Pedagogical Innovation: beyond the incorporation of information and communication technologies
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2207Keywords:
Pedagogical Innovation; Educational Innovation, Research in Education, Paradigmatic Breaking.Abstract
The results of an exercise in documentary analysis of the concept of pedagogical innovation are presented through the tracking of documents in databases in the period 2000-2018 where coding actions were developed from the proposal of the grounded theory that allowed generating a mapping of the characteristics of the concept of pedagogical innovation in academic production. There is a broad understanding of the concept, as well as the relational elements to it, which are consolidated as necessary action points for the consolidation of processes that point to the transformation of the institutional culture, particularly in the dimension of knowledge and pedagogical practices. This article aims to delineate these components from the conceptual, epistemological and methodological dimension, as well as give some recommendations for the implementation of pedagogical innovation processes.
References
Referencias
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós.
Blanco, R. y Messina, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en américa latina. Santiago, Chile.
Collado, L., Medina, L., Herrera, A. y Moreno, M. (2013). Innovación curricular en turismo: un campo de estudio y referentes para la formación universitaria. Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-39. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v13n1/a04v13n1.pdf
Da Silva, R. y Henn, E. (2013). Docências inovadoras: a inovação como atitude pedagógica permanente no ensino médio Educação, vol. 36, núm. 2, mayo-agosto, 2013, pp. 250-261 Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Porto Alegre, Brasil. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84827901013
De Zubiría, J. (2017). El papel de la investigación en la consolidación de las innovaciones. Educación y ciudad, 32, 15-22. https://zpr oxy.cun.edu
Elliott, J. (1990). La Investigación-Acción en Educación. Morata. Madrid.
Frago, A. (2002). Sistemas Educativos, Culturas Escolares, y Reformas: Continuidades y Cambios. Madrid: Morata.
García, L. y Arenas, A. (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 47, 13-31. https://bit.ly/1BsEvIG
Gómez, J., Cobos, D. y Sarazola, J. (2016). Entre la Web Social y la disrupción: apuntes para una innovación pedagógica en la universidad. En: La Educación Superior en el Siglo XXI: nuevas características profesionales y científicas / coord. Por J. Gómez, David Cobos Sanchiz, E. López-Meneses, 2016, ISBN 978-1-943697-11-3, págs. 12-34 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6140215
Leal-Soto, F., Albornoz, M., Rojas, M. (2016). Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme Estudios Pedagógicos, vol. XLII, núm. 2, 2016, pp. 193-205 Universidad Austral de Chile Valdivia, Chile. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42n2/art11.pdf
Machuca, G. y Rojas, N. (2018). La Innovación Pedagógica en la construcción de paz en Colombia: del concepto a las evidencias. Dirección Nacional de Investigaciones. Investigación Convocatoria 2018. Corporación Unificada Nacional de Educación Superior CUN. Bogotá-Colombia
Marqués, D. y Rodrígues, C. (2016). Inovação e abertura no discurso das práticas pedagógicas Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, vol. 21, núm. 2, julio, 2016, pp. 619-636 Universidade de Sorocaba. Sorocaba, Brasil. https://www.scielo.br/pdf/aval/v21n2/1982-5765-aval-21-02-00619.pdf
Martínez, M. (2015). La Innovación Social en la Educación Superior de México. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 6, núm. 11, julio-diciembre, 2015 Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente A.C. Guadalajara, México. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4981/498150319038.pdf
Medina, F., Hernández, E. y Monsalve, L. (2015). Medios de comunicación utilizados en los centros educativos para difundir los procesos de innovación docente. Art 5 Revista Lasallista De Investigación - Vol. 12 No. 2 – 2015, pp. 45-53. http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v12n2/v12n2a05.pdf
Meyer, J. y Rowan, B. (2010). Organizaciones institucionalizadas: la estructura formal como mito y ceremonia. En: Meyer, J. y Ramírez, F. (2010) La educación en la sociedad mundial: teoría institucional y agenda de investigación de los sistemas educativos contemporáneos. Barcelona: Octaedro, Ed., 2010. Pp. 55-84.
Meyer, J. y Ramírez, F. (2010). La Educación en la Sociedad Mundial: Teoría Institucional y Agenda de Investigación de los Sistemas Educativos Contemporáneos. Barcelona: Ed. Octaedro.
