Childhood, peace and conflict: Reconciliation processes form the boys and girl’s perspective
Procesos de reconciliación desde la mirada de los niños y las niñas
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2117Abstract
The research examined the visual understanding of the peace of children in the South East and South West of Barranquilla. We developed the investigation with a group of 69 children from Barranquilla, some whose families experienced the armed conflict and others who did not experience it directly. Both groups understand peace as peaceful social interactions that are built from their families and schools while distinguishing themselves in the way each group understands the conflict. The former represents the conflict based on the armed violence experienced by their families in rural areas, while the latter refers to the urban violence in their neighborhoods.
Key words: Childhood, peace, conflict, visual methods.
Referencias Bibliográficas
Aguirre, Juan Carlos, & Jaramillo, Luis Guillermo. (2015). El papel de la descripción en la investigación cualitativa. Cinta de moebio, (53), 175-189, DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2015000200006
Bagnoli, A. (2009). Beyond the standard interview: The use of graphic elicitation and artsbased methods. Qualitative Research, 9(5), 547-570.
Banks, Marcus. Visual Methods of Social Research. London: SAGE, 2001.
Beck, R. (2009). The Cultivation of Students’ Metaphoric Imagination of Peace in a Creative Photography Program.
Bourdieu, P. y Passeron, J. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Les Editions Minuit, París.
Castañeda, E. (2016). Los niños de la paz: el arte y la memoria histórica. Recuperado de: https://maguared.gov.co/ninos-paz-arte-memoria-historica/
Chávez, Y. (2017). ¿Paz positiva? o ¿paz negativa? Reflexiones de líderes y lideresas víctimas del conflicto armado en Soacha, Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo social e Intervención social, (24), 72-74. DOI: 10.25100/ prts.v%vi%i.5839
Cengelci Kose, T. & Gurdogan Bayir, O. (2016). Perception of peace in students’ drawings. Eurasian Journal of Educational Research, 65, p. 181-198. Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1121889.pdf
Comins, I. (2002). Reseña de “La paz imperfecta” de Francisco A. Muñoz (ed.). Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 9(29) 321-336. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/105/10502916.pdf
Duque, H. (2017). ¿Paz negativa? ¿Paz positiva? ¿Paz diferencial? América Latina en Movimiento. Recuperado de: https://www.alainet.org/es/ articulo/183314
Espinosa, J. (2016). Las Niñas de la Guerra. Señal Colombia. Recuperado de https://www.senalcolombia.tv/general/quienes-son-las-ninas-de-la-guerra
Galtung, J. (1964). An Editorial. Journal of Peace Research, 1(1), 1-4.
García Gil, M. E. y Spira, G. (2008, enero-junio). Cambiando el rollo: 2000 fotos para imaginar la transformación social. El uso de la imagen en proyectos de investigación social. Miradas, 3(1). Bogotá: Universidad Santo Tomás, Facultad de Comunicación Social para la Paz.
Grewal, B. (2003). Johan Galtung: Positive and negative peace. Disponible en: http://www.activeforpeace.org/no/fred/Positive_Negative_Peace.pdf
Guitart, A., Prats, M., Baylina, M. (2012) Métodos visuales y geografías de la infancia: Dibujando el entorno cotidiano. Revista Electrónica De Geografía Y Ciencias Sociales, 741-98, Vol. XVI, núm. 400.
Harto de Vera, F. (2016) La construcción del concepto de paz: paz negativa, paz positiva, y paz imperfecta. (119-146). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=5832796
J.A. (2018). La paz entre lo urbano y lo rural: imaginarios de paz de niños y niñas sobre el posconflicto en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 943-960.
