University internationalization. A higher education imperative in the Latin American context

Authors

  • Rosario León Robaina Universidad de Oriente
  • Luz Inmaculada Madera Soriano Universidad Nacional por Educación y Cultura.

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i2.779

Abstract

The challenge of being able to harmonize institutional, national and international interests, in order to fulfill the social mission contributing to solving social problems and promoting human development, for which a global context has to be taken into account in the present research. The resurgence of educational internationalization is actually a consequence of this. Its development is founded on the will to enhance the capacity and identity of the university community for internationalization. Theoretically it started setting up the foundations from a qualitative approach, methodologically based on structural and systemic action research to establish the university internationalization strategy. The results show that the proposed strategy is an instrument that has allowed enhancing the development of the internationalization culture, defining objectives and strategies, which from the praxis, are carried out in the respective action plans, measurement criteria, and levels of achievement.

Keywords: university internationalization, international cooperation and collaboration, institutional development.

Author Biography

Rosario León Robaina, Universidad de Oriente

Dra. en Ciencias Económicas, profesora de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Colaboradora del Centro de Estudios de Educación Superior y Presidenta de la Comisión de GRados Científicos de la Universidad de Oriente

References

Alonso J. (2003). Principales Instrumentos de la Cooperación Internacional al Desarrollo: Factores de Cambio. [en-línea]: www.gestiopolis.com/la-cooperacion-internacional-para-el-desarrollo/

Altbach, P. (2000). Perspectives on International Higher Education. (Formato electrónico)

Altbach,P; J. Knight (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, Vol. 11, No. 3-4, 290-305 DOI: 10.1177/1028315307303542

Andrade, G. (s/f). Gestión del Cambio y de Conocimiento en las Universidades. (Formato electrónico).

ANUIES (2002). Calidad e Internacionalización en la educación. [en-línea] http://www.anuies.mx

___________ (1999) Cooperación, movilidad estudiantil e intercambio académico. México. [en-línea] http://www.anuies.mx/servicios/destrategicos/documentos _estrategicos/

Aponte, C. y otros (2002). Guía para la Internacionalización de las Instituciones de Educación Superior de Colombia. Editorial Secretaria General, Colombia

Aragón, L. (2000). Internacionalización de la Educación Superior: Desafíos y Oportunidades en América Latina. (Paper)

Asociación Dominicana de Rectores de Universidades, ADRU (2006). Sistema de Indicadores de Calidad de la Educación Superior Dominicana. Santo Domingo. República Dominicana

Ayala, C. (2002). La cooperación Internacional en la Educación Superior. Estudio de caso. El programa de Intercambio y movilidad (PIMA) de la OEI. Tesis en opción al grado de Master en Cooperación Internacional Unión Europea-Americana Latina. Instituto de Investigaciones Dr. Jose Maria Luís Mora. Universidad Rey Juan Carlos.

Barnett, R. (2002). Claves para entender la universidad en una era de supercomplejidad. En: Colección Educación y Conocimiento. Ediciones Pomares, S. A. Girona. [en-línea] http://www.estudios-institucionales-uamc.org/desin/pdf-seminario2007/proyecto-mfr.pdf (Consulta: abril 2006)

Bernuy, L. (2006). Tarea pendiente. Retos y posibilidades de la alianza Universidad-cooperación internacional en proyectos de impacto social. Editorial Línea Andina. Lima.

Camarena, T. (2004). Internacionalización de la Educación Superior en la República Dominicana. Santo Domingo. ESALC-UNESCO.

___________. (2006). Situación y Perspectiva de la Internacionalización en la Educación Superior. Foro Presidencial por la Excelencia de la Educación. Santo Domingo.

CINDA (1992). Manual de Gestión de la Cooperación Internacional. Santiago de Chile.

___________ (1998). Gestión de la docencia e internacionalización en las universidades chilenas. Santiago de Chile.

Crespo, I. (2005) Proyecto “Una Agenda para la Cooperación en material de Educación Superior entre España y América Latina” Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gassett. Madrid.

De Wit, H.; J. Knight (1999).Quality and Internationalisation in Higher Education.OECD.

