Identity configuration in the narrative of the lived body/Configuración de identidad en la narrativa del cuerpo vivido
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1630Abstract
The identity configuration is one of the aspects that allows the subject to be characterized in order to demonstrate the training processes that take place. Narrative and lived body could offer elements, both in the configuration of the identity of the subject, as formative possibilities that expand the domains of meaning and action. The research article establishes a dialogue between Merleau Ponty, from lived body, and Ricoeur, from narrative, in the configuration of identity. The analysis of the information, from the analogical hermeneutics, throws concordances between both authors in temporality, schematism, stories or words in the nascent state, and life as text. Narrating the lived body is a way of understanding the lived experiences that helps to shape the identity of the subject as an open and continuous project of formation.
Keywords: Merleau-Ponty, Ricoeur, lived body, narrative, and identity
References
Escribano, X. (2011). La ruptura con el objetivismo en Gabriel Marcel y Maurice Merleau-Ponty. Convivium, (24), 119-138.
González Valerio, M. A., Herrerías Guerra, L., Illescas Nájera, M. D., Luna Argudín, M., Checchi González, T., Hellion, D., & Flores Quintero, G. (2004). Tres miradas en torno al tiempo: Merleau-Ponty, Gadamer y Ricoeur. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Merleau-Ponty, M. (1963). The structure of behavior. Boston: Beacon Press.
Merleau-Ponty, M. (1964). Sense and non-sense. Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, M. (1976). La estructura del comportamiento. Buenos Aires, Argentina: Hachetes.
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Recuperado de https://filosinsentido.files.wordpress.com/2013/07/merleau-ponty-maurice-fenomenologia-de-la-percepcion.pdf
Merleau-Ponty, M. (2013). Phénoménologie de la perception. éditions Gallimard.
Ortega y Gasset, J. (2001): Historia como sistema. España: Biblioteca Nueva 5ta edición.
Passeggi, M. (2011). Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto) biográfica en educación. Revista Educación y Pedagogía, 23(61), 25.
Portocarrero, M. (2015). Merleau-Ponty e Paul Ricoeur: aspetos de uma concordância discordante sobre a fenomenologia da linguagem. Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI editores.
Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.
Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (25), 189-207.
Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración. Siglo XXI editores.
Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Ágora, 25(2), 9-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).