DOI: https://doi. org/10.11600/1692715x.16220
Lederach, J (2000). El Abecé de la Paz y los Conflictos. Recuperado de https://
campusvirtual.univalle.edu.co/moodle/pluginfile.php/1042818/mod_resource/
content/4/Lederach%20%282000%29.pdf
Lederach, J (2007) Construyendo la paz: Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Recuperado de https://www.academia.edu/10033463/Lederach_-_Construyendo_la_paz_Reconciliaci%C3%B3n_sostenible_en_sociedades_divididas
Lewicki, R.J.; Litterer, J.A.; Minton, J.W. Y Saunders, D.M (1994). Negotiation, Burr Ridge, Illinois, Irwin Press.
Lennon, Del Villar, O. (2006). Interaccionismo simbólico y educación. Revista Electrónica Diálogos Educativos. 6, 12, pp. 29-46. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2473885.pdf
Loaiza de la Pava, Julián. (2016). Niños, Niñas y Jóvenes Constructores-as de Paz. Una experiencia de paz imperfecta desde la potenciación de subjetividades políticas. Recuperado de https://bit.ly/3ezGhSs
López (2011, 29 de agosto). Teorías para la Paz y Perspectivas Ambientales del Desarrollo como Diálogos de Imperfectos. Luna Azul. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n33/n33a08.pdf
Munari, B. (1985). Diseño y Comunicación Visual. Contribución a una metodología didáctica. Editorial Gustavo Gili, S.A. Barcelona.
Muñoz, F. (ed.) (2001). La paz imperfecta, Granada, Editorial Universidad de Granada.
Ospina-Alvarado, M. C., Carmona-Parra, J.A & Alvarado-Salgado, S. V. (2014). Children in context of armed conflict: Peace generating narratives. Revista Infancias Imágenes, 13(11), 52-60.
Reardon, B.A. and D.T. Snauwaert, Eds. 2015. Betty A. Reardon: A Pioneer in Education for Peace and Human Rights. Springer Briefs on Pioneers in Science, and Practice No. 26. DOI:10.1007/978-3-319-08967-6_11.
Richmond, O. (2008). Peace in International Relations. Routledege, 8-11.
Rodríguez, J. (2011). Educación y Cultura de la Paz. Recuperado de: http:// formacion-integral.com.ar/website/?p=82
Romañas, J., Vidal, E., y Rodriguez, L. (2014). Una mirada al suroccidente de Barranquilla: problemática urbana y socio-económica. Modulo Arquitectura CUC, (13), 115-127. Recuperado de: file:///C:/Users/Andrea%20Camargo/ Downloads/93-Texto%20del%20art%C3%ADculo-322-1-10-20141008.pdf.
Rose, G. (2007). Visual methodologies. An introduction to the interpretation of visual materials. Thousand Oaks, CA: Sage.
Rovetta Cortés, A. I. (2016). Elucidación gráfica en investigación cualitativa con menores de edad. Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales, 3. pp. 316 -325. Recuperado de https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/955
Rovetta, A. (2016). “Si me dieran un billete de avión…”: recurriendo a la elucidación gráfica en entrevistas con menores de edad. Empiria. Revista de la metodología de las Ciencias Sociales. (36), 67-68, DOI: empiria.36.2017.17859
Sara Alnufaishan (2019): Peace education reconstructed: developing a Kuwaiti approach to peace education (KAPE), Journal of Peace Education, DOI: 10.1080/17400201.2019.1627516
Soler, S. (2016). La Fotografía como herramienta de intervención social (Trabajo final de Master). Universidad de Barcelona, Barcelona.
Torres, J. (2001). “Las alternativas imperfectas de la economía. La naturaleza del problema económico”. Muñoz, F.. (ed.) Citado en La paz imperfecta. Granada, Editorial Universidad de Granada.
Wang, C., y Burris, A. (1997). Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Health Education & Behavior, Volume: 24 issue: 3, page(s): 369-387, DOI: https://doi.org/10.1177/109019819702400309
Walker, K., Myers-Bowman, K., y Myers-Wall, J. (2003). Understanding war, visualizing peace: Children draw what they know. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 20(4), 191-200. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07421656.2003.10129605
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).