Competencias específicas de los administradores de la región caribe colombiana
DOI:
https://doi.org/10.15665/rde.v13i2.466Keywords:
Tuning– América Latina, Competencias Genéricas, Competencias Específicas, Grado de importancia, Grado de realización.Abstract
El presente artículo de investigación tuvo origen en el proyecto denominado “Las Competencias Específicas de los Administradores en Colombia a la Luz el proyecto Tuning América Latina”, donde se identificaron 27 competencias genéricas y 20 específicas en Administración definidas por Tuning – Latinoamérica, se realizó un contraste con opiniones de académicos, estudiantes, egresados y empleadores sobre la relevancia de estas en Colombia para determinar las cinco más importantes. Teniendo como referente de comparación los análisis para el Caribe Colombiano, con las competencias específicas, para el país y las propuestas por Tuning – Latinoamérica. Se obtuvo como resultado principal que el planteamiento estratégico, tácito y operativo es la competencia común en los diferentes contextos geográficos. Esta investigación se convierte en un punto de partida para la elaboración de currículos académicos para los perfiles profesionales en el área de Administración de Empresas en la Región y la unificación de criterios metodológicos entre las universidades.References
Castrillón, J., Cabeza, L. (2010). Las competencias de los administradores en Colombia a la luz del proyecto Tuning América Latina. ASCOLFA – GRIICA. Bogotá. Guía Publicidad y Asociados Ltda.
Daft, R. (2004). Administración. Colombia: Thomson.
Delcourt, J. (1999). Nuevas presiones en favor de la formación en la empresa. Revista Europea de Formación Profesional, 17: 3–14.
Drucker, P. (2002), La gerencia, efectiva: tareas económica y decisiones arriesgadas México: Suramericana.
Fernández, E. (2009). El discurso de la formación basada en competencias profesionales. Un análisis crítico de la formación inicial de profesionales en la Educación Superior. REIFOP, 12 (1), 151-160. Tomado de: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1240873240.pdf, en fecha febrero 21 de 2013.
Gholipur, RA., Mahmoodi, SM., Jandaghi, G., & Fardmanesh, H. (2012). Presentación modelo de enfoque de competencias de gestión en el desarrollo de la gestión. Revista Interdisciplinar de Investigación Contemporánea de negocios, 3 (9), 506-520.Obtenido el 7 de septiembre de 2013 de http://search.proquest.com/docview/964018796?accountid=43960
González, J., Wagenaar, R. (2006). Tuning educational Structures in Europe. Informe Final. Fase 2, La Contribución de las Universidades al Proceso de Bolonia. Bilbao. Pág. 423.
González, J., Wagenaar, R., Beneitone, P. (2007). Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final – Proyecto tuning – América latina 2004 – 2007. Publicado universidad de Deusto y Groningen.
Hellriegel, D., Jackson, S., Slocum, J. (2009). Administración. Un enfoque basado en competencias. 11ª edición. México, D.F. CENGAGE Learning.
Hoffmann, T. (1999). Los significados de competencia. Journal of Europea de Formación Industrial, 23 (6), 275-285. Obtenido el 04 de septiembre de 2013 de: http://search.proquest.com/docview/215392590?accountid=43960
Horng J., Hsu H., Liu C., Lin L., Tsai Ch. (2011). Competency analysis of top managers in the Taiwanese hotel industry, International Journal of Hospitality Management, Volume 30, Issue 4, December 2011, Pages 1044-1054, ISSN 0278-4319, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.03.012. Obtenido el 01 de septiembre de 2013 de: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278431911000454
Koontz & Weihrich. (2007). Elementos de Administración. México: Mc Graw Hill.
McCall, J. (1998). High Flyers Developing The Nest Generation of leaders. Harvard Business School Press, Boston.
McKenna, S. (1998). Cross-cultural attitudes towards leadership dimensions. Leadership and Organization Development Journal, 19 (2) (1998), pp. 106–119.
Rodríguez, N. (2009). Selección efectiva de personal basada en competencias. Universidad Central de Venezuela. Caracas.
Rosen, R. & Digh, P. (2001). Developing globally literate leaders. Training and Development, 55 (5) (2001), pp. 70–81.
Sheridan, A. (1997). Think globally – act locally! Competences for global management. Career Development International, 2 (6) (1997), pp. 308–309
Tejada, J. (2005). El Trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo, VIII Symposium Internacional sobre Prácticum y Prácticas en empresas en la formación universitaria, Poio, 30 junio–2 julio 2005.
Valdez, M. (2007). Transformación de la profesión de los recursos humanos en puerto rico: Retos y competencias necesarias .University of Puerto Rico, Mayaguez (Puerto Rico). ProQuest Dissertations and Theses, n/a. Retrieved September 7 of 2013 from http://search.proquest.com/docview/304766678?accountid=43960. (304766678).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.