The incorporated cultural capital and its relationship with the academic performance of the students of the Atlántico university sociology program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.1600

Keywords:

Capital Cultural, Capital Cultural Incorporado, Rendimiento Académico, Contexto Socio-cultural, Estrato Socioeconómico.

Abstract

The study of the incorporated cultural capital and its relation with the academic performance of the students of the program of sociology of the university of the Atlantic, by its nature corresponds to a situational case study, and a descriptive - interpretative approach on the intrinsic reality, although it seems not to be relevant, becomes an important element that brought us closer to understanding the process of formation of learners. From the above, we sought to know the conditions of university students, their context, way of life and Cultural Capital, as well as to identify and analyze the relationship between their real scenario and their academic performance. Methodologically, in the research work, it was made conscious use of techniques and instruments such as directed observation, open interview, mixed survey, content analysis, and in the analysis and interpretation of data, triangulation was introduced as a facilitator of information processing. In conceptual terms, the study is based on the theory of Cultural Capital, Pire Bourdieu, and the contributions of Karl Marx, Vygotsky.

Author Biography

Manuel Antonio Pérez-Herrera, Universidad del Atlántico

Manuel Antonio Pérez Herrera

Doctor en Ciencias de la Educación

Profesor Investigador.

Tiempo Completo

Universidad del Atlántico

References

Bourdieu, y J. C. Passeron, (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Bourdieu, J. C. (2003). Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, J. P. (30 de noviembre de 1979.). Los tres estados del capital cultural. Sociológica, UAM- Azcapotzalco, México núm 5, pp. 11-17.

Bourdieu, J. P. (1979). Los tres estados del capital cultural. México: UAM- Azcapotzalco.

Bourdieu, J. P. (2000). Poder, derechos y clases sociales . Bilbao: Desclee.

Bourdieu, J. P. (2005). Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carraco, S. (2008). Influencia del Capital Cultural, Capital Económico y Capital Social basado en la familia, sobre el rendimiento académico de los estudiantes. Un análisis comparativo, (Cíes) Consorcio de investigación económica y social. Limas 2008.

Canfux, V. & Rojas, A.R. (1993). Una metodología para el estudio de las condiciones que influyen en la dedicación al estudio de los estudiantes. Rev. Cubana Educ. Sup. 13(1):49-54.

Constitución política de Colombia. 1991. Gaceta Constitucional No. 116 de 20

de julio de 1991.

Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63.

Ley 30 de (1992) Fundamentos de la Educación Superior. Ley de Educación Superior en Colombia: Titulo primero, capítulo VII, artículo 31, numeral g.

Lucci, M. A. (2006) La propuesta de Vygotsky: la psicología socio-histórica, Revista de currículum y formación del profesorado, 10, 2 (2006).

Marx, K. (1984b) Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse), 1857-1858, México, Siglo XXI, vol. 1.

Merton, R. (1972). Teoria y estuctura social. Mexico: Fondo de Cultura Economica.

Ministerio de Educación Nacional (2016). La educación en

Colombia, Bogotá, D C.

Pérez H, M A. (2014). Carnaval y Educación Social. Revista Horizontes Pedagógicos. Corporación Universitaria Iberoamericana. Bogotá, D C

Pérez, H, M A, (2012). La música como eje transversal en el desarrollo del conomiento. Tesis doctoral. Rudecolombia, Universidad de Caldas, Manizales.

Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research: Perspectives on Practice. California: Thousand Oaks.

Yin, R. (2003). Aplications of case study rearch methods. Stanfo.

ONU. (15 de Septiembre de 2017). Objetivos de desarrollo sostenible .Obtenido de Objetivos de desarrollo sostenible: http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Unesco, (2017) prioridades de la UNESCO, promover la diversidad cultural, el diálogo intercultural y una cultura de paz. Disponible en:http://www.unesco.org/new/es/unesco/about-us/who-we-are/introducing-unesco/ [Fecha de consulta: 14 de Septiembre de 2017]

Vygotsky, L. S. (1972). Psicología del Arte. Barcelona: Barral. (Orig. 1925).

Vygostsky, (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: critica.

Vygotsky, L. S. (1934/1991). Pensamiento y lenguaje. En L.S.

Published

2022-01-29

How to Cite

Pérez-Herrera, M. A., Jiménez-Pérez , N. J. . . . ., & De la Hoz-Vallejo, . M. . . . . . . . (2022). The incorporated cultural capital and its relationship with the academic performance of the students of the Atlántico university sociology program. Encuentros, 20(01- Enero-Junio-), 54-67. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.1600