Multimedia: didactic resource for special education
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2274Abstract
This research studies the development of a teaching multimedia source for disabled people which is focused on students who use tangible sources. As they are static, they don’t encourage the interest in learning new knowledge. The methodology is based on the Educational Software Engineering with a two-stage life cycle: definition and development. At the beginning, requirements, analysis, initial design and scope with the software are defined. Subsequently, the product is developed, implemented, assessed, and displayed using a model based on usefulness, pedagogical / teaching and technical criteria where teachers and students participate. It is seen that the teaching multimedia resources for basic especial education are essential as an educational tool, since it allows to improve the learning process of students with disabilities.
References
Referencias
Abud, A. (2009). MeISE: Metodología de Ingeniería de Software Educativo. Obtenido de Revista In¬ternacional de Educación en Ingeniería Volumen 2, No. 1, 2009: https://bit.ly/3tBePMn
Barbero Fenollar, P., & Gallent Falcó, C. (2011). Programación Didáctica. 4o ESO, Matemáticas Opción B. España: Editorial Club Universitario.
Belloch, C. (2014). Aplicaciones Multimedia. Obtenido de Unidad de Tecnología Educativa (UTE). Universidad de Valencia: http://www.uv.es/bellochc/logopedia/NRTLogo4.pdf
Bravo, J. (2000). El vídeo educativo. Obtenido de Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad Politécnica de Madrid: https://bit.ly/2O94ozr
Cabero-Almenara, J., & Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoaméri¬ca. Aula Abierta, 48(2), 139. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146
https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146
CDC. (2014). Centro Nacional de Defectos Congénitos y Discapacidades del Desarrollo. Obtenido de https://bit.ly/3rugKkg
Cebrián, M. (2005). Información multimedia: soportes, lenguaje y aplicaciones empresariales. Madrid: Pearson Educación.
Chamik Saant , A. (2012). Guía de actividades y aplicación de recursos didácticos, para la enseñanza de matemáticas a los niños del 5º año de comunidad ipiakuim en el periodo 2010. Obtenido de Universidad Politécnica Salesiana: https://bit.ly/3jppTHO
CONADIS. (2010). Guía de Lenguaje Positivo y Comunicación Incluyente. Obtenido de Consejo Na¬cional de Igualdad de Discapacidades: https://bit.ly/2YUda6F
CONADIS. (2011). Adaptaciones en el aula para atender a las necesidades educativas especiales aso¬ciadas a la discapacidad en educación inicial. Obtenido de Consejo Nacional de Igualdad de Discapacidades: https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/
Diéguez, J. (1996). Las funciones de la imagen en la enseñanza. Barcelona: Aula abierta.
Fátima Rizzo, & Andrés Pérez. (2018). Importancia del uso de las Tics en los docentes. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(23). https://doi.org/10.31876/re.v2i23.393
https://doi.org/10.31876/re.v2i23.393
Figueroa, A., (2009). Metodología de Software Educativo. Revista Internacional de Educación en Inge¬niería.
García, E. (2007). Un juego didáctico para niños con dislexia (audiovisual). Obtenido de Universidad de las Américas Puebla: https://bit.ly/3ayhKN6
Gil, O., & Salvador, J. (2018). Introducción a la compresión de información multimedia. Recuperado de https://riunet.upv.es/handle/10251/106347
Guevara, J. (2014). El B-Learning en el proceso de refuerzo académico en programación de aplicaciones de cuarta generación en la Unidad Educativa Juan Francisco Montalvo. Obtenido de Univer¬sidad Técnica de Ambato: https://bit.ly/3oVFgJ9
Gutiérrez, A. (1997). Educación multimedia y nuevas tecnologías. Obtenido de https://books.google.com
Insa, D., & Morata, R. (1998). Multimedia e Internet. España: Ediciones Paraninfo, S.A.
Mateos Papis, G. (2008). Educación especial, Revista Intercontinental de Psicología y Educación, vol. 10, núm. 1, enero-junio. Obtenido de Universidad Intercontinental, México: http://www.redalyc.org/ pdf/802/80210101.pdf
Medranda, A. (2011). Educación especial. Obtenido de Enciclopedia Virtual: http://www.eumed.net/rev/ ced/28/ombf.htm
Ministerio de Educación. (2014). ¿Qué es Educación Especial? Obtenido de http://educacion.gob.ec/ instituciones-de-educacion-especial/
Moreira, M. A. (2018). De la enseñanza presencial a la docencia digital. Autobiografía de una historia de vida docente. Revista de Educación a Distancia, (56). Recuperado de https://revistas.um.es/red/ article/view/320691
OMS. (2001). Organización Mundial de la Salud. Obtenido de http://www.who.int/topics/disabilities/es/
Luckasson, R., & Schaloch, R. (2010). Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del De¬sarrollo. Obtenido de https://bit.ly/3oXfC6KUN. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Obtenido de Naciones Unidas: http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
UNESCO. (2006). Guidelines for Inclusion. Ensuring Access to Education for All. Obtenido de Organi¬zación de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura: https://bit.ly/2MJGeet
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcelo Balseca, Osmany Pérez Barral, Liliana del Rocío Mena Hernández, Bolívar Leonardo Ayavaca Vallejo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).