Bodies-plastic: ways of inhabiting the public space

Authors

  • Edilberto Hernández-González Universidad de San Buenaventura
  • Margarita María Zapata-López Universidad de San Buenaventura, Medellín.
  • José Dilmer Muñoz-Córdoba Institución Educativa Madre María Mazzarello.

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2593

Keywords:

research-creation; bodies-plastic; enveloping spaces; bodies; performance.

Abstract

In this article, we address the composition and deployment of the performance called Bodies-plastic, which emerges from a research-creation process, in which we toured and intervened in various spaces in the city of Medellín, Colombia. In this research, we proceeded from orientations that make the experience of the body in space a methodological lens to understand what happens there. Therefore, the Bodies-plastic performance is an artistic composition as well as an epistemological materialization which intends to intervene and circulate the knowledge that was being produced in the investigation. This process led us to conclude that by piercing some of the city's envelopes, critical aspects of the social model that we have established are glimpsed. Likewise, we observe that downtown Medellín tends to be inhabited through bubbles, which touch, fissure and recompose themselves, seeking to maintain that envelope that is believed to isolate from the presence of others.

References

Aschieri, P. (2013). Hacia una etnografía encarnada: La corporalidad del etnógrafo/a como dato en la investigación. https://bit.ly/3pS2Ad8

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de la reproductividad técnica. México, D.F: Editorial Ítaca.

Bernal, H. (2012) La explicación a la pintura del impresionismo. Revista Nómadas. Madrid, España.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Carrillo, P. (2015) La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 20 núm. 64, PP. 219-240. https://bit.ly/3glJGrX

Citro, S. (2018). Taller de performance-investigación. Indagaciones colectivas de y desde los cuerpos. En: La Investigación social y su práctica. Aportes latinoamericanos a los debates metodológicos de las Ciencias Sociales (pp. 271-306). Buenos Aires: Editorial Teseo.

Citro, S. V., & Rodríguez, M. (2020). Materialidades afectantes, memorias reflexivas y ensayos performáticos. Movilización de saberes encarnados en la universidad. Ciencias Sociales Y Educación, 9(17), 23-56. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a2

DANE, (2020) Censo Habitantes de la calle 2019. Resultados Medellín y Área Metropolitana.

https://bit.ly/35hpxwM

De Miguel, A. (2013). La investigación artística a través de la investigación basada en las artes: narrando una historia, compartiendo experiencias. Revista Sonda. Investigación y Docencia en las Artes y Letras. Nº. 2, 2013, pp. 61-84 https://bit.ly/2Szo2Hk

Deleuze, G. y Guattari, F. (2012). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.

Galindo, R. (2017). Desecho. Recuperado de http://www.reginajosegalindo.com/desecho/

Gaztelu-Urrutia (productor) Juárez y Perea (directores). (2019). El Hoyo [cinta cinematográfica]. España: Basque Films y Mr Miyagi Films.

Guattari, F y Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños.

Guber, R. (2011). La etnografía: Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Handke, P. (2018). Lento regreso. Madrid: Editorial Alianza

Hernández, E., & Aguirre, Y. (2019). Intensidades del olvido: experimentación-creación de imágenes en entrecruces con el pensamiento de Henri Bergson. Revista de investigaciones artísticas - Tsantsa. Núm. 6 (2018), pp. 153-163.

Ley No. 1641. Por la cual se establecen los lineamientos para la formulación de la política pública social para habitantes de la calle y se dictan otras disposiciones. Bogotá, Colombia, 12 julio de 2013. https://bit.ly/3pMHgpn

Martínez Vesga, Orlando (2006). Investigar, crear, experimentar el mundo Reflexiones sobre la investigación en las artes plásticas. El Artista, (3), 57-68. [Fecha de consulta 5 de julio de 2020]. https://bit.ly/35gilkt

Navarro, O. & Gaviria, M. (2010). Representaciones sociales del habitante de la calle. Universitas Psychologica, 9 (2), 345-355. https://bit.ly/3izy8Tn

Nieto, C. & Koller, S. (2015). Definiciones de habitante de calle y de niño, niña y adolescente en situación de calle: diferencias y yuxtaposiciones. En: Acta de Investigación Psicológica, 2015, 5 (3), 2162 – 2181. https://bit.ly/3wqe5uE

Negri, A. (2013) Biocapitalismo y constitución política del presente. En: Biocapitalismo, procesos de gobierno y movimientos sociales. Quito: FLACSO, Sede Ecuador.

Ospina, T, Hernandez, E, & Farina, C. (2019). Afecciones corporales en una planta de producción de materiales educativos. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade. V. 28, n. 56 (2019) DOI: https://bit.ly/3djXzmR

Pardo, J. (1991). Sobre los espacios: pintar; escribir; pensar. Ediciones del Serval: Barcelona.

Pérez, P. F. (12 de abril de 2011). Medellín: «Ciudad de la Eterna Primavera» [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://blogs.elespectador.com/politica/piedra-angular-reflexiones-reflections/medellin-ciudad-de-la-eterna-primaver

Silva-Cañaveral, S. (2016). La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en diseño y creación en Colombia. Rev.investig.desarro.innov, 7(1), 49-61. doi: https://10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601

Sloterdijk, P. (2014). Esferas I. Burbujas. Madrid: Ediciones Siruela.

Zapata, M., & Hernández, E. (2019). De la porosidad y otras expansiones de los cuerpos. Ciencias Sociales y Educación, 8 (16), 43-56. https://doi.org/10.22395/csye.v8n16a3

Published

2021-07-12

How to Cite

Hernández-González, E., Zapata-López, M. M. ., & Muñoz-Córdoba, J. D. . (2021). Bodies-plastic: ways of inhabiting the public space. Encuentros, 19(02). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2593