De Wit H. (1998). Rationales for Internationalisation of Higher Education. [en-línea] http://www.ipv.pt/millenium/wit11.htm

___________(2002). Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis. Westport, CT: Greenwood Press.

De Wit, H., I. Jaramillo, J. Gacel-Ávila, J. Knight,, editores, (2005). Educación Superior en América Latina. La dimensión Internacional. Banco Mundial_Mayol Ediciones, S.A. Bogota. Deleuze, G. (1971). Nietzsche (la filosofía). [en-línea] http://www.con-versiones.com/textos/nota0434.doc.

Delors J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. UNESCO. París. [en-línea]: www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Didou, S. (2005). Informe Internacionalización y Proveedores Externos de Educación Superior en los países de América Latina y el Caribe: Principales Problemáticas. Caracas IESALC, UNESCO. [en-línea] www.iesalc.unesco.org.ve

Didriksson, A. (2000). La Universidad de la Innovación. Una estrategia de transformación para la construcción de universidades del futuro. Zacatecas- México UNESCO.

Fuentes H. et. al. (2004). La Teoría Holístico – Configuracional su consideración en los procesos sociales, CeeS “M. F. Gran”. Universidad de Oriente.

Fuentes H, Matos E. (2005). La Teoría Holístico – Configuracional y su Aplicación en los Procesos Sociales. En: Revista de la Universidad de Los Andes. Tachira. Venezuela.

Fuentes H, Matos E, Montoya J. (2006). La Teoría Holístico – Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. CeeS. “M. F. Gran”. Universidad de Oriente. Universidad de los Andes. Táchira. Venezuela.

Gacel-Ávila J. (2000). Internacionalización de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Reflexiones y Lineamientos. México.

___________. (2003). Internacionalización de la Educación Superior: Paradigma para la Ciudadanía Global. México.

Gacel-Ávila, J., M. Diderich, p. Laus. P. (2005) Guía de Buenas Prácticas en la Cooperación Universitaria entre Latinoamérica y Europa.

Green.M., C. Olson. (2003) Internationalizing the Campus A User s Guide. A. C. E. Washington, DC.

Green M; B. Hill; C. Olson. (2005). Building a Strategic Framework for Comprehensive Internationalization. A.C.E. Washington, D.C.

IESALC-SEESCyT (2003). Diagnósticos de la Educación Superior Dominicana (1-8).

IAU (2005). Internationalization Survay. [en-línea] www.unesco.org/iau

Jaramillo, I. (2002). La internacionalización de la educación superior. Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior. Presentación. Bucaramanga (Formato electrónico).

Knight J. (2001). Internacionalización de la Educación Superior. Calidad e Internacionalización de la Educación Superior. México. Biblioteca de la Educación Superior, ANUIES.

__________. (2002). Comercialización de Servicios de Educación Superior: Implicaciones del GATS. The Observatory on Borderless Higher Education. [en-línea] http://www.estudios-institucionales-uamc.org/pdf/paraleer1617 (Consulta: mayo2006)

Madera, Luz Inmaculada (2005). Un Nuevo Paradigma Educativo: La Internacionalización del Currículum en la Era Global. Ponencia presentada en el Cuarto Encuentro Nacional de Educación y Pensamiento. Santo Domingo. [en-línea] http://ofdp_rd.tripod.com/encuentro4/apec.html

_____________________ (2006). Un sistema de gestión de la Internacionalización y la Cooperación en la Universidad APEC, como eje transversal de la dinámica institucional. Publicado en el CD memorias del V Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2006. La Habana.

ONU, OCDE, FMI, BM. (2000). Un Mundo Mejor Para Todos. Objetivos del Milenio.

Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior-RCI Nodo Bogotá (2006). El papel de la Educación Superior Colombiana ante la Internacionalización. Bogotá.

RedISTIC. (2003). Otro lado de la brecha. Perspectivas Latinoamericanas y del Caribe ante la CMSI. En Red sobre el Impacto Social de las Tecnologías de la Información y Comunicación.

Sebastián, J. (2000). La Internacionalización como instrumento para el desarrollo institucional de las universidades. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Madrid. (Formato electrónico).

_____________ (2006). Estrategias y procesos en la Internacionalización de las universidades. Consejo Superior de Investigaciones Científicas Madrid. [en-línea] http//www.ascun.org.co/eventos/evento12/documentos/Jsebastian1.pdf

Published

2016-07-29

How to Cite

León Robaina, R., & Madera Soriano, L. I. (2016). University internationalization. A higher education imperative in the Latin American context. Encuentros, 14(2). https://doi.org/10.15665/re.v14i2.779