The new School Admission System (SAS) in Chile: contributions to equal opportunities in a context of school choice
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2303Abstract
The School Admission System (SAS) is a centralized mechanism for assigning students among schools that receive fiscal resources. The objective of this article is to analyze the demand flows and the level of adjustment that SAS assignments have with parental educational preferences. Methodology: the article has a descriptive analysis approach and uses data from the 2018 school admission process. School choices are characterized according to demand profiles and the attributes of the educational offer. Results: The SAS has acceptable levels of effectiveness in the distribution of applicants, with low rejection rates and a high degree of compliance with the first preferences. Conclusions: the SAS is an efficient mechanism that equalizes opportunities in the allocation of vacancies, once reserved by arbitrary school selection, ensuring enrollment within a reasonable set of preferences, and therefore does not conflict with the principle of free parental choice.
References
Alarcón, J., Frites, C., & Gajardo, C. (2015). El devenir de la utopía economicista en el sistema escolar Chileno. Educ pesqui, 1-13.
Bellei, C. (2007). Expansión de la educación privada y mejoramiento de la educación en Chile. Evaluación a partir de la evidencia. Revista pensamiento educativo, 40(1).
- (2018a). La más grande reforma institucional en educación desde el retorno a la democracia. En C. Bellei, La Nueva Educación Pública. Contexto, contenidos y perspectivas de la desmunicipalización (págs. 11-18). Santiago de Chile: Universidad de Chile.
- (Ed.). (2018b). La nueva educación pública. Contextos, contenidos y perspectivas de la desmunicipalización. Santiago de Chile: Talleres de gráfica LOM.
Cal, M., Otero, G., & Méndez, M. (2019). Elección escolar y selección de familias: reproducción de la clase media alta en Santiago de Chile. Revista Internacional de Sociología, 77(1), e120.
Canales, M., Bellei, C., & Orellana, V. (2016). ¿Por qué elegir una escuela privada subvencionada? Sectores medios emergentes y elección de escuela en un sistema de mercado. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 89-109.
Carrasco, A., & Honey, N. (2019). Nuevo sistema de admisión escolar y su capacidad de atenuar la desigualdad de acceso a colegios de calidad: al inicio de un largo camino. Estudios en justicia educacional(1).
Carrasco, A., & San Martín, E. (2012). Voucher system and school effectiveness: reassessing school performance difference and parental choice decision-making. Estudios de economía, 39(2), 123-141.
Carrasco, A., Bogolasky, F., Flores, C., Gutiérrez, G., & San Martín, E. (2014). Selección de estudiantes y desigualdad educacional en Chile: ¿Qué tan coactiva es la regulación que la prohíbe? Santiago de Chile: Mineduc.
Chumacero, R., & Paredes, R. (2012). Vouchers, choice, and public policy: An overview. Estudios de economía, 39(2), 115-122.
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación. (2006). Informe final del consejo asesor presidencial para la calidad de la educación. Santiago de Chile. Obtenido de file:///C:/Users/V310-1/Downloads/informe_final_de_consejo_asesor_presidencial_para_la_calidad_de_la_educacion.pdf
Contreras, D., Sepúlveda, P., & Bustos, S. (2010). When the schools are the ones that choose: The effect of screening in Chile [Serie Documentos de Trabajo Nº 242]. Social Science Quarterly, 91(5), 1349-1368.
Cucchiara, M. (2013). Marketing schools, Marketing cities: who win and who loses when schools become urban amenities. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Dirección de Educación Pública. (2018). Relatos sobre la creación del Sistema Nacional de Educación Pública 2018. Santiago de Chile: Dirección de Educación Pública. Ministerio de Educación.
Duk, C., & Murillo, J. (2019). Segregación Escolar y Meritocracia. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 11-13.
Elacqua, G. (2012). The impact of school choice and public policy on segregation: evidence from Chile. International journal of educational development, 32(3), 444-453.
Elacqua, G., Schneider, M., & Buckley, J. (2006). School Choice in Chile: Is it Class or the Classroom? Journal of Policy Analysis and Management, 25(3), 577-601.