Miranda-Calderón, L.; Angulo-Hernández, L. y Román-López, G. (2018). El programa Perfiles, dinámicas y desafíos de la educación costarricense: Una propuesta para la innovación pedagógica y la producción de materiales y recursos didácticos tecnológicos en la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN: 1409-4258 Vol. 22(1) enero-abril, 2018: 1-24. http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n1/1409-4258-ree-22-01-201.pdf
Montero, M. y Gewerc, A. (2010). De la innovación deseada a la innovación posible. Escuelas alteradas por las Tic. Grupo de investigación Stellae. Universidad de Santiago de Compostela. VOL. 14, Nº 1 (2010) ISSN 1138-414X (edición papel) ISSN 1989-639X (edición electrónica). https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42210
Ortega, P., Ramírez, M., Torres, J., López, A., Servín, C., Suarez, L. y Ruiz, B. (2007). Modelo de innovación educativa. Un marco para la Formación y el desarrollo de una cultura de la Innovación. RIED v. 10: 1, 2 pp 145-173 1. Recuperado de http://www.biblioteca.org.ar/libros/142346.pdf.
Parada, J., Ganga, F. y Rivera, Y. (2017). Estado del arte de la innovación social una mirada a la perspectiva de Europa y Latinoamérica. Localización: Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, ISSN 1012-1587, Nº. 82, 2017, págs. 563-587 Idioma: español. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6233641
Peixoto, J. (2008). A inovação pedagógica como meta dos dispositivos de formação a distância. EccoS. Revista Científica, 10(1), 39-54. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/715/71510103.pdf
Peré, N. (2016). Apuntes para analizar la relación entre innovación, tic y formación pedagógico-didáctica. Recepción: 1 de junio de 2016 Aprobación: 25 de noviembre de 2016 DOI: http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5721. Praxis & Saber - Vol. 8. Núm. 16 - Enero - Junio 2017 - Pág. 15 - 33. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v8n16/2216-0159-prasa-8-16-00015.pdf
Rodríguez, A. (2006). Conocimiento de la educación como marco de interpretación de la Teoría de la Educación como disciplina. Tendencias pedagógicas, 11, Madrid, p. 31-53.
Ruay, R., González, P. y Plaza, E. (2016). ¿Cómo abordar la renovación curricular en la educación superior? Revista de Educación, vol. 11, núm. 2, julio-diciembre, 2016, pp. 157-170 Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467749196002.pdf
Sancerni, M. y Colladob, A. (2013). A propósito de la innovación educativa. En: Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4596275
Santos, B. (2008). El discurso de las ciencias. 5. ed. - São Paulo: Cortez.
Silva Guerra, H. (2017). La innovación y educación variables claves para la competitividad de las empresas. Localización: CLIO América, ISSN-e 2389-7848, ISSN 1909-941X, Vol. 11, Nº. 21 (Enero - Junio), 2017 Idioma: español. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/2079/1520
Simões, D. y Tauchen, G. (2012). Inovações no ensino universitário: possibilidades emergentes. Educação, Santa Maria, v. 37, n. 3, p. 555-568, set./dez. 2012. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/5052/3980
Soneira, A. (2006). La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. Estrategias de investigación cualitativa. En: Vasilachis, I. Comp. (2006) Estrategias de Investigación Cualitativa. Primera edición, Barcelona. pp. 153-173.
Unesco (2016a). Serie “Herramientas de apoyo para el trabajo docente” Texto 1: Innovación Educativa. Unesco. Perú. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247005s.pdf
Unesco (2016b). Serie “Herramientas de apoyo para el trabajo docente” Texto 3: Metodología de Sistematización de Experiencias Educativas Innovadoras. Perú. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247007s.pdf. Fecha: 12/03/2018
Zazo, A., Ardines, S. y Castro, E. (2015). Redes de colaboración de las unidades de investigación de la Universidad de Panamá. Investigación, desarrollo e innovación. Localización: Redes: Revista hispana para el análisis de redes sociales, ISSN-e 1579-0185, Vol. 26, Nº. 2, 2015 (Ejemplar dedicado a: Participación, confianza y dinámicas de colaboración), pp. 84-117 Idioma: español. http://revistes.uab.cat/redes/article/view/v26-n2-zazo-ardines-castro/539-pdf-es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gerardo Machuca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).