J. (2020). Fichte y Pestalozzi. Sobre la educación del pueblo. Cadernos De Filosofia Alemã: Crítica E Modernidade, 2(25), 155-171.

Roth, H. (1966). Pádagogische Anthropologie. Schroedel, Hannover.

Rouseau, J. (1821). Emilio, ó, de la educación. Madrid: Alban y Compañia.

Runge, A. (2009). La ética de Johann Friedrich Herbart como estética en sentido formativo o de cómo abrirle un espacio de posibilidad a la educación. Revista educación y pedagogía(55), 55-74.

Runge, A., & Garcés, J. (2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Revista Guillermo De Ockham, 9(2).

Runge, A., Garcés, J., & Muñoz, D. A. (2015). La pedagogía como campo profesional y disciplinar. Lugar estratégico para enfrentar las tensiones entre el reconocimiento científico, la profesionalidad y la regulación socioestatal de la profesión docen. En e. a. Echeverri, Paradigmas y conceptos en educación y pedagogía. Bogotá: Siglo del Hombre.

Runge, A., Muñoz, D., & Ospina, C. (2015). Relaciones del saber sobre la educación y la formación (pedagogía) y del saber sobre lo humano (antropología) en Comenio, Rousseau y Kant: aportes de la antropología pedagógica. Pedagogía y Saberes(43), 9-28.

Scheuerl, H. (1985). Antropología pedagógica. Barcelona: Editorial Herder.

Silber, K. (1974). Pestalozzi: The man and his work. New York: Schocken Books Inc.

Tröhler, D. (2013). Pestalozzi and the Educationalization of the World. Barcelona: Springer.

Wulf, C. (1996). Antropología histórica y ciencia de la educación. Educación: colección semestral de aportaciones alemanas recientes en las ciencias pedagógicas, 54, 84-92.

Zuluaga, O. (1987). Pedagogía e Historia. Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.

Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Restrepo, S., & Quiceno, H. (1988). Educación y pedagogía: una diferencia necesaria. Revista Educación y cultura(14), 4-9.

Published

2022-07-11

How to Cite

Orozco-Gómez, W. (2022). Perspectives on education and pedagogy in the Swiss-German context. Contributions of Kant, Rousseau, Herbart, Pestalozzi and Natorp. Encuentros, 20(02-Julio-Dic.), 111-121. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2835