Didactic strategies in a program of Bachelor of Early Childhood Education

Authors

  • Sandra Milena Neira-Camacho Unisangil
  • Dora Patricia Rodríguez Ardila Unisangil

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2266

Abstract

This article presents the results of the research "Description of didactic strategies implemented in the teaching-learning processes by teachers of the Bachelor of Early Childhood Education Program". Developed from a qualitative approach with educational action research design. As a result, the teaching styles of the teachers who participated in this research were described, from categories of the constructivist and traditional approach, in order to find the didactic strategies and their relationship with the pedagogical model of the IES where the research was developed. The existence of coherence between the strategies implemented with what was proposed in the pedagogical model is concluded and a possible route is proposed to mediate learning processes, according to the findings.

Author Biography

Dora Patricia Rodríguez Ardila, Unisangil

Docente Investigadora Unisangil, Directora Programa de Licenciatura en Educación Infantil Unisangil.

References

Aragón, M. Y. Jiménez (2009). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: estrategia docente para elevar la calidad educativa, CPU-e. Revista de Investigación Educativa, Volumen. 9, pp. 1-21.

Barriga, F. Y Hernández Rojas. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: Mcgraw-hill.

Bixio, C. (2000). Las estrategias didácticas y el proceso de mediación. Enseñar a aprender. Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones.

Brousseau, G. (2007) Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Argentina: Libros del Zorzal.

Castillo, S (2008). Propuesta pedagógica basada en el constructivismo para el uso óptimo del tic en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME (11. Recuperado el 2 de julio de 2019. en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33511202> ISSN 1665-2436.

Coll, C. (1998) Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Infancia y aprendizaje. Volumen (41) p.p.131-142.

Chamlian, H. (2003) Docência na universidade: professores inovadores na USP. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Volumen. 118, p. 41-64.Recuperado el 4 de febrero de 2020 de: https://bit.ly/3zoDyq8

Díaz Barriga, F (2010) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill Interamericana.

Diccionario Pedagógico AMEI-WAECE (2019) Didáctica. Recuperado el 22 de octubre de 2019 de: http://waece.org/diccionario/index.php

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones Morata

Freire, P. (2009). Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo veintiuno editores.

Flórez Ochoa, R. (2005) Pedagogía del conocimiento. Bogotá: Mcgraw-Hill

García Ruiz, M. (2006). Las competencias de los alumnos universitarios. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Volumen. 20, pp. 253-269.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación. Mc Graw Hill: Bogotá.

Iafrancesco, G (2004). Evaluación integral y del aprendizaje. Bogotá: Coop. Editorial Magisterio.

Marqués. P. (2001). Didáctica. Los procesos de enseñanza y aprendizaje. La motivación”. Barcelona: Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación. UAB.

Medina, A. (2001). Los métodos en la enseñanza universitaria. en A. García-Valcárcel (coord.) Didáctica universitaria. Madrid: La Muralla, 155-198.

Medina R. A. Mata F. S., (2009) Didáctica General. Madrid: Pearson Educación.

Ministerio de Educación Nacional. (2015) Lineamientos de Calidad para las Licenciatura en Educación. Recuperado el 25 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/35dpUZ9

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. México: Graó.

Rodríguez Ramírez, N. E.; Delgadillo Salgado, M. D.; Torres Trejo, S. L. (2018). Los ambientes de aprendizaje constructivistas como alternativa para generar innovación en la universidad. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), (2), 41-52.

Serrano, J. M. Y Pons, R. M. (2011). El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (13). Recuperado el 2 de septiembre de 2019 en: https://bit.ly/3vceuQ0

Silvestre, M. (2002). Exigencias didácticas para dirigir un proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador y educativo. México: Ediciones CEIDE

Silvestre, M. & Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación

Tovar-Gálvez, J. & García, G. (2012). Investigación en la práctica docente universitaria: obstáculos epistemológicos y alternativas desde la Didáctica General Constructivista. Revista de Educacão e Pesquisa, 38(4), 881-895.

Escribano González, A. (2004). Aprender a enseñar: fundamentos de didáctica general. España: Ediciones Universidad de Castilla – La Mancha.

Zabalza, M. (1991). Diseño ydesarrollo curricular. Madrid: Narcea S.A.

Published

2021-07-12

How to Cite

Neira-Camacho, S. M., & Rodríguez-Ardila, D. P. . (2021). Didactic strategies in a program of Bachelor of Early Childhood Education. Encuentros, 19(02). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2266