Prospective of the integration of colombian and venezuelan universities of the border region for/Prospectiva de la integración de universidades colombianas y venezolanas de región de frontera para la transferencia de conocimiento e innovación tecnológica

Authors

  • Rafael Espinosa Rodríguez Universidad del Zulia
  • Leonor Beatriz Castrillo-Guerra Universidad del Zulia Universidad Popular del Cesar, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.2073

Abstract

The limited integration between border universities, caused by the lack of policies and strategies to support knowledge alliances, constitutes the research argument. This seeks to establish a structure for integration, which contributes to the viability of the integral development of universities in cross-border territories. On the basis of explanatory and interpretative approaches, research was conducted, oriented towards the construction of the theoretical system based on conceptions, on intercultural identity, cross-border integration, internationalization; and finally the construction of scenarios, visualizing a future to 15 years. The results allowed to evaluate the potential of success of the academic-scientific integration processes, between the University of Zulia (Venezuela), the University of La Guajira and the Popular University of Cesar (Colombia)

Keywords: integration; internationalization; border universities.

 

References

Aguirre Baztán, Ángel (1997): Cultura e identidad cultural. Introducción a la antropología. editorial Bardenas, Barcelona, España

Baubock, Rainer (2003) ¿Adiós al multiculturalismo? Valores e identidades compartidas en las sociedades de inmigrantes. Revista de occidente, Dialnet unirioja. España.

Doncel, Abad David (2010) Identidad cultural y ciudadanía, una relación curricular inversamente proporcional. Revista. Política y sociedad. Vol. 47 N°2.

Godet, Michel (2007). Prospectiva Estratégica: Problemas y Métodos Cuaderno No 20 Segunda edición., CNAM (Paris)

Mauss, Marcel . (2002). The gift: The form and reason for exchange in archaic societies. Abingdon: Routledge. New York.

Mojica, Francisco (1992). La Prospectiva. Técnicas para visualizar el futuro. Legis Fondo editorial. Bogotá Colombia..

Mojica, Francisco y López, Francisco (2015): ¿hacia dónde va el mundo? Prospectiva, megatendencias y escenarios latinoamericanos. Ediciones de Intervención Cultural/ El Viejo Topo. España.

Morales, José Francisco (1999), “La identidad social”, en Anthropológica. Revista de Etnopsicología y Etnopsiquiatría, Barcelona, España.

Otálora, Edgar C. (2003): Frontera en tiempos de Globalización en el proyecto ZIF. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales Vol. 9 No 001 Universidad Central de Venezuela.

Phinney, Jean S. y Rotherham, M.J.(1987): Children's Ethnic Socialization: Pluralism and Development. Focus Editions.USA.

UNESCO (2002): Declaración Universal sobre Diversidad Cultural. Una visión, una Plataforma Conceptual, un Semillero de Ideas, un Paradigma nuevo.

UNESCO/IESALC, (2008): Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación Superior, Desafíos locales y globales, una agenda estratégica para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, Cartagena Colombia.

Downloads

Published

2019-07-16

How to Cite

Espinosa Rodríguez, R., & Castrillo-Guerra, L. B. (2019). Prospective of the integration of colombian and venezuelan universities of the border region for/Prospectiva de la integración de universidades colombianas y venezolanas de región de frontera para la transferencia de conocimiento e innovación tecnológica. Encuentros, 17(02). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.2073

Issue

Section

Paper