Conceptions of children as subjects of participation in the public policies and programs of Latin America

Authors

  • Claudia María Rodriguez Castrillón Universidad de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic..2265

Keywords:

Boys and girls, political subjectivity, political participation, identity.

Abstract

This article is derived from the doctoral thesis project Participation as experience, a view from the subjectivities of Boys and Girls. The approach seeks to contribute to the construction of other ways of conceiving the participation of children in the different polyphonic and multiform ways to recognize their own political subjectivity, and offer a general and reflective normative panorama from history, starting from a approach to the participation of children in the construction of their own identity as social and political subjects in Latin America. Within this revision from a normative perspective, special emphasis is placed on public policies on childhood, adolescence and youth that have been consolidated in Latin America. Likewise, the places and not places where the children are found in the contexts and how it is visualized are shown, as well as other topics such as experiences, participation and social construction. It can be affirmed that boys and girls in modern countries and societies have been conceived as citizens who must be under the tutelage of norms and laws; from the perspectives of participation and political subjectivity in the framework of the states that respect the condition of children with democratic and legal guarantees. Finally, it reflects on some of the problematic questions associated with the traditional hegemonic figure, which positions children in permanent places of subalternation.



References

Alvarado, S.V., Ospina, M. C. y Sánchez, M. C. (2015). Construcción social de la subjetividad política de niños y niñas en contexto de conflicto armado: acción colectiva en la escuela como alternativa de paz. En R. Unda, L. Mayer, y D. Llanos. (Comp). Socialización escolar. Procesos, experiencias y trayectos. (pp. 101-122).

Comisión Coordinadora del Sector Justicia. (2009). Ley de protección integral de la niñez y adolescencia (LEPINA). Disponible en: http://escuela.fgr.gob.sv/wp-content/uploads/Leyes/Leyes-2/LEY-DE-PROTECCIONINTEGRAL- DE-LA-NI%C3%91EZ-Y-ADOLESCENCIA.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2006). Código de la Infancia y la Adolescencia Ley 1098 de 2006.

Cussiánovich, A. (2002). Protagonismo, participación y ciudadanía como componente de la educación y ejercicio de los derechos de la infancia. En: Historia del pensamiento social sobre la infancia. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales, pp86-102.

Cussiánovich, A. (2005). Participación ciudadana de la infancia desde el paradigma del protagonismo. En: II Congreso Mundial de Infancia y Adolescencia “Ciudadanía desde la Niñez y Adolescencia y Exigibilidad de sus Derechos”. Lima.

Cussianovich, A. (2018). Juventudes y niñeces de nuestra abya-yala: lugar de enunciación de un humanismo otro. Europa Pappers, 4, 1-30.

De la Concepción, A. (2015). Concepciones sobre participación de niñas, niños y adolescentes: Su importancia en la construcción de la convivencia escolar. Cultura Educación y Sociedad, 6(2). 9-28. Recuperado en http:// revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/culturaeducacionysociedad/article/view/840/pdf_105

Gaceta Oficial del Estado Plurinacional de Bolivia. (2014). Ley 584, Código Niña Niño y Adolescente. Disponible en: https://www.unicef.org/bolivia/legislation_28729.html

Horrach Millares, J. A. (2009). Sobre el concepto de ciudadanía historias y modelos. Revista de Filosofía Factonum, 6,1-22.

Huerta, J. E. (2009). Formación ciudadana y actitudes hacia la participación política en escuelas primarias del noreste de México. Revista mexicana de investigación educativa, 14(40), 121-145. Disponible en: http://www.scielo.org. mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000100007&lng=es&tlng=es

IAWGCP. (2008), Children as Active Citizens: A policy and programme guide. Bangkok: Thailandia. Disponible en http://www.crin.org/docs/JT_active_citizens.pdf

James, A. y Prount, A. (2010). Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, Routledge: Oxon.

Liebel, M. (2006). Entre Protección y Emancipación Derechos de la Infancia y Políticas Sociales. Madrid: UCM. Disponible en http://www.papelesdesociedad.info/IMG/pdf/Serie_teorica_1_UCM.pdf

Llanos Román, G., & Valladares Gutiérrez, P. (2007). Junta de Vecinos Infantil: Una experiencia de Participación.

(Tesis de pregrado). Universidad de Chile, Chile. Disponible en: http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2007/ llanos_g/sources/llanos_g.pdf

Llobet, Valeria. Pensar la infancia desde A. Latina. Un estado de la cuestión. Buenos Aires, CLACSO, 2013.

Ministerio de Desarrollo Social. (2017). Sistema integral de garantías de derechos de la niñez y adolescencia. Disponible en: https://www.camara.cl/pdf.aspx?prmID=109010&prmTIPO=DOCUMENTOCOMISION

Mendívil Trelles de Peña, L., Díaz Olaya, D., Huarcaya Linares, Y., & Plaza Pasini, M. (2014). Atentamente, Los niños y niñas de Miraflores y San Miguel. Revista de educación PUCP 23(45), 67-88. Disponible en http://repositorio. minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/3451/Atentamente%2c%20Los%20ni%C3%B1os%20y%20ni%C3%B1as%20de%20Miraflores%20y%20San%20Miguel.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pascual, J. J. y Caromines, A. (2000). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico. Madrid: Gredos.

Plan Internacional RD. (1987). Plan International República Dominicana. Recuperado de https://plan-international. org/es/republica-dominicana

Presidencia de La República de Nicaragua. (2006). programa de cooperación para contribuir a la restitución de derechos de niños, niñas y adolescentes. Disponible en: http://legislacion.asamblea.gob.ni/Normaweb.nsf/%28$All%29/ B2B02DC626218EB60625755F007A7136?OpenDocument

República Bolivariana de Venezuela (2000). Ley orgánica para la protección del niño y el adolescente (LOPNNA) Disponible en: https://www.unicef.org/venezuela/spanish/LOPNA(1).pdf

SITAN. (2006). Situación y análisis de la infancia y la adolescencia en Colombia. Disponible en https://www.unicef.org. co/sitan/3-derecho-a-la-ciudadania/ley-115-de-1994

Sociedad De Naciones. (1924). Declaración de Ginebra. Disponible en https://www.humanium.org/es/ginebra-1924/

Suriel, A. (2006). Derecho a la participación de los niños, niñas y adolescentes: guía práctica para su aplicación. Santo Domingo: UNICEF. Santo Domingo.

Vargas, J. E. (2002). Políticas públicas para la reducción de la vulnerabilidad frente a los desastres naturales y socionaturales. Santiago: CEPAL.

Published

2022-07-11

How to Cite

Rodriguez Castrillón, C. M. (2022). Conceptions of children as subjects of participation in the public policies and programs of Latin America. Encuentros, 20(02-Julio-Dic.), 57-69. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2265