SOCIAL RESPONSIBILITY IN SMES IN THE METROPOLITAN AREA OF MEDELLÍN, COLOMBIA

Autores/as

  • Laura Marcela Giraldo-Cárdenas Universidad de Antioquia
  • Yaleinys Yulieth Kammerer Mejía Universidad de Antioquia
  • Leonardo Alberto Ríos-Osorio Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.15665/rde.v14i1.649

Palabras clave:

Knowledge, Attitudes, Practices, Corporate Social Responsibility, SMEs, toiletries industry

Resumen

This research aims to investigate the knowledge, attitudes and practices on Corporate Social Responsibility (CSR) in SMEs in the cleaning sector in the metropolitan area of Medellin. To make this work, a survey instrument based on the ISO 26.000 standard applied to the representatives of 24 companies included in the study was developed. As a result, it was found that there is no difference between knowledge, attitudes and practices on CSR between the group of managers and employees. Furthermore, it was found that 59.9% of companies have knowledge on CSR, 61.5% of them has attitudes related to the concept and 57.7% incorporates practices in their organizational culture. The need for companies in the cleaning sector to pass from knowledge on CSR to incorporate it into the strategic platform for their organizations is evident, given the impact generated in the environment

Biografía del autor/a

Laura Marcela Giraldo-Cárdenas, Universidad de Antioquia

Especialista en Responsabilidad Social Empresarial

Yaleinys Yulieth Kammerer Mejía, Universidad de Antioquia

Especialista en Responsabilidad Social Empresarial

Leonardo Alberto Ríos-Osorio, Universidad de Antioquia

Profesor Asociado

PhD Sostenibilidad

Grupo de Investigación Salud y Sostenibilidad

UNiversidad de Antioquia

Citas

Blank, B.L. (2002). La Administración de Organizaciones: Un Enfoque Estratégico. (3ed.). Cali: Artes gráficas del valle – Universidad del Valle.

Comisión de las Comunidades Europeas (CCE). (2001). Libro Verde: Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas.

Corral, A., Isusi, I., Peinado, E., & Pérez, T. (2007). La Responsabilidad Social y Medioambiental de la Microempresa Latinoamérica. Washington D.C.: Ikei – Banco Interamericano de Desarrollo.

Cortina, A, (2011). “The effect of the World Systemic Crisis on Global Health”, XI International Conference. En “Times of Crisis, Healthier Ways”. Granada: Asociación Española de Evaluación de Impacto en Salud, abril 14 y 15.

Roser-Hernández, I. (2006). Guía de la Responsabilidad Social Corporativa para las Pymes. Madrid: Fundación El Monte – Observatorio de RSC.

Herrera, J.C., & Abreu, J.L. (2008). Cómo Gestionar la Responsabilidad Social en las Pymes Colombianas. Daena: International Journal of Good Conscience 3(1): 394-425

ISO (2010). ISO 26000. Social Responsibility. Geneve: International Organization for Standardization.

Riveros, E. (2010). La Gestión Sostenible y la Asociatividad como factores de competitividad empresarial bajo un enfoque sistémico. En Jácome, J. Bases conceptuales para establecer Indicadores de Gestión Sostenible y Asociatividad: Un aporte a la competitividad de las pymes desde el Desarrollo Sostenible, pp. 16-30. Bogotá: Fundación Universitaria Los Libertadores.

Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria, En: Responsabilidad social universitaria. Lima: Red Universitaria de Ética y Desarrollo Social (RED), Iniciativa Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo del BID.

Archivos adicionales

Publicado

2016-04-12

Cómo citar

Giraldo-Cárdenas, L. M., Kammerer Mejía, Y. Y., & Ríos-Osorio, L. A. (2016). SOCIAL RESPONSIBILITY IN SMES IN THE METROPOLITAN AREA OF MEDELLÍN, COLOMBIA. Dimensión Empresarial, 14(1), 123-136. https://doi.org/10.15665/rde.v14i1.649

Número

Sección

ARTÍCULOS RESULTADOS DE INVESTIGACIÓN

Artículos más leídos del mismo autor/a