Estudio Del Contexto En La Planificación De Las Organizaciones Sociales De Educación Superior Del Sector Público
DOI:
https://doi.org/10.15665/rde.v12i2.284Keywords:
Contexto, gestión administrativa, análisis, investigación, educación superior, planificaciónAbstract
El presente artículo es producto de la reflexión sobre una propuesta investigativa acerca del diseño de la etapa
de planificación del proceso de gestión administrativa de las organizaciones sociales de educación superior
del sector público, donde se hace una revisión teórica de la planificación como fase inicial del proceso administrativo
y del contexto sociocultural. El objetivo del este artículo es proponer que para establecer la etapa de
planificación del proceso administrativo se lleva a cabo primeramente un estudio del contexto social, económico,
empresarial, productivo. Es así, que se propone que las instituciones de educación superior del sector público
de la Cuenca Grande del Caribe realicen estudios del contexto para aprovechar las oportunidades, recursos,
condiciones y características de sus entornos, y no aplicar modelos administrativos de diseños extranjeros de
otras latitudes que nada tienen que ver con nuestras realidades. Esto permite mirar que en esta zona se tienen
condiciones y características comunes por ser caribes.
References
Álvarez I. (2007). Planificación y desarrollo de proyectos sociales
y educativos, México, Limusa. Pgs. 325
Andrade, J. (1992). El proceso de diseño del plan de estudios.
EducMed Salud. México. Pgs 243
Beckhard, R. Harris, R. (1998). Transiciones Organizacionales.
México, Trillas. Pgs 241
Casillas, M. (2003). Notas sobre la evaluación y la planeación de
la educación superior en México. México: UAM.Pgs 198.
CNU- Consejo Nacional de Universidades de Venezuela, (1998).
Núcleo de Directores de Planificación, Caracas: Pgs 248.
CENTRO INTERUNIVERSITARIO DEL DESARROLLO (CINDA),
(2004). Gestión tecnológica y desarrollo universitario. Santiago
de Chile: Alfabeto Impresores Pgs 287.
David, F. (2003). Administración Estratégica. México: Pearson.
Pgs 213
García, A. (2009). Las nuevas universidades. Buenos Aires: CEDES.
Pgs 234
Gibson, J. (1993).Organizaciones: Conducta, Estructura, Procesos.
México. Nueva Editorial Interamericana Pgs 231.
Kast. F. (2003). Administración en las organizaciones. México:
McGraw-Hill. Pgs 212
Llano, A. (2008). La Universidad como empresa. Madrid: RIALP.
Pgs 240
Llerena, R. (2001). El impacto y perspectivas de la planeación
de la educación superior. Reforma y Utopía No. 5. Revista
interuniversitaria, Guadalajara, Pgs. 225-235.
López, R. (2003). Planeación educativa y excelencia académica
en las universidades mexicanas. Planeación y Evaluación
de la Universidad Pública. México: Universidad Autónoma
Metropolitana-UAM. Pgs 265.
Martínez, F. (2003). Planeación de la Educación Superior en México
-1982. Educación Superior, ANUIES. Pgs 321.
Mendivil, T. (1990). Cómo administrar mejor una institución educativa.
Sincelejo: Reprograf. Pgs 169
Mendivil, T. (2009) Matrices Sistémicas para la investigación y planeación
institucional. Barranquilla. Ed. Uniautónoma. Pgs. 107
Mendivil, T. (2010). La cuestionada calidad de la formación integral
del profesional del Caribe colombiano. Revista Dimensión
empresarial. - Vol. 8 No. 2, Julio - Diciembre de 2010, págs.
-77. Barranquilla, Uniautónoma.
Patrick J., George L. Morrissey J. (1997).The Executive Guide to
Strategic Planning. Jossey-Bass Inc., Publishers. Pgs 246
Pujadas, C. (2012). Responsabilidad Social Educativa. Valencia:
Universidad Politécnica de Valencia. Pgs 341
Romero A. (1995). Administración de la educación. Bogotá, USTA.
Pgs 268
Schlenger, S. Roesch, R. (2001).Cómo Organizar Productivamente
su Tiempo y su Lugar de Trabajo. Colombia, Editorial Norma.
Pgs 342
Sierra, B. (2005). Técnicas de investigación social. Madrid: Editorial
Paraninfo. Pgs 326
Villarreal, E. (2000). La planeación académica integral. Cuadernos
de Planeación Universitaria, Dirección General de Planeación,
Universidad Nacional Autónoma de México-UNAM Pgs 258.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.