Incidence of self-concept on the academic performance of secondary education students
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2407Abstract
This research sought to establish the relationship between the self-concept and the academic performance of students in the ninth, tenth and eleventh grades of the Bello Horizonte educational institution. For this investigation, a quantitative cross-sectional correlational study was carried out, a stratified non-probabilistic sampling was carried out and the AF-5 questionnaire assessing the Social, Academic / Professional, Emotional, Family dimensions was used to collect the information. and Physics and academic performance information was handled through information from the second source of EI's academic record Beautiful horizon. The results allowed to show that the academic self-concept presents distributions in the high deciles and emotional self-concept in the low deciles, which is reflected in the life cycle of the students. In conclusion, only a significant correlation was observed between physical self-concept and the subject of natural sciences.
Keywords: self-concept, academic performance, physical self-concept, emotional self-concept, family self-concept.
References
REFERENCIAS
Acosta, F., & Clavero, F. (2017). La Influencia de las Emociones Sobre el Rendimiento Académico. Cien¬cias Psicológicas, 5-19.
Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J., Valle, A., & Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, ISSN 2254-9625, 293-311.
Caballero, C., Abello, R., y Palacio, J. (2007). Relación del Burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios, Avances en Psicología Latinoame¬ricana, julio - diciembre, año/vol.25, número 002, Universidad Rosario, Bogotá Colombia, pp. 98 – 111 https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/viewFile/1208/1076
Burns, R. B. (1990). El autoconcepto. Bilbao, Ega, ISBN 8477260346 9788477260349
Ferrel ortega, F., Vélez Mendoza, J., & Ferrel Ballestas, L. (2014) Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Encuentros ISSN 1692- 5858. No. 2., 36 - 47.
Gaeta, M. L. y Cavazos, J. A., (2017). Autoconcepto físico y académico en niños de contextos marginados en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa. ISSN: 1607-4041, 115-124.
García, F. y Musitu, G. (2014). AF-5. Autoconcepto Forma 5. Madrid-Spain: TEA Ediciones.
González, M. L. (2014). Autoconcepto y talento: una relación que favorece el logro académico. Psykhe. ISSN: 0717-0297, 37-53.
Herrera, L. M., Mohand, A. M., Mohand, A. M. (2017). RENDIMIENTO ESCOLAR Y AUTOCON¬CEPTO EN EDUCACIÓN PRIMARIA. RELACIÓN Y ANÁLISIS POR GÉNERO. La Psi¬cología Hoy: Retos, logros y perspectivas del futuro., 315-325.
Ibarra, E. J., Jacobo, H. G. (2016). La evolución del autoconcepto académico en adolescentes. Revista Mexiacana de Investigacion Educativa. ISSN 1405- 6666, 14-69.
Marín, A. U., Restrepo, S. M. (2016). La influencia de factores psicológicos como autoestima, autocon¬cepto y autoeficacia en el rendimiento académico en adolescentes. Revista Electronica Psyconex, vol. 8. N. 13, 2-10.
Márquez, L. M., Munera, M. B. y Parra, V. S. (2016). Relación entre autoestima, autoconcepto académi¬co y rendimiento académico en bachilleres de una institución privada de Cartagena. Universidad san Buenaventura.
Martínez, F., & González, J. (2016). Self-concept, physical exercise and its response in teenagers. Re¬lationship with academic achievement. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, 87-108.
Navas, L., & Soriano, J. A. (2016). Análisis Para Practicar o No Actividades Físicas y su Relación Con el Autoconcepto Físico en Estudiantes Chilenos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejerci¬cio y el Deporte, vol. 11, núm. 1, 69-76.
Ortega, M. V., Lozano, J. J., & Tristancho, S. L. (2015). Apps en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Logos Ciencia y Tecnología, 198-208.
Rey, H. B. (2015). La influencia del autoconcepto académico en el rendimiento escolar de las asignaturas de lengua castellana y matemáticas. caso de los estudiantes del grado ocho tres de la institución educativa técnico Rafael García. Universidad del Tolima-Ibagué, 13-106.
Rojas, J. (2017). Autoconcepto de estudiantes de secundaria del distrito del Rímac - Lima. Universidad Nacional del centro de Perú, 4-79.
Roig, R. V. (2018). El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior. España: Octaedro.
Salum, A. M., Marín, A. R., Reyes, A. C. (2018). Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes de escuelas secundarias públicas y privadas de ciudad victoria, Tamaulipas - México. Revista In¬ternacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, vol. XXI, núm. 1, enero-junio., 207-229.
Sepúlveda, R., Barraza, F., & Mahecha, S. (2016). Actividad Física, Rendimiento Académico y Auto¬concepto Físico en Adolescentes de Quintero, Chile. Educación Física Y Ciencia, 18(2), e017. Recuperado a partir de https://www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/
Torres, M. S., López, P. M., Constante, M. B., Chida, J. L., Torres, Á. A., & García, M. R. (2017). El au¬toconcepto y la educación física en estudiantes. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 1-12.
Yañez, R. B. (2016). Rendimiento académico y autoconcepto físico en adolescentes de Quintero - Chile. Educación Física y Ciencia, vol. 18, núm. 2. ISSN: 1514-0105, 1-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Milagros Maria Rebolledo Mejia, María Margarita Tirado-Vides, Diana Paola Mahecha-Duarte, José del Carmen Villalobos-Tovar
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).