Forsey, M., Davies, S., & Walford, G. (2008). The globalization of school choice? . Oxford: Symposium Books.
García-Huidobro, J. (2010). Para hacer pública la educación pública. En S. Martinic, & G. Elacqua (Edits.), ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Santiago de Chile: UNESCO – PUC.
Gubbins, V. (2013). La Experiencia Subjetiva del proceso de Elección de Establecimiento Educacional en Apoderados de Escuelas Municipales de la Región Metropolitana: a subjective experience. Estudios pedagógicos (Valdivia), 39(2), 165-178.
Hernández, M., & Raczynski, D. (2015). School choice in Chile: From distinction and exclusion to the social segregation of the school system. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 127-141. doi:https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200008
Juvonen, J. (2006). Sense of belonging, social bonds, and school functioning. En P. Alexander, & P. Winne (Edits.), Handbook of Educational Psychology. New York: Routledge.
Lareau, A., & Goyette, K. (Edits.). (2014). Choosing homes, choosing schools. New York: Rusell Sage.
Lomas, C. (2007). ¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad. Revista de Educación(342), 83-101.
López, V., Carrasco, C., Morales, M., Ayala, Á., López, J., & Karmy, M. (2011). Individualizando la Violencia Escolar: Análisis de Prácticas Discursivas en una Escuela Municipal de la Región de Valparaíso. Psykhe, 20(2), 7-23.
Núñez, I. (2015). Educación chilena en la República: promesas de universalismo y realidades de inequidad en su historia. Psicoperspectivas, 14(3), 5-16.
OCDE. (2004). Revisión de políticas nacionales en educación. París: OCDE.
- (2017). Educación en Chile. Evaluaciones de políticas nacionales en Educación. Santiago de Chile: OCDE.
Orfield, G., & Frankenberg, E. (2013). Educational Delusions? Why Choice Can Deepen Inequality and How to Make Schools Fair. Berkeley: University of California Press.
Peña, C. (2007). Por qué no debemos seleccionar. En J. J. Brunner, & C. Peña (Edits.), La reforma al sistema escolar: aportes para el debate (págs. 245-252). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales .
Rich, P., & Jennings, J. (2015). Choice, information, and constrained options: School transfers in a stratified educational system. American Sociological Review, 80(5), 1069-1098.
Rojas, M., Falabella, A., & Alarcón, P. (2016). Inclusión social en las escuelas: estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar. Santiago de Chile: Mineduc.
Santos, H., & Elacqua, G. (2016). Segregación socioeconómica escolar enChile: elección de la escuela por los padres y un análisis contrafactual teórico. Revista CEPAL, 119, 133-148.
Sillard, M., Garay, M., & Troncoso, I. (2018). Análisis al nuevo sistema de admisión escolar en chile: la región de magallanes como experiencia piloto. Calidad en la educación, 49, 112-136.
Sisto, V. (2019). Inclusión “a la Chilena”: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(23).
Tijmes, C. (2012). Violencia y clima escolar en establecimientos educacionales en contextos de alta vulnerabilidad social de Santiago de Chile. Psyhke, 21(2), 105-117.
Treviño, E. (2018). Diagnóstico del Sistema Escolar: las reformas educativas 2014-2017. En I. (. Sanchez, Ideas en Educación: reflexiones y propuestas desde la UC. Santiago de Chile: Ediciones UC.
Valenzuela, J., Bellei, C., & Ríos, D. (2014). Socioeconomic school segregation in a market-oriented educational system. The case of Chile. Journal of Education Policy, 29(2), 217-241.
Willms, J. (2010). School Composition and Contextual Effects on Student Outcomes. Teachers College Record, 112(4).
Yañez, A., Vera, J., & Mungarro, J. (2014). El proceso de admisión de las escuelas normales y los antecedentes socioeconómicos como predictores del rendimiento académico. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2), 111-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos René Rodríguez-Garcés, Geraldo Padilla-Fuentes, Denisse Espinosa-Valenzuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).