Justice judgements based on merit. The kindertgarden students’ case from indigenous rural etnoeducative internship domingueka institution from the kogui malayo arhuako reserve in Sierra Nevada de Santa Marta

Authors

  • Rafael Gonzalo Angarita Cáceres Universidad Industrial de Santander (UIS)

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2250

Abstract

Recently, series of experiments have been documented to validate the option for merit (to recognize the effort of the one that worked the most in a cooperation) in children from kindergarten in different cultures of the world. These documents have concluded, in the first place, that children in a young age are susceptible to merit, but in second place, that this inclination hides behind a preference for equality. The study presented here, thanks to a variation in the experimental design that makes emphasis in the virtuality content, allows to establish that Kogi children students from kindergarten when enunciating justice judgements opt directly for merit, it means, they do not show the referred main preference for equality.

References

Referencias

Alfano, M., Loeb, D. & Plakias, A. (2018). “Experimental Moral Philosophy”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2018 Edition), Edward N. Zalta (ed.), forthcoming URL = https://urlshortner.org/zIkxO

Aristóteles (1988). Política. Madrid: Gredos.

Baumard, N., Mascaro, O., & Chevallier, C. (2012). Preschoolers are able to take merit into account when distributing goods. Developmental Psychology, 48(2), 492-498.http://dx.doi.org/10.1037/ a0026598

Cayón, L. (2013). “Etnografía compartida”, en: Pienso, luego creo: la teoría makuna del mundo. Bogotá: instituto colombiano de antropología e historia.

__________ (2018). Etnografía compartida: algunas reflexiones sobre el trabajo de campo con los makuna en la Amazonía colombiana. Anales de Antropología. 52-1 (2018): 35-43.

Brettes, J. (1903). Les Indiens Arhouaques-Kaggabas. Réponses au questionnaire de sociologie et d’ethnographie de la Sociétéd’anthropologie. Mémories de La Société d’anthropologie de Paris, (1), 318.

Chevallier C, Xu J, Adachi K, van der Henst J-B, Baumard N (2015) Preschoolers’ Understanding of Merit in Two Asian Societies. PLOS ONE 10(5): e0114717. doi:10.1371/journal.pone.0114717

Constitución Política de Colombia (1991).

Coronado, B. (1993). Historia, tradición y lengua Kogi. Bogotá: ECOE

Decreto 1953 del 7 de octubre de 2014. República de Colombia. Ministerio del interior.

Fabris, A. (2009). Los sentidos de lo virtual (o sea: la realidad como límite). Eikasia. Revista de Filosofía, año IV, 24 extr (abril 2009). https://urlshortner.org/JIQRr

Francis KB, Howard C, Howard IS, Gummerum M, Ganis G, Anderson G. & Terbeck, S. (2016) Vir¬tual Morality: Transitioning from Moral Judgment to Moral Action? PLoS ONE 11 (10): e0164374. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0164374

Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814–834. doi:10.1037/0033-295X.108.4.814

Hauser, M., Cushman, F., Young, L., & Jin, R. (2007). A dissociation between moral judgments and justi¬fications. Mind & Language, 22, 1–21. doi:10.1111/j.1468-0017.2006.00297.x

León, L. (2017). Descripciones de una psicología ancestral indígena. Encuentro y desarrollo del sí mismo desde la vivencia cosmogónica Kogi en Colombia. Bogotá: Global Artes Gráficas.

Liénard, P., Baumard, N., Mascaro, O., Kiura, P., & Chevallier, C. (2013). Early Understanding of Merit in Turkana Children. Journal of Cognition and Culture, 13(1-2), 57–66. doi:10.1163/15685373- 12342084

Maldonado, J & Rodríguez, D. (2017). Critical digitality: from the virtual to the digital. Praxis Filosófica Nueva serie, No. 45 Suplemento, julio-diciembre 2017: 145 - 163 DOI: 10.25100/pfilosófica. v0i45S.6131

Mestre, Y & Rawitscher, P (2018) Shikwakala. El crujido de la madre tierra. Organización Indígena Go¬nawindua Tayrona, Resguardo Kogi-Malayo-Arhuaco, Barranquilla.

Nussbaum, M. (1987). Nature, Function, and Capability: Aristotle on Political Distribution. Wider Wor¬king papers: World Institute for Development Economics Research.

Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child. New York: Free Press.

Rawls, J (1999). A Theory of Justice. Cambridge: Belknap Press Harvard University Press.

Reichel-Dolmatoff, G. (1977). “La educación del niño entre los Kogi”, en Reichel-Dolmatoff, G. & Rei¬chel-Dolmatoff, A. en: Estudios Antropológicos. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.

_________________ (1985). Los Kogi. Una tribu en la Sierra Nevada de Santa Marta. Bogotá: Procul¬tura.

Zizek, S. (2016). “La “lógica de la esencia” hegeliana como teoría de la ideología”, en La permanencia en lo negativo. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Published

2021-02-10

How to Cite

Angarita Cáceres, R. G. (2021). Justice judgements based on merit. The kindertgarden students’ case from indigenous rural etnoeducative internship domingueka institution from the kogui malayo arhuako reserve in Sierra Nevada de Santa Marta. REVISTA ENCUENTROS, 19(01). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2250